شناسه خبر:76318
1402/9/4 12:58:45
یک دانش‌آموخته دکترای گردشگری:

جذب گردشگر خارجی، یک نوع صادرات است

سپهرغرب، گروه گردشگری - شهره کرمی : دانش‌آموخته دکترای گردشگری با بیان اینکه چرخش سرمایه و درآمدی که به‌واسطه جذب گردشگر خارجی در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود به‌مراتب می‌تواند تأثیر بیشتری بر اقتصاد نسبت به گردشگر داخلی داشته باشد، گفت: جذب گردشگر خارجی به‌منزله یک نوع صادرات است؛ همه ما از ارزش صادرات در کشور و جهان مطلع هستیم و می‌دانیم که یکی از منابع ارزی کشورها است.

امروزه گردشگری به‌عنوان یکی از صنعت‌های پول‌ساز، مورد توجه بسیاری از کشورها است که برای گسترش این حوزه هر کشور سیاست خاص خود را دارد و تلاش می‌کند تا بتواند از این راه برای مردم خود ارزآوری کند.

ورود گردشگر خارجی به هر منطقه علاوه‌بر رونق اقتصادی، باعث معرفی ظرفیت‌ها به سایر کشورها نیز می‌شود. کشورهای زیادی امروزه در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند اکوتوریسم، سلامت، ورزشی، زیارتی و معنوی و سایر حوزه‌ها، درحال فعالیت هستند.

البته حضور گردشگران در هر منطقه نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات متناسب با آن نوع گردشگری است تا افراد پس از حضور در این مناطق، علاوه‌بر اینکه میل داشته باشند خود بار دیگر به این منطقه گردشگری مراجعه کنند، بازدید از آن را به دیگران نیز توصیه کنند. حال آنکه امروزه با افزایش شبکه‌های اجتماعی، افراد بسیاری سفرنامه خود را در چنین فضاهایی به اشتراک می‌گذارند.

از طرفی ایران یکی از کشورهایی است که دارای ظرفیت‌های مختلف گردشگری است که در کنار تمدن دیرینه‌اش، می‌تواند یکی از زیباترین و ناب‌ترین مقاصد گردشگری باشد؛ البته باید این ظرفیت‌ها به‌خوبی و در بسترهای مختلف، معرفی شوند تا بتوان شاهد حضور گردشگر در کشور بود.

از طرف دیگر همدان در بین دیگر شهرها به دلایلی همچون دارا بودن آثار تاریخی ناب، طبیعت زیبا، غار علیصدر،‌ طبیعت منحصربه‌فرد کوهستان الوند و سایر ظرفیت‌هایی که در فصول مختلف دارد، می‌تواند علاوه‌بر گردشگران داخلی، در حوزه جذب گردشگران خارجی نیز فعالیت کند.

حال با توجه به اهمیت حضور گردشگر خارجی در کشور و به تبع آن در همدان و الزامات مورد نیاز این حوزه، خبرنگار گروه خبری سپهرغرب با مجید سریزدی، دانش‌آموخته دکترای گردشگری از دانشگاه علم و فرهنگ تهران و مدیرعامل، مؤسس و سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

این دانش‌آموخته دکترای گردشگری با بیان اینکه چرخش سرمایه و درآمدی که به‌واسطه جذب گردشگر خارجی در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود به‌مراتب می‌تواند تأثیر بیشتری بر اقتصاد نسبت به گردشگر داخلی داشته باشد، گفت: جذب گردشگر خارجی به‌منزله یک نوع صادرات است؛ همه ما از ارزش صادرات در کشور و جهان مطلع هستیم و می‌دانیم که یکی از منابع ارزی کشورها است.

* رونق گردشگری خارجی برای کسب درآمد و حفظ جاذبه‌های گردشگری در جهان

مجید سریزدی افزود: با رونق گرفتن این نوع گردشگری از یک‌سو جذب درآمد می‌کنیم و از سوی دیگر ارتقا و حفظ جاذبه‌های گردشگری در جهان را خواهیم داشت؛ حضور گردشگران خارجی به جهت شناساندن بیشتر جاذبه‌های کشور به جهان نیز مورد نظر است.

مدیرعامل منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد در ادامه توضیح داد: با این کار ما به دو هدف خواهیم رسید؛ نخست کسب درآمد ارزی مستقیم ناشی از ورود گردشگر و دوم حفظ جایگاه خود در سطح جهانی، آن‌هم به‌واسطه ظرفیت‌هایی که دارا هستیم.

* رونق گردشگری جهانی منجر به انتقال فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما خواهد شد

وی با تأکید بر اینکه قاعدتاً تبادلات فرهنگی هم بخشی از این موضوعات است که ما آن را در دسته‌بندی درآمدی نمی‌بینیم، اظهار کرد: اما این موضوع ارزش ماهیتی دارد؛ چراکه منجر به انتقال فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواهد شد.

دانش‌آموخته دکترای گردشگری ادامه داد: اگر دو هزار و 400 سال پیش را درنظر بگیریم، در چند مقطع تاریخی تعالی بسیار خوبی در فرهنگ و توسعه کشور وجود داشته است؛ مثلاً از زمان هخامنشیان، کوروش، ساسانیان، در دوران اسلامی از سلجوقیان و ایلخانیان و بعد دوران صفویه که عملاً دوران رشد و شکوفایی معماری ایرانی اسلامی است و فرهنگ‌های دینی و ملی ما در این دوران باهم تلفیق می‌شوند، وضعیت خوبی در کشور و جایگاه مطلوبی در جهان داریم.

سریزدی با بیان اینکه مردمان ایران در گذشته‌ و قبل از تاریخ نفت و فروش آن بازرگان بوده‌اند، یادآور شد: شاه‌عباس صفوی 999 کاروان‌سرا در مسیر جاده‌های کشور ساخت و امنیت را در شاهراه‌های بین‌المللی (که در ایران قرار داشت) ایجاد کرد.

وی در ادامه توضیح داد: ما در گذشته‌ دارای دو شاهراه بین‌المللی بوده‌ایم که یکی از آن‌ها راه ادویه (یکی از جاده‌های تاریخی مرتبط به جاده ابریشم) است و از نیمه شمالی کشور و در مسیر غرب به شرق کشور قرار داشته؛ چراکه تمدن و فناوری در گذشته‌ از شرق به سمت غرب حرکت می‌کرد.

سریزدی یادآور شد: مبدأ جاده ابریشم چین و مقصدش اروپا و روم قدیم بوده است.

مدیرعامل منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد با اشاره به اینکه جاده ادویه فناوری را از هند به سمت غرب می‌برد، گفت: در طول مسیرهایی که شاه‌عباس ایجاد کرده بود، بعد از هر 24 کیلومتر، مکانی با نام منزل وجود داشت که کاروان‌ها وقتی صبح راه می‌افتادند، تا شب به یک منزل می‌رسیدند.

وی افزود: شاه‌عباس هم به جهت امنیت راه‌ها و هم به‌دلیل تأمین خدمات بازرگانی، 999 کاروان‌سرا را در آن زمان که دوران رشد و شکوفایی تمدن ایرانی- اسلامی و فرهنگ کشور ما بود، ساخت.

سریزدی تصریح کرد: این ظرفیت زمینه را برای حضور گردشگران خارجی ایجاد کرده بود که امیدواریم این جاده امروزه نیز در سطح کشور بتواند تأثیرگذار و کمک‌کننده باشد.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه درنهایت برای جذب گردشگر نخستین اقدام قبل و بعد از حضور آن تأمین زیرساخت‌ها است، توضیح داد: برای مثال روز جهانی سرویس بهداشتی داریم! درصورتی که ما هنوز نتوانسته‌ایم این مقدمه بحث را که لازمه گردشگری داخلی و خارجی است، فراهم کنیم و این مهم به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های لازم در این بخش، مطرح است.

سریزدی نخستین اقدام برای حضور گردشگران را ایجاد زیرساخت‌هایی همچون هواپیماها و یا امکانات در جاذبه‌های گردشگری برشمرد و گفت: البته اقدام مهم‌تر در سطح جهانی، فعالیت در حوزه تبلیغات و به‌نوعی مقابله با ایران‌گریزی و ایران‌هراسی است؛ چراکه در برخی مناطق جهان و یا در جایگاه‌های سیاسی و رقابتی، ایران‌ترسی مطرح می‌شود. پس به‌عبارتی ایجاد زیرساخت‌ها و این نوع تبلیغات، به یک اندازه حائز اهمیت هستند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌آید حضور ما در نمایشگاه‌های جهانی‌ که در حوزه گردشگری برگزار می‌شوند کم‌رنگ است، افزود: همچنین آموزش ویترین کار در گردشگری، دیگر موضوع مهم است؛ به‌عنوان مثال گردشگر در نخستین برخورد بعد از پیاده شدن از هواپیما، محیط فرودگاه را می‌بیند که باید به افراد مرتبط پیرامون این مهم آموزش خاص داده شود، چراکه نخستین برخوردها، همیشه تعیین‌کننده است.

دانش‌آموخته دکترای گردشگری در پایان با تأکید بر اینکه ایجاد فرهنگ «لبخند زدن» حلقه مفقوده حوزه گردشگران ورودی است، اظهار کرد: در نخستین برخورد با گردشگران خارجی، یک لبخند می‌تواند هدیه خوبی از سوی ما برای آنان باشد تا کمک کند ایران‌گریزی مردم جهان رفع شود.

با توجه به آنچه بیان شد، یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث گردشگری آن‌هم حضور گردشگر خارجی، وجود زیرساخت‌های لازم در مقاصد گردشگری است تا بتوان این صنعت را رونق داد.

آموزش و آموختن درخصوص نحوه برخورد و الزامات حوزه گردشگری کمک شایانی به توسعه این مهم دارد و برای مثال حضور افرادی در فرودگاه‌ها که به زبان‌های مختلف کشورها مسلط هستند، احساس بهتری در گردشگران خارجی ایجاد خواهد کرد و این مترجمان می‌توانند برای آن‌ها موضوعات مختلف را توضیح دهند.

تبلیغات نیز یکی از مؤثرترین راه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری است که باید در بسترهای مختلف به آن پرداخته شود و مورد توجه قرار گیرد؛ یکی از بسترهای معرفی ظرفیت‌های هر کشور، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

 

 

شناسه خبر 76318