شناسه خبر:75597
1402/8/16 12:36:20

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی ملایر گفت: نهالستان قدس ملایر، تنها نهالستان استان همدان به وسعت 20 هکتار است که سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید می‌شود.

جواد زنگنه ابراز کرد: با آغاز اجرای طرح مردمی‌ کاشت یک میلیارد درخت، قرار است سالانه یک میلیون و 600 هزار تا یک میلیون و 800 هزار اصله نهال تولید شود.

وی از کاشت بذر گونه‌های گیاهی مقاوم در مجموعه بام ملایر خبر داد و اظهار کرد: به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر و با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، مراسم کاشت بذر گونه‌های گیاهی مقاوم به شرایط نامساعد محیطی با حضور جمعی از مسئولان در مجموعه بام ملایر برگزار شد.

زنگنه با بیان اینکه این مراسم با هدف اشاعه فرهنگ درخت‌کاری، احیا و حفظ گونه‌های گیاهی مقاوم، افزایش جذب نزولات آسمانی و جلوگیری از گسترش بیابان‌ها برگزار شد، افزود: در این مراسم شرکت‌کنندگان به نشانه حمایت از محیط‌زیست و ادای احترام به مقام والای شهدای گران‌قدر شهرستان اقدام به کاشت تعدادی نهال و بذر گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط بومی منطقه در اراضی ضلع غربی مجموعه بام ملایر کردند.

وی به تولید انواع گونه‌های سوزنی‌برگ و پهن‌برگ در نهالستان قدس اشاره و خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون و 800 هزار اصله نهال از گونه‌های صنوبر، سنجد، بادام، توت، افرا، زبان گنجشک، داغداغان، نارون، سرو نقره‌ای، خمره‌ای، ارژن، بادامک و سایر گونه‌ها که با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی استان سازگاری بیشتری دارند، در این نهالستان کاشت و تولید می‌شود و نهال‌ها به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

زنگنه به بازدید فرماندار ملایر از نهالستان قدس به همراهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: ملایر به‌عنوان آزمونه (پایلوت) تولید نهال، در پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور پیشگام است.

شناسه خبر 75597