شناسه خبر:75084
1402/8/4 11:43:51
در نشست اتاق بازرگانی با حضور رایزنان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی مطرح شد:

صادرات کالاهای ایرانی به عراق با برنامه و هدفمند باشد

در نشست اتاق بازرگانی با حضور رایزنان اقتصادی ایران در سایر کشورها و فعالان اقتصادی مطرح شد: صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق باید با برنامه و هدفمند دنبال شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی همدان، رایزن اقتصادی ایران در عراق در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای برزیل، ترکیه، مالزی و عراق گفت: صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق باید با برنامه و هدفمند دنبال شود.

 

امیررضا نیکان با بیان اینکه تبدیل شدن عراق از کشور مصرف‌کننده به صنعتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در چشم‌انداز پنج‌ساله این کشور است، اظهار کرد: صنایع کشور عراق به‌صورت شبانه‌روزی از برق وارداتی استفاده می‌کنند و این درحالی است که مصرف خانگی برق در عراق حدود 30 درصد از کل شبانه‌روز بوده و این نشان از عزم توسعه این کشور دارد.

 

وی با اشاره به اینکه کشورهای عربستان، عمان و اردن با جدیت بالایی درحال ایجاد خطوط تولید در کشور عراق هستند، تصریح کرد: واردات مواد اولیه جهت بسته‌بندی و صادرات محصولات به کشورهای عربستان، اردن، سوریه و غیره، از معافیت مالیاتی در کشور عراق بهره‌مند هستند.

 

رایزن تجاری ایران در عراق گفت: تجار ایرانی با جلوگیری از صادرات مدرن به عراق، یکی از طرفینی هستند که از صادرات به عراق متضرر می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه با ادامه این روند تا پنج سال آینده بازار عراق را به کلی از دست خواهیم داد، بیان کرد: برای حفظ جایگاه ایران در بازار عراق باید دیدگاهمان را نسبت به صادرات تغییر داده و دست واسطه‌ها و دلالان را کوتاه کنیم.

 

نماینده تجاری ایران در مالزی نیز گفت: در مالزی فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی برای بازار صادراتی ایران وجود دارد.

 

حمیدرضا نحوی ادامه داد: به‌دلیل حضور تعداد زیادی چینی و هندی در بازار وارداتی مالزی و قراردادهای خاص بین آن‌ها، ایران اگر متقاضی حضور در بازار مالزی است، باید دست به عصا و با برنامه وارد شود.

 

وی با بیان اینکه محصولات بهداشتی و آرایشی به شرط با کیفیتی می‌توانند بازار خوبی در مالزی داشته باشند، اظهار کرد: همدان می‌تواند محصولات و کالاهای کشاورزی به مالزی صادر کند.

 

نحوی با تأکید بر اینکه سیب، انار، صیفی‌جات و صنایع دستی نیز از دیگر کالاهای مورد نیاز آن‌ها است، افزود: در نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک همدان غرفه‌ تولید ماشین‌آلات کشاورزی وجود داشت که ذهنم را برای ورود این تولیدکننده به بازار صادراتی مالزی درگیر کرد.

 

نماینده تجاری ایران در مالزی گفت: مالزی کشوری درحال توسعه است و با سرعتی که پیش می‌رود، می‌تواند جلوتر از کشورهای منطقه باشد.

 

رایزن تجاری ایران در برزیل نیز تأکید کرد: استان همدان در بخش صنایع دستی می‌تواند بازار خیلی خوبی در برزیل داشته باشد؛ چون آن‌ها بارها پس از بازدید از کشور و نمایشگاه‌های ایران، گفته‌اند صنایع دستی ایران بسیار زیبا است.

 

ابوطالب بدری با بیان اینکه از ملایر به برزیل کشمش زیادی صادر می‌شود، گفت: کالاهایی مانند مبلمان، سیر، پیاز، گردو و نساجی نیز مورد نیاز این کشور هستند؛ مخصوصاً بسیاری به دنبال واردات سیر هستند.

 

وی ادامه داد: در نمایشگاه صنایع کوچک همدان، صنایع‌ دستی زیبایی دیدم، آن‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد این بازار شوند.

 

بدری با تأکید بر اینکه تراز تجاری ایران و برزیل برابری ندارد و آن‌ها چهار میلیارد و 600 میلیون دلار در سال گذشته به ایران صادرات داشته‌اند، گفت: 120 سال است که این دو کشور باهم روابط تجاری دارند، اما هنوز موافقتنامه پایه تجاری با برزیل نداریم تا تسهیلاتی در بخش‌های مالیات، گمرک و تسهیلات دیگر به ایران ارائه بدهد.

 

رایزن تجاری ایران در برزیل گفت: بنده قصد دارم این موضوع را برای ایران پیگیری کنم.

 

* همدانی‌ها به بازارهای صادراتی کشورهای شمالی و شرقی توجه بیشتری کنند

 

مدیر مرکز تجاری افغانستان و پاکستان هم در این نشست گفت: همدان چون استانی غربی است، تمرکز بیشتری روی بازار صادراتی عراق دارد؛ درصورتی که کشورهای شمالی و شرقی هم فرصت‌های متعددی دارند و حتی می‌توانند بازار بهتری برای همدان باشند.

 

مرادی ادامه داد: در افغانستان، ترکمنستان و پاکستان فرصت‌های بسیار خوبی وجود دارد.

 

وی افزود: روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز می‌توانند مزیت‌های صادراتی قابل توجهی برای استان همدان داشته باشند.

 

مدیر مرکز تجاری افغانستان و پاکستان با بیان اینکه بنده 18 سال در آسیای مرکزی و روسیه کار کرده‌ام، در پایان گفت: بازرگانان سعی کنند روی تهاتر با این کشورها تمرکز کنند، چون برای نقل و انتقالات پول مشکلات زیادی وجود دارد.

 

 

شناسه خبر 75084