شناسه خبر:73584
1402/6/22 09:11:43
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام:

چاه غیرمجاز در ایلام وجود ندارد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: تمامی چاه‌های غیرمجاز در مناطق مختلف تعیین تکلیف شده و در حال حاضر هیچ چاه غیرمجازی در این استان وجود ندارد.

صادق علیمرادی روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار کرد: برای جلوگیری از حفاری چاه‌های غیر مجاز به طور مستمر از طریق گروه‌های گشت و بازرسی در سطح استان مراقبت می‌شود و به محض مشاهده تخلف از طریق مرجع قضائی اقدام پیشگیرانه انجام و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: برداشت از منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی بیش از آنچه که در پروانه بهره‌برداری درج شده است تخلف بوده و بهره‌بردار صرفاً مجاز به استفاده از آب به میزان مجوز صادره است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام یادآور شد: بخش زیادی از کشاورزی به منابع آب زیرزمینی وابسته است تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی هوشمند در قالب طرح تعادل بخشی موجب کنترل برداشت‌ها و نهایتاً جبران کسری و احیای آبخوان‌ها خواهد شد بنابراین همه بهره‌برداران باید چاه‌های خود را به کنتور تجهیز کنند.

علیمرادی بیان کرد: برداشت مستمر از منابع آب زیرزمینی، دمای بالای هوا و اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های ایلام تبخیر ناشی از آن، رشد جمعیت و نیاز به تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی نهایتاً منجر به اضافه برداشت و به تبع آن کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان شده است.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستایی مخازن زیرزمینی در سال‌های گذشته پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام افزود: میانگین بارش‌ها در استان ایلام سالانه 425 میلیمتر است که این میزان نسبت به میانگین کشوری با 235 میلی‌متر بالاتر و نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

علیمرادی با اشاره به توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن استان بیان کرد: این عامل باعث کم‌آبی در استان شده است که به ناچار باید برای تأمین آب به سمت سدسازی حرکت کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون چهار سد ایلام، دویرج، کنگیر و گلال در دست بهره‌برداری است، گفت: هم‌اکنون کار اجرایی سد سیکان، گدارخوش و چناره در دست اجرا بوده و هفت سد نیز در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با اشاره به طرح تصفیه‌خانه آب شرب شهرستان ایوان افزود: طرح آبرسانی به ایوان آماده بهره برداری و برای تأمین‌کننده مرکز شهرستان و روستاهای تابعه تا افق 1425 است.

علیمرادی اضافه کرد: این طرح شامل بهسازی چشمه‌ها، 32 کیلومتر خط انتقال، احداث سه فقره ایستگاه پمپاژ، سه مخزن یک هزار متر مکعبی و تصفیه‌خانه آب شرب با ظرفیت 230 لیتر بر ثانیه است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه سال 1395 شروع و چندین سال با توجه به عدم تخصیص اعتبار کافی، با روند کندی فعالیت داشت که با روی کار آمدن دولت کار و کرامت، پیگیری‌های استاندار ایلام و حمایت و نگاه ویژه وزیر نیرو، با تزریق اعتبارات مناسب، تسریع لازم در راستای تکمیل طرح به عمل آمد و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام یادآور شد: نگاه به افق بلندمدت، رشد جمعیت و افزایش نیاز در طراحی این پروژه لحاظ شده و منطبق بر جدیدترین فناوری روز و با کیفیت بسیار بالا اجرا شده است.

شناسه خبر 73584