شناسه خبر:71420
1402/4/24 08:52:37
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور هشدار داد:

نرخ رشد جمعیت همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: میانگین نرخ رشد جمعیت حدود 6 دهم درصد است و نرخ رشد حدود صفر درصد همدان، یعنی نرخ رشد جمعیت در این استان خیلی پایین‌تر از میانگین است.

صالح قاسمی به‌مناسبت روز خانواده اظهار کرد: همدان ازجمله استان‌های کشور است که ازنظر شاخص‌های جمعیتی واقعاً در شرایط بسیار نامناسب و نامطلوب قرار دارد و مسئولین باید به این موضوع توجه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت نامطلوب جمعیت در اغلب استان‌های کشور عمومیت دارد، تصریح کرد: اما همدان جزء استان‌هایی است که بدترین وضعیت‌ها را در زمینه جمعیت و رشد سالمندی دارند.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور به آمارهای سالمندی اشاره کرد و گفت: رتبه سالمندی همدان کمی تغییر داشته، اما اینکه مثلاً از 27 و 28 به 24 و 25 برسد، فکر نمی‌کنم روند مطلوبی باشد که خیلی جای خوشحالی و خرسندی داشته باشد! بلکه مسئولین باید شرایط سالمندی در همدان را جدی گرفته و با این آمارها خرسند نشوند.
قاسمی در ادامه صحبت‌های خود علت جابه‌جایی رتبه‌بندی در رده‌های سالمندی استان‌ها را در غیر از تحولات جمعیتی و زادوولد عنوان کرد و افزود: چه‌بسا علت این موضوع اساساً برهم خوردن مسئله مهاجرت باشد و باید بدانیم که نگاه تک‌بعدی به مقوله آمارهای سالمندی، اصلاً قابل اتکا و امیدواری نیست.
این پژوهشگر جمعیتی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در رابطه با روند کاهش جمعیت استان همدان می‌تواند مد نظر باشد، این است که براساس سرشماری سال 1395 رشد جمعیت استان همدان منفی بوده است.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ادامه داد: براساس آخرین داده‌ها تا حوالی سال 14٠٠ نرخ رشد جمعیت همچنان حدود صفر درصد است.
قاسمی عنوان کرد: با مهاجرفرستی نیروی کار جوان به سایر استان‌های کشور و به استان‌های هم‌جوار، درمجموع نرخ رشد جمعیت استان همدان حدود صفر درصد است و باید عنوان کرد که درواقع جمعیت تغییری نمی‌کند؛ این آمار اصلاً خوب نیست.
* ساختار جمعیتی استان همدان به‌شدت سالمند است
قاسمی نسبت به این وضعیت هشدار داد و گفت: میانگین نرخ رشد جمعیت حدود 6 دهم درصد است و نرخ رشد حدود صفر درصد همدان، یعنی نرخ رشد جمعیت در این استان خیلی پایین‌تر از میانگین است.
دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور با هشدار به اینکه ساختار جمعیتی استان همدان به‌شدت سالمند است، تشریح کرد: درواقع به‌دلیل مهاجرت زیاد شاهدیم که نسبت سالمندی در استان همدان افزایش یافته و باید بدانیم که این موضوع اصلاً اتفاق خوبی نیست؛ به این معنی که می‌تواند بسیاری از فرهنگ‌ها، خُرده‌فرهنگ‌ها و ساختارهای اجتماعی را به‌شدت متحول و متضرر کند.

شناسه خبر 71420