شناسه خبر:70343
1402/3/28 08:36:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از جایگزینی محصولات کم آب‌بر در همدان خبر داد و گفت: 48 هزار و 880 هکتار از اراضی شهرستان زیر پوشش قرارداد کشت دیم قرار گرفته است.

رحمان ایرانپور روز گذشته از اجرای الگوی کشت در همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) خبر داد و اظهار کرد: برش روستایی و شهرستانی این مهم ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم و خشک‌سالی‌های پی‌درپی موجب شده درصدد مدیریت آب موجود بدون کاهش سطح زیر کشت برآییم، افزود: مدیریت مصرف آب ازنظر حفظ امنیت غذایی و مصرف به اندازه با قید صرفه‌جویی، از اوجب واجبات است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه بنا داریم محصولات پُرآب‌بر را به‌مرور کاهش دهیم و محصولات کم‌آب‌بر را جایگزین کنیم، یادآور شد: این امر ارتقای بهره‌وری آب و به‌عبارت ساده‌تر تغییر الگوی کشت را محقق می‌کند.
وی در ادامه به اهرم اجرای الگوی کشت که یک موضوع فراقوه‌ای است اشاره کرد و گفت: احتساب نیم‌بهای مصرف آب و برق جزء مشوق‌های ابلاغی است، البته که همه دستگاه‌های مرتبط به‌نوعی کمک‌دهنده اجرای الگوی کشت هستند.
ایرانپور به اقدامات دیگر گریزی زد و اضافه کرد: به‌منظور اجرای الگوی کشت چاه‌های غیر مجاز مسدود و چاه‌های مجوزدار کنترل خواهد شد؛ همچنین تخصیص نهاده‌ها و کودهای مورد نیاز از دیگر مشوق‌های تعریف‌شده است.
وی با بیان اینکه طرح جهش تولید نیز از اقدامات مهمی است که با مشارکت بنیاد برکت در حوزه کشت دیم انجام شده است، بیان کرد: امسال 48 هزار و 880 هکتار از اراضی شهرستان همدان زیر پوشش قرارداد کشت دیم قرار گرفته و آیش سبز در این طرح در اولویت است که به‌نوعی صرفه‌جویی آب را در پی دارد.

شناسه خبر 70343