گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:70268

جاجیم کردستان، هنری از جنس طبیعت...

جاجیم کردستان، هنری از جنس طبیعت...

جاجیم‌بافی هنری سنتی، دستی و بازی با رنگ بوده که در جان تمام لحظه‌های زاگرس نمایان است؛ هنری که در رنگ و نقش جاجیم‌های کردستان لیاقت جهانی شدن را دارد.

سید جلال، استادکار باسابقه چله‌کشی و بافنده جاجیم، ساکن در شهر سنندج، از قدمت و پیشینه جاجیم به ایسنا می‌گوید: هنر جاجیم‌بافی به‌صورت سینه به سینه و ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و از ذوق، استعداد و حوصله که بالاترین درجه هنر می‌باشد، به وجود آمده است.

او می‌گوید: به‌صورت سنتی از ابزارهایی که یادگار پدرانم است در این صنعت و هنر که مکملِ هم هستند، استفاده می‌کنم و مشتری‌های خاص خودم را دارم.

سید می‌گوید: جولایی را نزد پدرم و او هم نزد پدرش یاد گرفته است، از پدر بزرگ به یاد دارم که همیشه دل مشغول عقب افتادن سفارشات مشتری‌هایش بود؛ معتقد بود رضایت مشتری برکت کسب و کار و آرامش سفره خانواده است.

این جاجیم‌باف سنتی روایت می‌کند که، در گذشته هر خانواده سالانه سفارش جاجیم و جانمازی داشتند، چه به‌صورت مصرف خانگی چه به‌صورت سوغات و چشم‌روشنی مورد استفاده عموم بود. جاجیم هم زینت بخش کرسی شب‌های زمستان و هم چار قد تشک لحاف اعیان، پرده میان مجلس زنانه و مردانه و نیاز هر خانوار کرد بود.

از آن زمان که انسان به فکر پیوند با طبیعت و قدردان آنچه پروردگار بر او ارزانی داشت، بود، جاجیم به‌صورت روانداز و زیرانداز مورد استفاده قرار گرفت و دلیل این امر، وجود چهار فصل در کردستان و دلیل غیر قابل انکار دیگر، تهیه کردن جاجیم از پشم خالص و ذوق ریسندگان نخ، تنوع رنگرزی و بافت یک‌دست و خوش‌ترکیب آن بوده است.

وی می‌گوید: اگرچه می‌بینم هنوز کارگاه‌هایی به زنده کردن کار سنتی و جاجیم‌بافی مشغولند، اما باید قبول کرد که هنر جولایی رونقی ندارد، چون مردم به آن نیازی ندارند، در واقع زمانی که درخواستی نباشد، بازار عرضه هم از بین می‌رود و کمتر نهاد یا کسانی از این هنر پشتیبانی می‌کنند، چون هر طرح و نقشی که شما فکرش را بکنید به‌صورت بافت ماشینی تولید می‌شود و جایی برای هنر سنتی و دستی باقی نمانده است.

مریم خانم یکی از مشتری‌های سید با گریزی به گذشته می‌گوید: هر سال تابستان پشم‌های مرغوب را جدا و به نخ تبدیل می‌کردیم و از گل‌های خودرو در کوهستان‌ها، پوست گردو، گیاه روناس، شقایق کوهی، پوست انار و هزاران گل و گیاه دیگر برای رنگ کردن پشم‌ها استفاده می‌کردیم و در خوم‌های مخصوص رنگ رزی می‌جوشاندیم؛ نخ‌های جوشانده در گیاه را در زیر نور آفتاب قرار داده تا ثبات رنگ کامل شود. کار چله کشی را زنانی کاردان و بدون دریافت مزد، تنها به خاطر حرمت همسایگی و هم ولایتی بودن انجام می‌دادند.

مریم خانم در ادامه می‌گوید: کار چله‌کشی، کاری گروهی و مفرح برای زنان روستا بود. نخ‌های رنگی را درون ظرفی بزرگ قرار داده و با مشارکت رنگ‌ها را انتخاب می‌کردیم تا جاجیم رنگ و ترکیبی تازه‌ای به خود بگیرد، هر سال تابستان، لحاف و جاجیم روی کرسی را برای یکی از همسایگان درست می‌بافتیم. اندازه جاجیم بافته شده به توان مالی طرف بستگی داشت.

در ادامه حرف‌های مریم خانم، سید می‌گوید: رنگ‌های زنده و متنوع در کار جولایی، نوید زندگی سرشار از نشاط و زاد و ولد را می‌دهد. هر رنگ در نقشه جاجیم، نماد خاصی از زندگی زاگرس‌نشینی است، رنگی که نماینده سلیقه، احساس و بینش مردمان این دیار است. اگر دقت کرده باشید، این کارگاه‌هایی که جوانان بدون هیچ پشتوانه‌ای در آن مشغول کارند، بیشترین ترکیب رنگ و نشاط را در کیف، کوله، وسایل تزئینی و فانتزی که تولید می‌کنند، دارند.

در کردستان رنگ قرمز و آبی رنگ زندگی، شجاعت، مهرورزی و تلاش خستگی‌ناپذیر است و جاجیم‌های کردستان بر پایه رنگ قرمز استوار است.

 

ارسال نظر

سوال: تعداد گوش انسان؟ 2

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار