شناسه خبر:69505
1402/3/4 09:45:00

سپهرغرب، گروه اندیشه: عضو هیئت مدیره مجمع راهبردی اندیشه مهدویت و کارشناس مهدوی گفت: از مصادیق لقمه حرام که امام زمان(عج) امان ماندن از آن را از خدا طلب کرده‌اند، تصرف غیرمجاز در مالی است که خمس به آن تعلق گرفته است!؛ حضرت(عج) می‌فرمایند: اگر کسی حق ما اهل بیت(ع) را ندهد آتش جهنم به خانه برده است.

حجت‌الاسلام جواد نصرالله‌پور در سلسله مباحثی به شرح دعای شریف «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ..» دعای مشهور به دعای امام زمان (عج) پرداخته که در ادامه جلسه‌ای دیگر از آن مرور می‌شود:
مرحوم کفعمی در کتاب «مصباح» این دعا را از امام زمان (عج) بیان کرده است، که 27 خواسته حضرت(عج) از منتظران را تبیین می‌کند و در واقع ویژگی‌های منتظران آن حضرت(ع) نیز محسوب می‌شود.
در فراز هشتم این دعا حضرت حجت (عج) بیان می‌کنند: ««طَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ؛ و شکم‌هایمان را از حرام و شبهه پاک فرما». این هشتمین خواسته امام زمان(عج) است.
در شماره پیشین شرح این فراز به مصادیق مال حرام اشاره شد. پنجمین مصداق مال حرام خوردن مال یتیم است که قرآن در آیه 10 از سوره مبارکه نساء در این باره می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا؛ آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنّم فرو می‌برند و به زودی در آتش فروزان خواهند افتاد» علی بن موسی الرضا(ع) فقه الرضا، ص332 آمده که فرمودند: خوردن مال یتیم از گناهان کبیره ای است که خدا در مقابل آن وعده آتش جهنم داده است.
امام صادق(ع) نیز در روایتی فرمودند: روزی امیرالمومنین(ع) به چشم‌درد شدیدی مبتلا شدند، حضرت رسول(ص) به عیادت ایشان رفتند و چون بی‌تابی ایشان را دیدند، پرسیدند علی جان تو بی‌تابی یا درد شدید است؟ حضرت امیر(ع) بیان کردند: از تولد تا کنون چنین دردی را تجربه نکرده‌ام!
حضرت رسول(ص) فرمودند: چیزی را می‌گویم که دردچشمت را تسکین دهد و ادامه دادند: وقتی فرشته مرگ برای گرفتن جان انسان‌های بی ایمان می‌آید گرز آتشین در دست دارد و با آن، آنها را قبض روح می‌کند طوری که فریاد آنها در دوزخ می‌پیچد! حضرت امیر(ع) از بستر برخاسته و نشستند و پرسیدند: آیا کسی از امت شما هم به چنین جان دادن سختی گرفتار می‌شود؟ حضرت رسول(ص) فرمودند: سه گروه از امت من چنین جان می‌دهند: یکی پادشاه ستمگر، دوم آنها که شهادت دروغ می‌دهند و سوم آنها که مال یتیم را به ناحق بخورند.
ششمین مصداق لقمه حرام که امام زمان(عج) امان ماندن از آن را از خدا طلب کرده‌اند، تصرف غیرمجاز در مالی است که خمس به آن تعلق گرفته است یعنی ندادن خمس؛ اهل بیت(ع) در این باره هشدارهایی دارند. امام زمان(عج) فرمودند: اگر کسی حق ما اهل بیت(ع) (سهم امام و سادات) را ندهد آتش جهنم به خانه برده است و امیرالمومنین(ع) فرمودند: غذا و فرزندان مردم برای آنها که حق ما را نمی دهند، ناپاک و این باعث هلاکت آنها می‌شود. (علل الشرایع، ج2، ص377)
عبدالله بن بکیر می‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که می‌فرمودند: با اینکه از بیشتر مردم مدینه ثروتمندتر هستم اما خمس و وجوهات شرعی‌تان را می‌پذیرم، تا نسل و رزق شما پاک شود (علل الشرایع، ج2، ص378)
 عنایت ائمه (ع) به پرداخت خمس
پس از شهادت امام صادق(ع) عده ای از شیعیان نیشابور تصمیم گرفتند، برای کسب اطلاع از امام بعد نماینده‌ای را به مدینه اعزام کنند لذا فردی به نام محمدبن علی نیشابوری را راهی مدینه کردند و دو ماموریت جانبی هم به او دادند؛ نخست ارسال 70 نامه توسط او که سرخط نامه سوال و باقی صفحه سفید و جای جواب امام بعد بود و به وی گفتند: نامه‌ها را به مدعی امامت بده اگر بدون باز کردن نامه‌ها پاسخ داد، معلوم می‌شود او امام بعدی است... و او نیز چنین کرد!
ماموریت دیگر این بود که 30 هزار دینار و 50 هزار درهم نقره و مقداری پارچه را به عنوان وجوهات شرعی به امام معصوم برسان.د در این بین بانویی به نام شطیطه نیشابوری یک درهم (سکه نقره) و مقداری پارچه را تحویل محمدبن علی نیشابوری داد و گفت: خداوند از حق شرم ندارد (کنایه از کم بودن پول سبب خجالت نیست).
وی می‌گوید رفتم و محضر موسی بن جعفر(ع) رسیدم و حضرت(ع) به من فرمودند: نامه را به من بده و آن درهم بانو شطیطه را به من بده و نشانی برخی دیگر از وجوهات را دادند و طلب کردند... وی می‌گوید: از این علم متحیر شدم و مطالبات را اجابت کردم و حضرت(ع) فرمودند: سلام من را به شطیطه برسان و این کیسه پول را به او بده و تکه ای از پارچه کفن‌شان را هم که توسط حلیمه (س) دختر امام صادق (ع) بافته شده بود، دادند و فرمودند: پس از ورود تو به نیشابور، شطیطه 19 روز زنده است، و من خود بر پیکر او نماز خواهم خواند اما تو اگر من را دیدی به کسی نگو. باقی وجوهات و خمسی را هم که آورده ای، به صاحبانشان باز گردان! سپس ادامه دادند: مُهر نامه‌ها را هم باز کن خواهی دید قبل از اینکه بیایی همه را پاسخ داده‌ام!
وقتی محمدبن علی نیشابوری به خراسان بازگشت، متوجه شد همه آنهایی که امام کاظم(ع) خمس‌شان را نپذیرفته بود فطحی‌مذهب و از مذهب شیعه اثنی‌عشری خارج شده‌اند و فقط شطیطه بر اعتقاد خویش باقی مانده است!
آنچه موسی بن جعفر(ع) وعده داده بودند، اتفاق افتاد و حضرت (ع) بر جنازه شیطیه حاضر شدند و به محمدبن علی نیشابوری فرمودند: بر من و دیگر ائمه (ع) لازم است که بر جنازه شیعیان خود حاضر شویم، در هر جا هستید تقوا پیشه کنید! در بحارالانوار، ج48، ص73 این ماجرا نقل شده است و می‌توان از آن دریافت مقدار خمس مهم نیست پاکی و خلوص مهم است!
بر منتظران امام زمان(عج) است که از لقمه شبهه‌ناک نیز پرهیز کنند یعنی لقمه‌ای که بر حلالیت آن اطمینان نیست، پیامدها و آثار و عواقب این لقمه هم از مال حرام کمتر نیست لذا آنها که در دینداری خود حساس هستند از لقمه شبه‌ناک هم پرهیز می‌کنند.

شناسه خبر 69505