شناسه خبر:68000
1402/1/29 09:47:42

سپهرغرب، گروه کاردانش: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه تنها مرجع رسمی شناسایی نخبگان در کشور بنیاد ملی نخبگان است، گفت: در شیوه جدید شناسایی نخبگان علاوه بر معیارهای احراز نخبگی گذشته، به رویکردهای حل مسائل نخبگان نیز توجه کردیم و نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را از طریق حل مسئله داشته باشند، امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد.

ناصر باقری‌مقدم، با بیان اینکه برای شناسایی نخبگان و مستعدان کشور چند تغییر اساسی رخ داده است، افزود: ازجمله آن می‌توان از شناسایی منفعل به شناسایی فعال اشاره کرد. در گذشته برای شناسایی این افراد سامانه‌ای داشتیم که نخبگان مشخصات خود را بارگذاری می‌کردند، ولی در روش جدید ما به صورت فعال اقدام به شناسایی نخبگان خواهیم کرد و از این طریق می‌توانیم به سرعت بانک داده‌های نخبگان را افزایش دهیم.
وی شناسایی نخبگان از طریق «فعال‌شدن بنیان» را به دو روش کمی و کیفی ذکر کرد و در این باره توضیح داد: از طریق کمی با استفاده از ابزارهایی چون نرم‌افزارها و هوش مصنوعی شناسایی را آغاز خواهیم کرد و از طریق کیفی از طریق نظر اساتید و برجستگان علمی کشور به‌صورت شبکه‌ای اقدام به افزایش چارچوب شناسایی نخبگان می‌کنیم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تغییر دیگر ایجادشده در آیین‌نامه شناسایی نخبگان را معیارهای شناسایی نخبگان از معیارهای صرفاً علمی به معیارهای اثربخشی عنوان کرد و یادآور شد: ما علاوه بر معیارهای احراز نخبگی که در گذشته داشتیم که شامل معدل و تعداد مقاله می‌شد، به رویکردهای حل مسائل نخبگان نیز توجه کردیم و نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را از طریق حل مسئله داشته باشند، امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد.
باقری‌مقدم با بیان اینکه این دو تغییر از تغییرات اساسی در شناسایی نخبگان است، خاطرنشان کرد: تغییر سوم در این زمینه آن است که در فرآیند شناسایی، نخبگان رتبه‌بندی می‌شوند. برخی از مخاطبان بنیاد ملی نخبگان افرادی هستند که مستعد هستند و به‌تازگی وارد فرآیند نخبگی شدند و برخی دیگر پله‌های نخبگی را به‌راحتی طی کردند و وارد مراحل بالاتری شدند و بر این اساس نخبگان سطح‌بندی می‌شوند.

شناسه خبر 68000