شناسه خبر:67251
1401/12/23 12:03:07

سپهرغرب، گروه متن زندگی: تقریباً اغلب مردم اضطراب و استرس خفیفی در محیط کار خود دارند. اما اگر این استرس شدید باشد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی گردد که ممکن است زندگی شما را مختل نماید. در این مطلب سعی خواهیم کرد با شما درباره اضطراب ناشی از کار و راه‌های مقابله با آن صحبت کنیم.

به استرس ناشی از کارکردن اضطراب کار می‌گویند. این اضطراب شغلی می‌تواند در محل کار اثرات منفی برای فرد داشته باشد. اما شخص می‌تواند با تغییر عملکرد خود باعث پیشگیری از اضطراب کار گردد. هنگامی که اضطراب به درستی درمان نگردد می‌تواند به بیماری‌های جسمی و روحی در فرد منجر شود که زندگی او را مختل نماید.
 علائم اضطراب کار
اضطراب پاسخ طبیعی بدن شما به استرس است. زمانی که مسئولیت‌های کاری شما زیاد می‌شود ناخودآگاه دچار استرس، دلهره و ترس می‌شوید. البته این اضطراب ممکن است به دلیل ویژگی‌های محیط کار در شخص ایجاد گردد.
مثلاً شروع یک کار جدید یا زمانی که مهلت پروژه‌هایی که باید به اتمام برسانید نزدیک می‌گردد. علائم دیگر استرس عبارتند از: مشکل خوابیدن یا خواب ماندن، واکنش‌های حیرت‌انگیز و اغراق‌آمیز، اختلال استرس فکری عملی، نگرانی بیش از حد یا غیرمنطقی، تعرق کف دست و ایجاد تپش قلب و مشکلات تنفسی، ایجاد تغییرات ذهنی و فراموشی موقع کار و صحبت‌کردن، تمرکز بیش از حد بر روی جنبه‌های منفی شغلی و واکنش‌های منفی به موقعیت‌های شغلی.
 راهکارهایی برای مقابله با اضطراب کار
استرس کاری، پیامدهای ناخوشایندی در سلامتی جسمی و روحی شما به وجود می‌آورد؛ مثلاً ممکن است دچار بیمارهای قلبی و سندرم متابولیک شوید. با یک رویکرد واقع‌بینانه می‌توانید در شغل خود اضطراب و استرس را کاهش دهید در ادامه مقاله اضطراب کار شما را با برخی از تکنیک‌های کنترل استرس آشنا خواهیم کرد.
استراحت کافی داشته باشید: اغلب افراد در طول روز آن‌قدر گرفتار کار هستند که حتی در زمان ناهار، نیز در حال انجام تماس کاری و یا چک‌کردن ایمیل خود هستند. بهتر است برای مدت کوتاهی در طول روز از کار خود جدا شوید و به مغز خود استراحت و فرصت تنظیم مجدد کارها را بدهید. گاهی بلندشدن از پشت میز کار و قدم‌زدن در اتاق و یا صحبت کوتاه با دوستانتان می‌تواند باعث کاهش اضطراب در شما گردد.
از نوشیدنی‌های مقوی در محیط کار به‌جای کافئین استفاده کنید: به یاد داشته باشید که کافئین باعث اضطراب می‌گردد. پس اگر فرد مضطربی هستید بهتر است به‌جای کافئین از نوشیدنی‌هایی مانند آب، آب‌میوه و اسموتی کم قند، آب همراه با لیمو استفاده کنید.
سعی کنید در طول شب‌خواب مناسب و باکیفیت داشته باشید: یکی از راه‌های مهم و اساسی مقابله با اضطراب، خواب کافی در طول شب است. کیفیت خواب به طور مستقیم با میزان بهره‌وری کاری و انرژی شما در هنگام بیدارشدن ارتباط دارد. زیرا کم‌خوابی باعث بیش‌فعالی و بی‌قراری می‌گردد و میزان تمرکز کاری شما را کاهش می‌دهد. برای اینکه خواب خوبی داشته باشید قبل از خواب از گوشی موبایل و تلویزیون استفاده نکنید و سعی کنید حداقل 7 الی 8 ساعت بخوابید.
درخواست کمک نمایید: اگر کارتان زیاد است بهتر است از همکارتان تقاضای کمک نمایید و یا با مدیر خود در این باره صحبت کنید. این امر باعث ایجاد سلامت روانی در شما و کاهش اضطراب ناشی از کار می‌گردد همچنین سبب ایجاد تعادل در کار و زندگی شما خواهد شد.
برای خودتان چارچوب تعیین کنید: معمولاً اضطراب ناشی از کار زمانی رخ می‌دهد که همه کارهایی که به شما پیشنهاد می‌شود را می‌پذیرید و بعد متوجه می‌شوید که نمی‌توانید همه آنها را انجام دهید. پس بدون تعارف درصورتی‌که نمی‌توانید کاری را انجام دهید، نه بگویید.
مطمئن باشید نه گفتن، شما را به یک کارمند غیرمتعهد و تنبل تبدیل نمی‌کند. در عوض باعث می‌شود کارهایی که به شما سپرده می‌شود را با تسلط بیشتر و دقیق‌تر انجام دهید و اضطراب ناشی از کار را در خود کاهش بدهید.
اضطراب خود را بپذیرید: استیون هیز، استاد روان‌شناسی بالینی می‌گوید: شما نباید اضطراب را به‌عنوان دشمن خود بدانید؛ زیرا در این صورت احساسات شخصی و بدن خود را نیز دشمن خود خواهید دانست. ایشان اعتقاد دارند مبارزه‌کردن با اضطراب به معنای نبرد با خودتان است و این خودانکاری منجر به مشکلات روانی خواهد شد. پس بهتر است برای کاهش اضطراب آن را بپذیرید تا بتوانید آن را در وجود خودتان درمان نمایید.
از درگیری در محل کار اجتناب کنید: برای اینکه در محیط کاری دچار استرس نشوید سعی کنید با همکارانتان درگیر نشوید. برای خودداری از درگیری بهتر است شایعه نکنید، در بحث‌های سیاسی و دینی شرکت نکنید، از رابطه با افرادی که با دیگران رابطه بدی دارند اجتناب نمایید.
به موسیقی گوش کنید: گوش‌کردن به موسیقی روش خوبی برای از بین‌ بردن فشارهای روانی در حین کار است. برای مقابله با استرس بهتر است موقع رانندگی و یا در خانه به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.
همیشه به نقاط قوت خود فکر کنید: بهتر است بر روی کارهایی که در انجام‌دادنش مهارت زیادی دارید تمرکز نمایید. با مدیر خود در مورد تنظیم مسئولیت‌هایتان برای مطابقت با نقاط قوت خود صحبت نمایید تا به شما کارهایی را محول کند که در آنها برتری دارید و می‌توانید بیشتر به شرکت کمک نمایید.
 راه‌هایی برای مقابله با فرسودگی شغلی
شناسایی علت تنفر خود از شغلی که در آن فعالیت دارید. مشخص کردن وظایف کاری خود در محل کار، منطبق بودن مهارت و تخصص فرد با شغل مربوطه، کنترل نمودن اتفاقاتی که در محیط کاری رخ می‌دهند. در کار خود کمال‌گرا نباشید. شاید همیشه نتوانید همه کارها را به‌خوبی انجام دهید. روش‌های ساده برای کمک‌کردن به کارمندان مضطراب، سعی کنید با اضطراب کار کارمند خود، کنار بیایید. با کارمندان خود با احترام رفتار نمایید. ارتباط شفاف و همراه با بازخورد با کارمندان خود داشته باشید. با کارمندان خود در مورد امور خصوصی آنها در دفتر کارتان صحبت نمایید. به کارمندان خود فرصت پاسخ و توضیح بدهید. همیشه از کارمندان خود در مورد اوضاع کاری‌شان پرسش نمایید.
بهتر است بدانید که اضطراب در محل کار ممکن است مسری باشد پس سعی کنید از افرادی که باعث بدتر شدن اوضاع روحی و روانی شما می‌شوند دوری نمایید. بهتر است با افرادی که دارای انرژی مثبت و شاد هستند در ارتباط باشید.
 کلام آخر
درصورتی‌که بپذیرید اضطراب شما واقعی است می‌توانید جلوی پیشرفت آن را بگیرید. دقیقاً همان اندازه که سردرد و معده درد آزاردهنده است، استرس نیز شما را آزار می‌دهد. پس باید در مقابل اضطراب در محیط کار از خود مراقبت نمایید تا بتوانید آن را درمان کنید.
به گزارش وب گاه بتوته، خوشبختانه بیشتر افراد توانایی این را دارند که بتوانند در کار و زندگی خود تعادل ایجاد نمایند. درصورتی‌که کارفرمایان نیز تلاش کنند تا در محیط کار منصفانه با کارمندان خود برخورد نمایند مطمئناً اضطراب ناشی از کار در افراد به حداقل می‌رسد. به‌خاطر داشته باشید در هر صورت حفظ سلامت روانی شما بسیار اهمیت دارد.

شناسه خبر 67251