شناسه خبر:67213
1401/12/23 10:29:16
معاون عمرانی استاندار همدان مطرح کرد

طرح جامع شهر همدان گرفتار حاشیه‌های شورا

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: معاون عمرانی استاندار همدان گفت: با وجود اینکه نزدیک به یک ماه است طرح جامع شهر همدان به شورای اسلامی شهر ارسال شده، اما اعضا هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند که بیشتر به‌دلیل مباحث حاشیه‌ای است و بُعد کارشناسی حاکم نیست.

فرزاد تیموری در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات طرح جامع شهری همدان پرداخت و اظهار کرد: این طرح در زمان استاندار قبلی تا حدی پیش رفته بود و زمانی که کار را در معاونت آغاز کردم، با اعتراض گسترده اساتید دانشگاه‌های استان مواجه بودم؛ در این راستا طرح را مجدد بررسی کردیم و متوجه یک‌سری نقاط ضعف در آن شدیم و تصمیم گرفته شده که کار کارشناسی دوباره روی طرح جامع انجام شود‌.
وی افزود: بیش از 50 جلسه (حدود 350 ساعت) توسط کمیته کارشناسی برگزار شد و طرح به‌صورت مرحله‌ای مورد بررسی قرار گرفت تا یک ماه پیش که طرح از سوی کمیته فنی کمیسیون ماده پنج تأیید و برای گرفتن تأییدیه به شورای اسلامی شهر همدان ارسال شد‌.
معاون عمرانی استاندار همدان ادامه داد: نزدیک به یک ماه است طرح جامع به شورای اسلامی شهر ارسال شده و با وجود اینکه جلسات مختلفی برگزار کرده‌اند، به جمع‌بندی نرسیده‌اند و نتوانسته‌اند نظر بدهند که این مهم باعث شده تأیید طرح جامع شهری بازهم به تعویق بیفتد و بیشتر مباحث حاشیه‌ای بوده و بُعد کارشناسانه حاکم نبوده است؛ این درحالی بوده که نمایندگان دائم شهرداری و شورا در تمام جلسات کمیته فنی حضور داشتند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه نهضت ملی مسکن به طرح جامع برمی‌گردد، افزود: ما در استان همدان 32 شهر و تعدادی مسکن روستایی داریم که هردو به‌صورت تجمیعی بحث نهضت ملی مسکن را تشکیل می‌دهند؛ البته در مساکن روستایی مشکلی نداریم.
تیموری به تشریح وضعیت مسکن ملی در دیگر شهرهای استان پرداخت و گفت: در حدود 14 شهر مشکل تأمین زمین نداریم و در این شهرها زمین به متقاضیان واگذار شده است؛ در برخی شهرها همچون کبودراهنگ، برزول، گیان، گل‌تپه، فامنین و سرکان یک‌هزار و 502 واحد مسکن مهر ناتمام وجود داشت که با پیگیری‌ها این تعداد واحد از بلاتکلیفی خارج شد و واگذاری و ثبت به نام افراد درحال انجام است.
تیموری ادامه داد: در نهاوند به تعداد کافی زمین واگذار شده و به هر چند نفر یک قطعه می‌دهند تا به‌صورت گروهی ساخته شود. در کرفس و رزن هم به تعداد کافی زمین به افراد داده شده است؛ در اسدآباد نیز در دو پهنه کار درحال پیشروی بوده که به محض توافق با مالکین، یک پهنه آن نیاز حدود یک‌هزار و 300 واحد را جواب می‌دهد و به‌صورت گروهی‌ساخت واگذار می‌شود و پهنه دیگر درحال توافق است.
وی اضافه کرد: در شهر همدان نیز مجتمعی در شهرک شهیدبهشتی در مجاورت تپه حاج‌شمسعلی در قالب چند پروژه مشغول ساخت است؛ یک مجتمع 120 واحدی در حد 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در تپه حاج‌شمسعلی درحال اجرا است. مجتمع 480 واحدی بلوار شهیدهمدانی نیز که بحث تثبیت خاک داشت، مشکلش حل شده (مسائل با نظام مهندسی نیز حل شده) و از چند روز قبل بتن‌ریزی را آغاز کرده‌اند. یک مجتمع 120 واحدی در شهرک شهیدمدنی هم توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) درحال اجرا است‌.
معاون عمرانی استاندار همدان تصریح کرد: جهت تأمین زمین برای نهضت ملی مسکن در همدان بیشترین سرمایه‌گذاری روی اراضی 680 هکتاری مجاور شورین بود که سند تک‌برگ به‌نام دولت داشتیم و باعث شد در طرح جامع تفصیلی آن را درنظر بگیریم و پیش‌بینی می‌شد که بیش از 80 هزار واحد بتوانیم ایجاد کنیم؛ اما متأسفانه با وجود اینکه سند به‌نام دولت بود، یک‌سری افراد شکایت حقوقی مطرح کردند.
وی ادامه داد: با بررسی‌ها و جمع‌بندی صورت‌گرفته تصمیم گرفته شد که بحث نهضت ملی مسکن در آن 680 هکتار ادامه پیدا نکند و تأکید کردند که بر شهر جدید (اکباتانا) سرمایه‌گذاری شود.
تیموری افزود: طرح جامع و تفصیلی شهر جدید اکباتانا قبلاً تصویب شده بود؛ جلسات مستمری نیز با هیئت‌مدیره شهر جدید پرند داریم که فعلاً متولی شهر جدید اکباتانا هستند تا تشکیلات هیئت‌مدیره خودش را ایجاد کند و درحال پیگیری کار هستیم. در یک پهنه حداقل 400 هکتاری در پی تهیه و تأمین زمین هستیم که مد نظر است زمین‌ها به‌صورت تفکیکی در اختیار چند نفر به‌عنوان گروه ساخت گذاشته شوند و کار ساخت را خود متقاضیان پیش ببرند.
وی ادامه داد: در شهر ملایر نیز چند پروژه درحال احداث داریم؛ یک پروژه 502 واحدی کنار دریاچه کوثر ملایر و یک مجتمع 140 واحدی در مجاورتش که کار آن درحال آغاز است و در یک پهنه هم به‌عنوان شهرک جدید در ملایر به مساحت حدود 800 هکتار درحال توافق با مالکین هستیم که به ملایر اضافه شود و تا چندین‌سال نیاز زمین برای تأمین مسکن در ملایر را جوابگو خواهد بود.
معاون عمرانی استاندار همدان اضافه کرد: در شهر تویسرکان نیز چند پروژه درحال ساخت هستند؛ قطعات زمین پروژه شهرک فرهنگیان تفکیک و در اختیار افراد قرار داده شده، دو مجتمع نیز در کنار شهرک قائم درحال ساخت است (یک مجتمع 70 واحدی و یک مجتمع 30 واحدی) که برای مجتمع 30 واحدی متقاضی‌ها معرفی شده‌اند و برای مجتمع 70 واحدی به متقاضیان اعلام کرده‌اند که مبلغ را واریز کنند تا زمین به نام آنان ثبت شود. یک زمین دیگر نیز (در حد 15 هکتار) از اراضی منابع طبیعی شناسایی شده و درحال تهیه نقشه است که به لطف خدا تمام نیازهای تویسرکان را تأمین خواهد کرد و برای سال‌های آتی کمبود زمین نخواهیم داشت.
وی متذکر شد: بحث نهضت ملی مسکن در سطح استان در جلسات مستمر کمیته فنی و نهضت ملی مسکن بررسی و از نزدیک نیز پروژه‌ها رصد می‌شوند تا هرچه سریع‌تر بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

شناسه خبر 67213