شناسه خبر:67051
1401/12/20 09:40:45
به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان صورت می‌گیرد؛

ساخت پویانمایی «آخرین روز مهر» در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌های فرهنگی همچون ساخت مستند مادر شهید مفقودالاثر «محمدرضا پیری» و پویانمایی «آخرین روز مهر» درخصوص وقایع 30 مهرماه سال 1357 استان همدان دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت روز بزرگداشت شهدا که در این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: 22 اسفندماه سال 1358، امام خمینی (ره) فرمان تاریخی مبنی بر تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی صادر کردند؛ در سال 1383 با ادغام سه نهاد ایثارگری شامل بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان امور جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان، نهاد جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد، در همان سال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 22 اسفندماه به‌نام روز بزرگداشت شهدا در تقویم ثبت شد.
مجید صفدریان با بیان اینکه این مناسبت و خدمت در بنیاد شهید را برای خودمان افتخار می‌دانیم، افزود: خوشحالیم در مجموعه‌ای هستیم که به بهترین بندگان خدا خدمت می‌کند و در حوزه ترویج فرهنگی درتلاش هستیم که زمینه‌ساز همه خوبی‌ها است و هر جامعه‌ای با آن آشنا شود، به سمتی می‌رود که جامعه مد نظر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است.
وی تصریح کرد: وظایف بنیاد شهید در اساسنامه شامل دو حوزه است که بخش نخست بحث احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و حدود 90 درصد وظایف و فعالیت‌ها در این حوزه صورت می‌گیرد و 10 درصد در بخش مسائل معیشتی است که حتی قسمت عمده این بخش هم مربوط به مباحث فرهنگی و آموزشی خانواده‌ها است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان به بیان برنامه‌های شاخص بنیاد شهید طی سال جاری پرداخت و گفت: با توجه به دو مناسبت روز جانباز و روز بزرگداشت شهدا در ماه اسفند، برنامه‌ها از دوم اسفندماه شروع شده و تا روزهای پایانی سال ادامه دارد.
وی با بیان اینکه شعار روز بزرگداشت شهید امسال «رسم شهادت، راه شهیدان» است، افزود: روز جانباز، دیدار با جانبازان و خانواده آنان در طرح «علمداران حماسه» آغاز شد که در سراسر کشور هر امام‌جمعه با سه جانباز دیدار داشت و در همدان هم این امر انجام شد؛ همچنین مسابقه‌های فرهنگی و ورزشی مختص خانواده جانبازان برگزار شد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان ادامه داد: 21 اسفندماه برنامه عطرافشانی گلزار شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود و هم‌زمان ساعت 7:45 گلزار شهدای همدان نیز که بیش از دو هزار شهید در آن مدفون است، با حضور اقشار مختلف مردم همدان غبارروبی می‌شود.
وی تصریح کرد: تبلیغات محیطی در رابطه با روز شهید توسط همه دستگاه‌ها در سطح استان و به‌ویژه شهرداری‌ها انجام خواهند شد و تلاش داریم برنامه‌ها به شکل مردمی برگزار شود.
  برگزاری یادواره شهدا به‌صورت مردمی باعث ماندگاری آن می‌شود
صفدریان خاطرنشان کرد: یادواره‌های شهدا اکثراً به همت مردم و هم‌رزمان شهدا برگزار و روز‌به‌روز هم این کار گسترده‌تر می‌شود که این مردمی بودن برنامه‌ها، باعث ماندگاری آن‌ها می‌شود‌.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه عکس شهدای ترور روز 19 اسفندماه در محل برپایی نماز جمعه، برپایی میز خدمت در 10 شهرستان و پاسخگویی به خانواده شهدا و ایثارگران، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه توسط خانواده و خادمان شهدا و دیدار با خانواده شهدا که در سراسر سال توسط خادمین شهدا انجام می‌شود در این ایام به‌صورت گسترده‌‎‌تری انجام خواهد شد و امسال یک طرح با عنوان «سلام شهید» نیز درحال اجرا است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان اضافه کرد: کاشت نهال به‌نام شهدا با مشارکت شهرداری و منابع طبیعی، تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و بیعت مجدد با ولایت در روز 22 اسفندماه (ضمن دیدار با نماینده و امام‌جمعه همدان در مرکز استان و در سطح شهرستان‌ها نیز کارکنان بنیاد شهید با ائمه جمعه دیدار می‌کنند) و تجلیل از تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا نیز صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اجرای طرح ویزیت رایگان و پایش خانواده‌های شهدا و ایثارگران، گفت: این طرح آغاز شده و اوج فعالیت ما در اسفندماه است که در آن کلیه والدین شهدا و جانبازان 50 درصد به بالا و ایثارگرانی که دارای بیماری صعب‌العلاج بودند، پایش سلامت شده‌اند؛ اگر عزیزی در رابطه با این طرح از قلم افتاده است، لطف کند اطلاع بدهد.
صفدریان با اشاره به اشتغال ایثارگران و خانواده آنان، ابراز کرد: درخصوص تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران و خانواده آنان، خوشبختانه همدان جزء استان‌های پیشرو بوده و در این زمینه موفق است.
وی افزود: در خانواده ایثارگران هم مشکلات استخدامی وجود دارد؛ اما درتلاش هستیم با حمایت از کارآفرینانی که از ظرفیت ایثارگران استفاده می‌کنند، ارائه تسهیلات خوداشتغالی و همچنین جذب ایثارگران در آزمون‌های استخدامی، مشکلات این قشر را مرتفع کنیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با تأکید بر اینکه 90 درصد فعالیت‌های بنیاد شهید وظایف فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، ابراز کرد: در دو سال اخیر سیاست بنیاد در حوزه فرهنگی قوت گرفته و در حوزه فیلم‌، مستند، کتاب و خاطره‌نگاری خانواده شهدا خود را نشان داده است که از ابتدای تشکیل بنیاد شهید تا به امروز دو هزار و 500 مصاحبه با خانواده شهدا و ایثارگران صورت گرفته و خاطرات آنان ضبط و ثبت شده (بیش از 800 مورد امسال انجام شده) که هدف‌گذاری آن والدین شهدا، همسران شهدا و جانبازان 50 درصد به بالا تحت عنوان «اسناد افتخار» است.
   رونمایی از کتابی درخصوص شهدای انقلاب همدان
وی از رونمایی دو نرم‌افزار چندرسانه‌ای به‌نام شهدا و رونمایی از سند سه‌جلدی دو شهید در روز 22 اسفندماه خبر داد و گفت: کتابی درخصوص 75 شهید انقلاب استان همدان با عنوان «کوچه‌پس‌کوچه‌های اکباتان» تهیه شده که قسمتی از زندگینامه شهدا و مختصری از وقایع و اتفاقاتی که برای شهید رخ داده، در آن بیان شده است. در حوزه کتاب بنیاد شهید با تمام نویسندگانی که در حوزه شهید و شهادت فعالیت می‌کنند، همکاری مجدانه دارد.
صفدریان عنوان کرد: در بحث ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا با توجه به شرایطی که دارند، درصورتی که نیاز باشد، کار با سهولت انجام می‌شود و مسئولین بنیاد یک روز در خدمت آنان هستند. همچنین تلفن 1616 در همه شهرستان‌ها راه‌اندازی شده و علاوه‌بر این‌ها در مرکز سامد استانداری برای پاسخگویی ایثارگران حضور پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به طرح «سپاس» که دیدار با خانواده شهدا است، افزود: مسئولین بنیاد علاوه‌بر طرح «سپاس» تماس تلفنی با ایثارگران و خانواده آنان دارند، همچنین ایثارگران می‌توانند در سامانه «ایثار من» که اخیراً راه اندازی شده، ثبت‌نام کنند.
   وجود 747 گلزار شهدا در همدان
در ادامه معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز با اشاره به وجود 747 گلزار مطهر شهدا در همدان، گفت: از این تعداد 101 گلزار شهری و 646 گلزار روستایی و 55 گلزار شهدای گمنام است؛ همچنین در استان همدان هفت هزار و 422 مزار شهید که تعداد 152 مورد آن مربوط به شهیدان گمنام است، داریم.
   سامان‌دهی تمام گلزارهای شهدای استان همدان
منصور ابراهیمی عنوان کرد: در بحث سامان‌دهی گلزار شهدا، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان جزء بنیادهایی بوده که از همان سال‌های نخست تأسیس، بحث سامان‌دهی را آغاز کرد و جزء استان‌هایی هستیم که سامان‌دهی گلزار‌های شهدای آن به اتمام رسیده است. البته وضعیت آب‌وهوایی همدان باعث شده که هرساله با یک فرآیند فرسایش و تخریب بعضی از مزارهای شهدا مواجه باشیم که سالانه اعتبار خوبی در این زمینه تخصیص داده می‌شود‌ و در بحث مرمت و نگهداری گلزار شهدا، مشکلی نداریم.
   اجرای بالغ‌بر 100 برنامه به‌مناسبت روز جانباز و شهید
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: بالغ‌بر 100 برنامه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار در بزرگداشت جانبازان و شهدا که از دوم اسفندماه آغاز شده و تا 22 این ماه ادامه دارد، برگزار خواهد شد و تمام دستگاه‌هایی هم که سابقه کار فرهنگی دارند، در مسئله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک می‌کنند.
ابوالفضل خلیلی ادامه داد: اشاعه و نشر فرهنگ ایثار و شهادت از عهده یک دستگاه برنمی‌آید و همه‌جانبه است؛ حتی مردم هم در این حوزه فعال هستند. امسال پویشی تحت عنوان دیدار با خانواده شهدا شکل گرفته که ملت ایران اسلامی در روز بزرگداشت شهدا با خانواده شهدا دیدار می‌کنند و امیدوارم در تمام سال این اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: در حوزه برنامه‌های فرهنگی با توجه به اینکه امسال توجه ویژه‌ای به این حوزه صورت گرفت، دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما همکاری خوبی داشتند؛ در بخش تئاتر خیابانی دو اثر با عنوان «پوتین‌ها» و «این زمان و آن زمان» به کارگردانی «مهدی روزبهانی» که از فرزندان شهدا است، اجرا خواهد شد‌. همچنین سرود شهدای گمنام درحال تهیه است و در روز 22 اسفندماه در کنار برنامه‌های مختلف، اجرا خواهد شد‌.
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با اشاره با ساخت مستند مادر شهید مفقودالاثر «محمدرضا پیری» با همکاری صداوسیمای مرکز همدان، گفت: این اثر درحال تهیه و تولید است که امیدواریم تا 22 اسفندماه به نتیجه برسد و به‌صورت ویژه از شبکه ملی هم پخش خواهد شد. همچنین سریال و فیلم «آخرین روز مهر» درخصوص وقایع انقلاب همدان در سال 1357 است که در قالب پویانمایی تهیه خواهد شد.
وی همچنین از برگزاری اجلاسیه روز بزرگداشت شهدا هم‌زمان با 32 استان کشور در روز 22 اسفندماه همراه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان خبر داد و افزود: در این مراسم از خانواده شهدای امنیت و خادم شهدا، تشکل‌های متعلق به خانواده شهدا و نخبگان ایثارگر تجلیل خواهد شد. همچنین در این روز از دو سند سه‌جلدی خانواده شهدا با همکاری سازمان ثبت احوال استان همدان رونمایی می‌شود.
خلیلی متذکر شد: در روز 22 اسفندماه مسابقات فرهنگی ورزشی با همکاری سایر نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد و اکثر سازمان‌ها و ارگان‌هایی که نقش فرهنگی دارند، به‌عنوان مروج فرهنگ ایثار و شهادت، این روز را گرامی خواهند داشت.

شناسه خبر 67051