شناسه خبر:66793
1401/12/13 14:02:46

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: پیشگیری از چالش‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه اعتیاد به مواد مخدر، نیازمند تدوین برنامه‌های جدید است.

«حسن رضانیا» روز پنجشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان کرد: شرایط کنونی فرهنگی در امر مبارزه با مواد مخدر با وجود فعالیت‌های مثبت و مؤثر صورت‌گرفته در کشور، رضایت‌بخش نیست و در حوزه فرهنگی دچار عقب‌ماندگی‌هایی در زمینه پیشگیری هستیم که باید کار بیشتری شود.
وی اضافه کرد: رهبری فرزانه انقلاب، چالش مواد مخدر را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های پنجگانه مطرح کردند؛ چراکه اعتیاد به مواد مخدر مادر همه آسیب‌ها است و بخشی از سرقت‌های خُرد ریشه در مسئله اعتیاد دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: با توجه به اینکه در مسئله اعتیاد نخستین و مهم‌ترین اقدام پیشگیری است، باید برای توفیق در این مسیر با نگاه فرهنگی و ارائه برنامه‌های نو و جامع، پیش رفت.
رضانیا گفت: در حوزه درمان معتادان با چالش‌های قانونی مواجهیم که با توجه به قرار گرفتن در فصل نوشتن برنامه هفتم توسعه کشور، می‌توان این چالش‌ها و خلأهای قانونی را احصا کرد و در اختیار نهادهای مسئول قرار داد تا در مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکلات و خلأهای قانونی تأمل و چاره‌اندیشی شود.
وی بر ضرورت اجتماعی کردن امر مقابله با مواد مخدر و توانمندسازی گروه‌ها و نهادهای مردمی مقابله و مبارزه با مواد افیونی تأکید کرد و افزود: باید به سمت مبارزه اجتماع‌محور و مردم‌محور حرکت و در این راستا خانواده‌ها را نیز درگیر مقابله با پدیده شوم مواد مخدر کرد؛ چرا که در این صورت شانس موفقیت افزایش می‌یابد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ابراز کرد: پایش دائمی و مستمر محیط‌های اجتماعی مورد تأکید است تا بدانیم در این محیط‌ها چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد.
رضانیا گفت: جذابیت بالای قاچاق مواد مخدر زمینه گرایش به این تخلف را ایجاد کرده، بنابراین باید به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربات جدی وارد کرد تا تهیه و توزیع موادم خدر برای قاچاقچیان به‌صرفه نباشد.
وی اضافه کرد: قاچاق مواد مخدر بیش از هزاران میلیارد تومان خسارت به حوزه اقتصادی کشور وارد می‌کند و رهایی هر فرد از دامن اعتیاد برای کشور 100 میلیون تومان (از نگهداری در زندان تا درمان) هزینه دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان خواستار سامان‌دهی و تفکیک متکدیان از زباله‌گرد و معتاد، افزایش ظرفیت مرکز ماده 16 و سامان‌دهی تفرجگاه‌ها شد و گفت: قاطعیت در عین عقلانیت در اجرای احکام را در دادگستری شاهد هستیم که نشان از صلابت نظام در مقابله با متخلفان دارد.
قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان همدان نیز گفت: پناهگاه‌ها و خانه‌های محل توزیع و فروش مواد مخدر باید برای معتادان، قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر ناامن و حتی برخی از این مکان‌ها که بدون مجوز هستند، با همکاری و هماهنگی شهرداری‌ها، تخریب شود.
حجت‌الاسلام پیرمحمد احمدوند بیان کرد: خانه‌هایی در حواشی شهرها به محل خریدوفروش مواد تبدیل شده که شهرداری‌ها باید نسبت به بررسی داشتن پروانه ساخت این اماکن اقدام کنند.
وی اضافه کرد: درصورت نداشتن مجوز و پروانه ساخت باید پرونده این قبیل ساختمان‌های غیرمجاز در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار گرفته و از ظرفیت این کمیسیون برای تخریب آن‌ها استفاده شود.
قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: باید مأمن و سرپناه قاچاقچیان مواد مخدر را تخریب و امکان گِرد هم آمدن آن‌ها برای این تخلف را سلب کرد.
حجت‌الاسلام احمدوند با بیان اینکه بسیاری از جوانان از عواقب جزایی خریدوفروش مواد مخدر اطلاعی ندارند، گفت: کارشناسان پیشگیری از وقوع جرم باید با حضور در مدارس، آثار منفی خریدوفروش مواد مخدر و احتمال صدور حکم زندان و حتی حبس ابد را برای آن‌ها بازگو کنند.
وی ادامه داد: باید از هر فرصت و اجتماعی ازجمله مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، صداوسیما، نشریات و خبرگزاری‌ها جهت اطلاع‌رسانی حقوقی لازم در زمینه جزای پیش‌بینی شده در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر، بهره برد.
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز گفت: طبق دستور فرمانده انتظامی کشور طرح نوروزی مقابله با فروشندگان و خُرده‌فروشان مواد مخدر با قدرت و قوت توسط کمیته مقابله با مواد مخدر صورت می‌گیرد.
حمزه عبدکوند افزود: کمیته حقوقی و قضائی نسبت به شناسایی اموال قاچاقچیان اقدام کرده و امسال تاکنون 27 دستگاه وسیله نقلیه مروبوط به قاچاقچیان واگذار شده و 46 دستگاه درحال واگذاری است.
وی ادامه داد: طرح یاریگران زندگی هم‌اینک در 60 درصد مدارس استان همدان درحال اجرا است و علاوه‌بر تشکیل کانون یاریگران، با برگزاری 350 کارگاه آموزشی، دوره‌ای برای 65 هزار دانش‌آموز، 85 صاحب‌نظر دانشگاه، طلاب و دانشجویان، 550 داوطلب هلال‌احمر و 25 هزار نفر در مساجد و 10 هزار نفر از افراد زیر پوشش کمیته امداد این استان برگزار شد.
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نتایج فعالیت‌های کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ذیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را 150 مورد بازدید از مراکز ترک اعتیاد، جریمه مراکز متخلف و لغو قرارداد برخی از این مراکز دانست و گفت: به یک‌هزار و 200 معتاد در 6 مرکز کاهش آسیب خدمات‌رسانی شده؛ همچنین به 45 هزار معتاد خدمات درمانی ارائه شده است،
عبدکوند بیان کرد: کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی نیز نسبت به معرفی 150 مددجو به نهادهای تسهیلات‌دهنده اقدام کرده و تاکنون 90 میلیارد ریال به این افراد تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: ورود مواد مخدر جدید و نوپدید، کاهش سن اعتیاد، افزایش گرایش نوجوانان و بانوان به اعتیاد، ازجمله دغدغه‌های اصلی به‌شمار می‌رود.
رضا طهماسبی بر ضرورت توجه به ابعاد جسمی- روانی معتاد بعد از درمان تأکید کرد و افزود: هم‌اینک 144 مرکز ترک اعتیاد در این استان فعال است که باید با شکستن این انحصار، شمار مراکز ترک اعتیاد را افزایش داد.

شناسه خبر 66793