شناسه خبر:66362
1401/12/3 09:13:45

سپهرغرب، گروه خبر: به گفته رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، این استان با داشتن 80 شرکت دانش‌بنیان، رتبه اول را از حیث شرکت‌های دانش‌بنیان در بین استان‌های غرب کشور دارد.

دکتر سیامک آزادی، روزدوم اسفند در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان کرمانشاه، از وضعیت کنونی شرکت‌های دانش‌بنیان استان یاد کرد و با بیان اینکه در حال حاضر 80 شرکت دانش‌بنیان داریم، افزود: تا پایان سال 1400 در استان 63 شرکت دانش‌بنیان داشتیم که امسال 17 مورد به آن‌ها اضافه شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، 24 درخواست دیگر برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های استان ارسال‌شده که در دست بررسی است و 30 درخواست دیگر نیز در حال آماده‌سازی و ارسال به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم.
رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه روند پاسخ به دانش بنیان شدن شرکت‌ها را زمان‌بر دانست و ادامه داد: با پیگیری و رایزنی مستمر تلاش می‌کنیم این روند تسریع شود.
آزادی میزان افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در سال جاری را متناسب با افزایش آن در کشور دانست و خاطرنشان کرد: البته شرکت‌هایی داریم که در کرمانشاه ساکن بوده و تولید انجام می‌دهند، اما دانش بنیان بودن آنها در تهران ثبت شده است.
وی با تاکید بر اینکه صرفا به دنبال افزایش کمی تعداد شرکت‌های دانش بنیان نیستیم و توسعه کیفی آنها را نیز توامان دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از مهمترین ملزومات توسعه شرکت‌های دانش بنیان تامین مالی آنها است که تقاضا داریم خط ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور ایجاد شود تا برای دریافت تسهیلات حداکثر مساعدت صورت گیرد.
رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه نگرانی بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات را قابل درک دانست و پیشنهاد داد نشستی با حضور دستگاه‌های ناظر و بانک‌ها با هدف تسهیل در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور برگزار شود.
موضوع دیگری که آزادی به آن اشاره داشت واگذاری دارایی‌های فیزیکی دستگاه‌ها به شرکت‌های دانش بنیان و حتی سرمایه‌گذاری مشترک با آنها در قالب بند "ب" ماده شش قانون جهش تولید دانش بنیان بود و عنوان کرد: تقاضا داریم دستگاه‌های اجرایی لیست امکانات، تجهیزات و یا دارایی‌های فیزیکی که می‌توانند به شرکت‌های دانش بنیان واگذار کنند را به ما ارائه دهند.
وی همچنین خواستار پیگیری برای تحقق تفاهم نامه همکاری با شرکت شهرکهای صنعتی شد که در قالب آن مقرر شد شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناوری که نیازمند زمین برای کارگاه هستند از تخفیف برخوردار خواهند شد.
ارائه گزارش عملکرد یکساله دستگاه‌ها در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور، پیگیری مصوبات جلسات قبل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ارائه لیست دارایی‌های قابل واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دستگاه‌ها و همچنین برگزاری نشست با شرکت شهرک‌های صنعتی به منظور تعیین تکلیف تخفیف برای واگذاری زمین به شرکت‌ها از مصوبات این جلسه بود.

شناسه خبر 66362