شناسه خبر:66045
1401/11/25 00:57:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: در حال حاضر بیش از 15 هزار متر تونل با استانداردهای روز در استان ایلام احداث شده است.

فرشاد دوستی از وضعیت مسکن در استان ایلام پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در بخش مسکن غیر از نوسازی و احداث منازل مسکونی و ساختمان‌های عمومی و دولتی که در دوران جنگ تخریب شده یا آسیب جدی دیدند، حدود 16 هزار و 500 واحد مسکن مهر احداث و به بهره‌برداری رسید و در بخش مسکن روستایی نیز 32هزار واحد مسکن روستایی در استان ایلام پس از انقلاب تاکنون احداث و نوسازی و مقاوم‌سازی شده است.

وی افزود: هم‌‍اکنون نیز احداث مسکن ملی در سطح استان در دست اجرا است که تا کنون احداث 3457 واحد به مرحله اجرا درآمده و مقدمات احداث 2013 واحد دیگر نیز فراهم شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: توسعه راه‌های استان با شتاب مناسب در حال اجرا است و پروژه‌های بزرگی در این زمینه یکی پس از دیگری در استان تعریف و به مرحله اجرا درآمده است و این مهم نوید بخش توسعه استان در همه زمینه‌ها خواهد بود.

دوستی گفت: در حال حاضر بیش از 15 هزار متر تونل با استانداردهای روز در استان ایلام احداث شده و یا در حال آخرین مراحل احداث می‌باشند و پل‌های عظیم و تقاطع‌های غیر همسطح بزرگی نیز در استان اجرا شده است که به هیچ وجه قابل مقایسه با پروژه‌های دوران قبل از انقلاب نیست.

وی ادامه داد: در دوران پهلوی بیشتر روستاها و شهرهای استان ایلام از نبود عدالت در بخش راه‌سازی رنج می‌برد. از نبود راه‌های مواصلاتی مناسب برای روستاها و شهرها گرفته تا جاده‌های خاکی و صعب العبوری که به سختی قابل تردد بود.

این مسئول گفت: هم‌اکنون در استان ایلام 514 کیلومتر راه اصلی عریض و معمولی زیر بار ترافیک قرار دارد و طول راههای فرعی عریض و درجه یک و درجه دو نیز در مجموع 810 کیلومتر می‌باشد و در بحث راه‌های روستایی نیز هم‌اکنون استان ایلام بیش از یک هزار و 300 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده دارد.

دوستی بهبود وضعیت راه‌های روستایی و شهری را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام بعد از سال‌های دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: پس از جنگ تحمیلی فعالیت‌های حوزه راه سازی و راهداری به صورت جدی پیگیری شد به طوری که در حال حاضر بیش از 160 کیلومتر بزرگراه در استان ایلام تکمیل شده و تقریباً به همین میزان نیز بزرگراه در دست احداث است.

وی در خصوص وضعیت راههای استان ایلام قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: در دوران پهلوی وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها استان وضعیت مناسبی نداشت و می‌توان گفت اتصال استان ایلام به استان کرمانشاه از طریق جاده‌ایلام- ایوان- قلاجه که در تقسیمات جاده‌ای کنونی یک راه فرعی درجه دو محسوب می‌شود و احداث تونل کوچک رنو و احداث راهای بین شهرستان‌های استان از طریق راههای فرعی درجه دو و بعضا راه‌های شوسه و شنی و حتی خاکی تنها دست آورد رژیم سابق در بخش راه برای استان ایلام بود. و در این بین روستاها وضعیت بدتری داشتند.

وی در پایان طول راه‌های اصلی دوران پهلوی در استان ایلام را 189 کیلومتر و طول راههای فرعی و روستایی با وضعیت زیرساختی که ذکر شد 979 کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول دو تونلی که در منطقه رنو بین شهرهای ایلام و ایوان در مسیر ایلام به کرمانشاه حفر شده 352 کیلومتر بود و استان ایلام حتی یک کیلومتر بزرگراه نداشت.

شناسه خبر 66045