شناسه خبر:65985
1401/11/23 10:40:28

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت کردستان، توسعه تجارت مرزی، واحدهای تولیدی و رونق صنعت و معدن را بخشی از دستاوردهای انقلاب در کردستان اعلام کرد.

طاها سمعیی در آیین گرامیداشت جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اتاق اصناف سنندج، بازارچه‌های مرزی، رسمی شدن بازارچه‌های سیرانبند و باشماق و انجام تبادلات مرزی و توسعه تجارت و ترانزیت را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در کردستان عنوان کرد و افزود: در چهار دهه اخیر دولتمردان جمهوری اسلامی با تلاش مضاعف بازارچه‌های رسمی در بانه و سیرانبند و سقز ایجاد کردند.
وی حجم صادرات در مرزهای رسمی استان در سال گذشته را هفت میلیارد و 815 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: بیشتر این صادرات به کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و افغانستان بوده است.
معاون بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت کردستان همچنین میزان ترانزیت در مرز باشماق مریوان در سال گذشته را 6 میلیارد و 805 میلیون دلار ذکر کرد.
سمیعی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی مرز، تصریح کرد: مرزنشینان در سقز، مریوان و بانه می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنند و ماهانه هر فرد 700 هزار تومان از تخفیفات گمرکی بهره‌مند شود.
وی گفت: تعهد شغلی صنعت، معدن و تجارت در سال جاری را هشت هزار و 982 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون برای 9 هزار و 710 نفر شغل ایجاد کند.
وی به تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و اظهار کرد: سال گذشته هشت میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی استان پرداخت شده است.
معاون بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: فرش دستباف کردستان دارای گواهینامه ملی است و در سال جاری مقدمات برند فرش استان با همکاری مجموعه اتحادیه فرش و خوشه فرش استان فراهم شده‌ است.
سمیعی تعداد واحدهای تولیدی فعال استان را 683 واحد و تعداد واحد‌های معدنی استان را 340 واحد عنوان کرد و گفت: این واحدهای تولیدی در استان توانسته زمینه تولید و اشتغال‌زایی را در استان فراهم کند.
وی راه‌اندازی کارخانه‌های پتروشیمی، سیمان و واحدهای معدنی و شرکت‌های پخش کالا را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در کردستان دانست و اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی شرکت پخش در استان وجود نداشت.
معاون بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد بافندگان فرش در استان را 50 هزار نفر ذکر کرد و گفت: تاکنون 30 هزار کارت قالی‌بافی در استان صادر شده است.
به گفته سمیعی، هم‌اکنون 13 هزار قالی‌باف در استان از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مندند.
وی تعداد اتحادیه‌های صنفی استان را 121 اتحادیه عنوان کرد و افزود: هم اکنون تعداد 185 کارگاه متمرکز در استان فعال است و تعداد 30 بافنده در آن فعالیت دارند.
اصناف و بازاریان محرکه اصلی جنبش‌های سیاسی انقلاب بودند
استاد دانشگاه کردستان با اشاره به نقش بی‌بدیل بازاریان در عرصه اجتماعی، این قشر را محرکه اصلی جنبش‌های سیاسی انقلاب دانست.
کیانی با اشاره به اینکه بازار و مسجد در دوران انقلاب درهم تنیده بودند گفت: بازاریان و اصناف کارکردی بنیادی و اثربخش با دین داشتند و با علما و دین پیوند و ارتباط داشتند.
وی به تاریخ معاصر ایران و نهضت توتون و تنباکو و لغو امتیاز توتون و تنباکو اشاره کرد و گفت: در تاریخ سیاسی ایران پیوند و ارتباط میان روحانیت و بازار شکل گرفته است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در قیام مشروطه بازاریان نقش تعیین‌کننده‌ای در مخالفت با استعمار و استبداد داشتند.
کیانی همچنین یادآور شد: در ملی شدن صنعت نفت ایران بازاریان نقش ویژه‌ای داشته‌اند.
وی با اشاره به نقش آحاد مردم در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این میان اصناف و بازاریان نقش برجسته و تاریخی در قیام‌های مردمی و حرکت‌های انقلابی ایفاء کردند.
وی امنیت و آرامش جامعه را مرهون بازار دانست و افزود: بازار افزون بر کارکرد اقتصادی از کارکرد معنوی و دینی برخوردار است.

شناسه خبر 65985