شناسه خبر:65690
1401/11/13 10:09:03

سپهرغرب، گروه اقتصادی: سیاست فروش ارز به مردم کوچه و خیابان سال‌هاست که در دولت‌های قبلی شکست خورده و اجرای آن به‌نوعی ارزپاشی و دلال‌پروری محسوب می‌شود و هیچ نفعی برای کشور و مردم و تأثیری بر کاهش نرخ ارز ندارد.

بر اساس سیاست بانک مرکزی، مدتی است مقرر شده که به ‌ازای هر کارت ملی مبلغ پنج هزار یورو به نرخ بازار متشکل به متقاضیان ارز فروخته شود. هرچند که در بخشنامه ابلاغی تأکید شده که شعب منتخب بانک‌ها و صرافی‌ها این میزان ارز را باید به نیازهای ضروری در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» بفروشند. این در حالی است که پیش از این ارز سهمیه‌ای فقط سالی یک بار و به ‌میزان دو هزار دلار به متقاضیان فروخته می‌شد که چندی است به پنج هزار یورو افزایش یافته است.
در همین راستا رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به ارزفروشی بانک مرکزی واکنش نشان داد و ضمن انتقاد شدید به این سیاست گفت: چند سالی است که دولت‌ها به اسما و بهانه‌های مختلف از طریق صرافی‌های منتخب به مردم ارز می‌فروشند و جالب توجه این است که همیشه جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران به ارزفروشی آن دولت انتقاد می‌کنند اما بعد از مدتی که دولت مورد تأیید خودشان سر کار می‌آید در کمال تعجب همان دولت نیز سیاست ارزفروشی را اجرا می‌کند. هرچند که ارزفروشی دولت‌ها نتیجه مثبت و مطلوبی دربر نداشته و پس از مدتی مشخص شده که اجرای این سیاست که از آن به‌عنوان «ارزپاشی دولت» یاد شده کاملاً غلط و به ضرر کشور، مردم و دولت بوده است.
محمدرضا سبزعلیپور افزود: انتظارمان بر این بود تا حداقل دولت سیزدهم به‌دنبال این سیاست غلط و منفی نمی رفت زیرا از قدیم گفته اند که آزموده را آزمودن خـطاست اما متأسفانه مدتی است به عینه شاهدیم که دولت محترم فروش ارز را ابتدا 2000 دلار در ازای هر کارت ملی و جدیداً هم 5000 یورو را در ازای هر کارت ملی به متقاضیان می‌فروشد ولیکن هرچه تحقیق و بررسی کردیم به‌جایی نرسیده و متوجه نشدیم که فی‌الواقع دولت محترم به چه دلیلی این سیاست را اجرا و ارزفروشی را انجام می‌دهد؟
وی تأکید کرد: این کار دولت یا به عبارتی کار بانک مرکزی اصلاً توجیه قابل قبولی ندارد و به هیچ عنوان هم قابل دفاع نیست. زیرا در جایی که ما از همه طرف درگیر جنگ اقتصادی هستیم و تحریم‌های آمریکا و غرب و کشورهای همپیمانشان مشکلات زیادی را بر ما تحمیل کرده و صادرات نفتی و غیرنفتی و فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات بین‌المللی را برایمان سخت‌تر کرده و نهایتاً درآمدهای ارزی کشور را کاهش داده، پس باید قدر ارزهایی را که به‌سختی به‌دست می‌آوریم را بدانیم و این ارزها را به شکل منطقی و در راه درست خرج کنیم تا از این طریق بتوانیم راحتی و آرامش مردم را بیشتر تأمین و مشکلات اقتصادی را روز به‌روز کاهش دهیم.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران افزود: حال در این اثنا و در اوج تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، به چه دلیلی دولت به بانک مرکزی اجازه داده تا خزانه‌های خود را از ارز خالی نموده و ارزهای سخت به‌دست آمده را بی‌حساب و کتاب در اختیار هر کسی قرار دهد؟
سبزعلیپور در ادامه با طرح این سؤال که واقعاً ارزفروشی دولت چه سود و نفعی برای کشور دربر داشته؟ اظهار کرد: هرچه در این خصوص بررسی کردیم به نتیجه مثبتی در این زمینه نرسیدیم و فقط متوجه شدیم که با وجود فروش ارز توسط بانک مرکزی نه‌تنها روز به‌روز نرخ ارز در «بازار آزاد» افزایش یافته و بازار ارز کنترل نشده بلکه همه روز جمعیت زیادی که غالب آن‌ها دلال هستند جلوی صرافی‌ها صف می‌کشند و جدای از اینکه ظاهر خیابان را زشت و مزاحم تردد مردم و کسب و کار سایر کسبه می‌شوند، شغل جدیدی به‌عنوان اجاره «کارت ملی» را هم باب و به راه انداخته‌اند!! یعنی همه روز کارت ملی یک نفر یا چند نفر را اجاره و طبق زد و بندی که با برخی از صرافی‌ها دارند، 5000 یورو ارز را در ازای هر کارت با نرخ «متشکل ارزی» خریده و همان لحظه 5000 یورو ارز یا ارزهای خریداری شده را در بازار آزاد و به نرخ روز می‌فروشند که حاصل آن نفع چند میلیونی یا چند ده میلیونی برای هر یک از دلالان می‌باشد!
وی افزود: خب اگر قرار است به کسی که واقعاً استحقاق خرید ارز را دارد ارز فروخته شود، اشکالی ندارد، کسی هم مخالف نیست اما فروش ارز باید در ازای مدارک تأیید شده باشد، مثلاً اگر مسافر است، در ازای مدارک و بلیط سفر، اگر برای درمان است، در ازای مدارک تأییدشده بیمارستانی یا وزارت بهداشت و اگر برای دانشجو می‌باشد با مدارک تأییدشده از طرف وزارت علوم.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران افزود: این سیاست سال‌هاست که در دولت‌های قبلی شکست خورده و اجرای آن که به‌نوعی ارزپاشی و دلال‌پروری محسوب می‌شود اصلاً صحیح نیست و هیچ نفعی برای کشور و مردم و همچنین کاهش نرخ ارز ندارد.
در خاتمه سیزعلیپور گفت: بخشی از دلایل نوسانات در «بازار ارز» به کیفیت عرضه و تقاضا بستگی دارد. بنابراین اگر بتوانیم ارز مورد نیاز واردکنندگان و سایر مصارف واقعی کشور را تأمین کنیم، قطعاً بازار ارز قابل ‌کنترل خواهد بود و نرخ ارز تا حدودی کاهش می‌یابد اما فروش ارز به مردم کوچه و خیابان و دلالان بازار ارز، جز ازدیاد مشکلات، نفع دیگری در پی نداشته و هرگز به کنترل نرخ در بازار ارز کمک نخواهد کرد. در کل فروش پنج هزار یورو ارز به مردم، سیاستی خام و غلط و تعجب‌برانگیز است، از همین رو دولت باید هرچه سریعتر ارزفروشی این چنینی را متوقف و سیاست‌های درست پولی و بانکی و ارزی را جایگزین دلال‌بازی کند.

شناسه خبر 65690