شناسه خبر:65500
1401/11/9 09:22:03

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار استان مرکزی گفت: این استان می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ و عظیمی که در آن مستقر شده است، نقش موثری در صنایع ساحلی و غیر ساحلی ایفا کند.

فرزاد مخلص‌الائمه روز گذشته در نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان اظهار کرد: استان مرکزی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ و عظیمی که در آن مستقر شده است، نقش مؤثری در صنایع ساحلی و غیر ساحلی ایفا کند.
وی افزود: با وجود اینکه استان مرکزی نقش محوری در طرح‌های دریایی و ساحلی ندارد و تنها پیمانکاران در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما صنایع مادرتخصصی و بیش از دو هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند که نیازمند این است که سازمان‌دهی مناسبی در این خصوص صورت گیرد.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های استان در ابتدا نیازمند مشارکت در توسعه سواحل مکران است که به همین منظور در همین هفته هیئتی به استان سفر خواهند.
مخلص‌الائمه از اعزام گروهی از استان در اواخر بهمن‌ماه به منطقه مکران خبر داد و اضافه کرد: نیاز است برای اتصال به زنجیره ارزش دریا سازمان‌دهی منسجمی صورت بگیرد.
وی افزود: شورایی با عنوان توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی در کشور راه‌اندازی شده و گزارشی نیز درخصوص تشکیل این شورا در استان به تهران ارائه می‌شود.
استاندار استان مرکزی گفت:‌ سند تحول دولت مردمی در سه بازه زمانی و در 9 فصل با 236 نشانگر و 10 چرخش تحول‌آفرین طراحی و در آن به 134 چالش اشاره شده و برای عبور از این چالش‌ها 288 عامل ذکر شده که با رفع آن‌ها، تحول جدی و قابل لمس آشکار می‌شود.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه نظام اداری کشور ضد توسعه عمل می‌کند، اظهار کرد: کاغذبازی اداری خود مانعی برای توسعه و سرعت بخشیدن به کارها بوده که نیاز است تا موانع بخش اداری احصا و برای رفع آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم تا با تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی موانع پیش روی بخش خصوصی را برطرف کنیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دولت گذشته به شورای عالی صنایع دریایی که مبتنی بر قانون صنایع دریایی است، توجهی نشد؛ اما در دولت سیزدهم شورای عالی دریا تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
علی‌اکبر کریمی با بیان اینکه صنایع مستقر در استان پیش از این با ساخت تأسیسات بندری، دکل، جرثقیل‌های سنگین بندری در عسلویه و غیره تجربه‌های کافی برای نقش‌آفرینی در صنایع دریایی را دارد، اظهار کرد: تأمین 50 درصد از تجهیزات مورد نیاز تولید لوله خط انتقال نفت خام به جاسک به طول یک‌هزار کیلومتر، آخرین نمونه از ظرفیت موجود در این استان در حوزه دریایی است که صورت گرفت.
وی با بیان اینکه روند اقتصاد جهان به سمت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است چراکه با استفاده از این ظرفیت می‌توان با کمترین مواد اولیه و هزینه بالاترین ارزش‌افزوده را ایجاد کرد، افزود: استان مرکزی نیز باید از ظرفیت‌های فراهم‌شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌موقع استفاده کند.

شناسه خبر 65500