شناسه خبر:64597
1401/10/14 09:28:20
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان در شهرستان بهار مطرح شد:

لزوم آگاه‌سازی مردم از تسهیلات دولتی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه امسال پاشنه‌کشیده از مجتمع‌های کسب‌وکار و خوشه‌های مربوط به حوزه صنعت و معدن حمایت خواهیم کرد، گفت: در سال جاری از چهار مسیر شامل مشاغل خانگی، توسعه روستایی با نرخ 6 درصد، تبصره 16 با نرخ چهار درصد و تبصره 18 با نرخ شناور به متقاضیان کسب‌وکار تسهیلات پرداخت می‌شود که باید در این رابطه آگاه‌سازی اذهان عمومی از منابع و تسهیلات دولتی سرعت بگیرد؛ بخشداران اهالی روستاها را نسبت به این موضوع آگاه کنند.

جلسه بررسی مشکلات اشتغال بانوان شهرستان بهار به ریاست فرماندار بهار با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیر صندوق کارآفرینی امید استان همدان، سایر مسئولین استانی و شهرستانی و جمعی از بانوان کارآفرین شهرستان در سالن فرمانداری بهار برگزار شد.
   بانوان هنرمند در دوره‌های آموزشی فن بازار شرکت کنند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این جلسه با بیان اینکه در حوزه گردشگری بانوان نیز می‌توانند فعال باشند، گفت: در حوزه گردشگری به‌عنوان راهنمایان تور آمادگی داریم از فرصت بانوان استفاده کنیم.
محسن معصوم‌علیزاده با اشاره به پرداخت تسهیلات در حوزه گردشگری، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات به متقاضیان در حوزه گردشگری فاقد سقف اعتباری بوده و هر فردی که طرحی مناسب در حوزه گردشگری داشته باشد، آمادگی داریم تسهیلات لازم را به او پرداخت کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه حمایت از هنرمندان حوزه صنایع دستی برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف در دستور کار است، یادآور شد: در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاقات خوبی در زمینه تسهیلات، آموزش و نمایشگاه‌ها افتاده است.
معصوم‌علیزاده با اشاره به موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی، تصریح کرد: وزیر میراث فرهنگی در سفر اخیر خود به شهرستان‌های نهاوند و ملایر قول مساعد داد این موضوع را پیگیری کند و به‌طور قطع به‌زودی نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.
وی در رابطه با پرداخت تسهیلات تبصره 18 و 16 در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز خاطرنشان کرد: برای احداث و تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی فعال موجود، فرصت مناسبی جهت استفاده از این تسهیلات است و از متقاضیان برای بهره‌مندی از این تسهیلات حمایت خواهیم کرد.
معصوم‌علیزاده در ادامه با تأکید بر حضور بانوان هنرمند در عرصه صنایع دستی در دوره‌های آموزشی نیز یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی در دستور کار معاونت صنایع دستی قرار گرفته که در چند حوزه مباحث آموزشی را پیش ببرند؛ برگزاری دوره‌های آموزشی به بازار فروش هنرمندان صنایع دستی سطح استان کمک بسیاری می‌کند.
وی این دوره‌های آموزشی را در زمینه برندسازی، بازاریابی، بسته‌بندی، فروش و آشنایی با بازار فضای مجازی دانست و گفت: از بانوان هنرمند حوزه صنایع دستی درخواست داریم برای تکمیل فرآیند کار خود، جهت شرکت در این دوره‌های آموزشی اقدام کنند.
   حمایت از اشتغال زنان روستایی شهرستان بهار با تدوین سند راهبردی
در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه باید یک سند راهبردی برای اشتغال بانوان روستایی شهرستان بهار تدوین شود، گفت: در این سند راهبردی حوزه‌های مختلفی چون برندسازی، آموزش، بازاریابی باید مورد نظر قرار گرفته و فضای کاری دستگاه‌های متولی مشخص شود؛ در این صورت مشکلات اشتغال بانوان بهار مرتفع خواهد شد.
احمد شانیان بهار را جزء سه شهرستان استان همدان در حوزه اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: درحال حاضر در روستای لتگاه معروف به قطب تولید جوراب کشور، یک شرکت تعاونی ایجاد شده که این مهم با رایزنی‌های وزارت صمت موجب شده مواد اولیه ارزان به دست واحدهای تولیدکننده روستا برسد و در بحث قیمت مواد اولیه کاهش 10 درصدی داشته باشند؛ این امر یک اتفاق خوب برای این روستا بود.
شانیان با بیان اینکه برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی برای این روستا در سال جاری پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: برای برگزاری دوره‌های آموزشی قرار است استاد بین‌المللی به این روستا دعوت کنیم؛ روستای دستجرد نیز با هماهنگی مسئولان می‌تواند از دوره‌های آموزشی پوشاک این روستا بهره‌مند شود.
   حمایت از توسعه کسب‌وکار بانوان شهرستان بهار با افزایش رسته‌های تسهیلاتی
سپس مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان نیز با بیان اینکه تسهیلات را برای فضای کسب‌وکار سم می‌دانیم، گفت: باید متقاضی نیز از حداقل‌های سرمایه‌گذاری خود استفاده کند؛ چراکه تسهیلات صرف، سرمایه‌گذار را تنبل خواهد کرد، اما اگر سرمایه‌گذار تاحدودی آورده داشته باشد، حداقل دلسوزی را برای کار خود خواهد داشت و دولت نیز آن‌ها را حمایت می‌کند.
یوسف شعبانی اظهار کرد: درحال حاضر ظرفیتی که در بخش دولتی وجود دارد، توانایی مواجهه با بیکاری موجود در بخش خصوصی را ندارد که راهکار حل این معضل احیای مشاغل خانگی و خانواده‌محور شدن فعالیت‌های کسب‌وکار است.
وی یادآور شد: سرانه درآمد خانواده‌ها با حضور اعضای آن‌ها باید ارتقا یابد و از ظرفیت موجود در هر منطقه بهره ببریم؛ در این رابطه نیز دولت حمایت لازم را خواهد داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه امسال پاشنه‌کشیده از مجتمع‌های کسب‌وکار و خوشه‌های مربوط به حوزه صنعت و معدن حمایت خواهیم کرد، افزود: در سال جاری از چهار مسیر شامل مشاغل خانگی، توسعه روستایی با نرخ 6 درصد، تبصره 16 با نرخ چهار درصد و تبصره 18 با نرخ شناور به متقاضیان کسب‌وکار تسهیلات پرداخت می‌شود که باید در این رابطه آگاه‌سازی اذهان عمومی از منابع و تسهیلات دولتی سرعت بگیرد؛ بخشداران اهالی روستاها را نسبت به این موضوع آگاه کنند.
شعبانی با اشاره به اینکه در حوزه مشاغل خانگی در استان همدان دارای 110 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات بودیم، اضافه کرد: از این میزان اعتبار تاکنون 55 میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت خواهد شد.
وی تسهیلات توسعه روستایی با نرخ 6 درصد را یکی دیگر تسهیلات پرداختی به متقاضیان دانست و گفت: در رابطه با تسهیلات توسعه روستایی دارای 195 میلیارد تومان اعتبار هستیم که افراد متقاضی می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند.
شعبانی یادآور شد: از سهم یک‌هزار و 600 میلیارد تومانی تبصره 16 استان همدان عدد آنچنانی فعلاً به ما ابلاغ نشده، اما افراد طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند تا با ابلاغ آن برای پرداخت این تسهیلات اقدام شود.
وی افزود: اگر بانوان حوزه کارآفرینی را توسعه دهند، رسته‌های تسهیلاتی را افزایش می‌دهیم.
این مقام مسئول از آمادگی برای اعطای مجوز مرکز مشاوره شغلی به بهار خبر داد و گفت: در راستای هدایت شغلی، تهیه طرح‌های توجیهی، برندینگ و بازاریابی، آمادگی اعطای مجوز مرکز مشاوره شغلی را برای شهرستان بهار داریم.
   رشد بیش از 16 برابری پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در بهار
در ادامه مدیر صندوق کارآفرینی استان همدان نیز از رشد 16 برابری پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید شهرستان بهار در 9 ماه امسال به نسبت سال گذشته خبر داد.
ارسلان حسن‌پور با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید شهرستان بهار عملکرد قابل قبولی داشته، گفت: میانگین تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی همدان در سال جاری نسبت به سال گذشته چهار برابر بوده و در 9 ماهه امسال در شهرستان بهار بیش از 16 برابر سال گذشته رشد پرداخت تسهیلات داشته‌ایم که این عملکرد بسیار قابل قبولی است.
حسن‌پور پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی شهرستان بهار به بانوان را نیز در سال جاری هفت برابر سال گذشته دانست و افزود: صندوق کارآفرینی امید استان همدان در زمینه روستایی رتبه دوم کشور را دارا است.
   ظرفیت ویژه روستاهای شهرستان بهار در حوزه کارآفرینی
فرماندار شهرستان بهار نیز در این جلسه گفت: 50 درصد جامعه را قشر بانوان تشکیل داده‌اند؛ اینان همواره توانمندی، ظرافت و هنرمندی خاص خود را در هر کاری دارند که به همین دلیل تصمیم گرفتیم چنین جلسه‌ای برای ارتقای جایگاه بانوان در حوزه اشتغال و کارآفرینی شهرستان با حضور بانوان فعال حوزه کارآفرینی و اشتغال شهرستان و مدیران کل دستگاه‌های ذی‌ربط در شهرستان برگزار شود.
روح‌اله نباتی افزود: در این جلسه برای تسهیلگری نسبت به مرتفع شدن مشکلات بانوان در حوزه اشتغال و کارآفرینی اقدام و کمک می‌کنیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان بهار با تأکید بر اینکه همه ما باید تلاش کنیم‌ جایگاه شهرستان بهار را بیش‌ازپیش ارتقا دهیم، خاطرنشان کرد: هریک از روستاهای شهرستان بهار ازجمله لتگاه، دستجرد، زاغه، رسول‌آباد، حیدره‌ قاضی‌خان و چوتاش ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید یک محصول دارند که آموزش آن‌ها به سایر روستاها از نقش مؤثری در اشتغال و کارآفرینی دیگر روستاها برخوردار خواهد بود.
نباتی همچنین با اشاره به طرح یکی از بانوان برای تشکیل تعاونی در روستای لتگاه، گفت: با تشکیل تعاونی در روستای لتگاه معروف به قطب تولید جوراب می‌توان چنین تعاونی‌هایی را نیز در سایر روستاها که دارای تولید محصول ویژه‌ای هستند، اجرایی کرد.
وی گفت: از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط شهرستان درخواست داریم تا به‌صورت مستمر به روستاها سر بزنند و بحث اشتغال و کارآفرینی با استفاده از تسهیلات را برای مردم تببین کنند؛ چراکه در سطح روستاها بانوان کارآفرین بسیاری وجود دارند که با استفاده از تسهیلات می‌توانند اشتغال مناسبی را برای سایر افراد ایجاد کنند.
لازم به ذکر است؛ بانوان کارآفرین حاضر در جلسه مشکلات و درخواست‌های خود در زمینه کسب‌وکارشان را شامل سرمایه در گردش، حمایت از توسعه مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی، تسریع در اعطای مجوز‌ها و تسهیلات حمایتی با سود کمتر، بیان کردند و مسائل آنان توسط مدیران کل دستگاه‌های حاضر در جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

شناسه خبر 64597