شناسه خبر:64535
1401/10/13 08:48:07

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: سرپرست فرمانداری همدان با اشاره به اینکه بازار بنکداران علاوه‌بر تثبیت محوریت توزیع کالا در غرب کشور به کمک کاهش ترافیک شهری نیز می‌آید، گفت: بازار بنکداران با 450 واحد تجاری و سرمایه‌ای بالغ‌بر 10 هزار میلیارد تومان، آماده افتتاح است؛ این پروژه حاصل اعتماد بخش خصوصی و بخش دولتی به یکدیگر بوده که در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مسلم مخفی روز دوشنبه 12 دی‌ماه در شورای هماهنگی ترافیک همدان که به‌منظور حل مشکل ترافیک شهرستان با توجه به تغییر ساعت شروع به‌کار ادارات و مدارس ایجاد شده و با حضور مدیران ارشد ذی‌ربط استانی تشکیل شد، با بیان اینکه فضای حاکم بر جامعه شهر همدان به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد کار در گذشته رها شده، اظهار کرد: در شورای ترافیک شهرستان خوب عمل نکرده‌ایم، مردم از ما انتظار دارند تا شرایط را بهبود ببخشیم.
مخفی با تأکید بر اینکه برای حل این مشکل باید در ابتدا اقداماتی اورژانسی داشته باشیم، گفت: علاوه‌بر این اقدامات مُسکن‌وار، باید برای بلندمدت هم برنامه‌ریزی شود تا این مشکل هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت حل شود.
وی یادآور شد: در گذشته مصوبات شورای ترافیک اجرا نشدند و یا کارآیی نداشته‌اند؛ برخی آقایان باید نسبت به کم‌کاری خود برای موضوع ترافیک در گذشته عذرخواهی کرده و پاسخگو باشند.
سرپرست فرمانداری همدان با اشاره به اینکه حذف پارکینگ در مجتمع‌های بزرگ تجاری همدان هیچ توجیهی ندارد، اذعان کرد: باید برای این اتفاقات مطالبه قانونی شود تا درسی برای همه مدیران و امثال من باشد؛ برای شهر باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آیندگان را دچار مشکل نکند.
مخفی ضمن تأکید بر اینکه جلسات باید دارای خروجی باشد، ابراز کرد: در هر جلسه باید زمان و متولی مشخص شده و جلسات هدفمند باشد؛ سعی ما در حل مشکل ترافیک همدان به‌عنوان مطالبه به‌حق عمومی است.
وی با اشاره به اینکه پارکینگ در استان به مقدار لازم وجود ندارد، افزود: به‌ازای هر 195 تا 200 خودرو یک پارکینگ وجود دارد که کافی نیست.
مخفی با اشاره به ترافیک در منطقه مسجد آخوند و میدان هگمتانه که مملو از ماشین است، ابراز کرد: باید برای این منطقه نیز پارکینگ درنظر گرفته شود و اصناف هم برای مشاغل یک شیوه‌نامه داشته باشند تا هر مغازه‌ای در هر نقطه‌ای احداث نشود.
وی با اشاره به اینکه بازار بنکداران که محوریت توزیع کالا در غرب کشور را برای همدان تثبیت می‌کند به کمک کاهش ترافیک همدان می‌آید، گفت: بازار بنکداران با 450 واحد تجاری و سرمایه‌ای بالغ‌بر 10 هزار میلیارد تومان، آماده افتتاح است؛ این پروژه حاصل اعتماد بخش خصوصی و بخش دولتی به یکدیگر بوده که در دهه فجر افتتاح خواهد شد.
سرپرست فرمانداری همدان در ادامه افزود: البته این منطقه باید نوع کاربری‌اش توسط اصناف تعیین شود تا بار دیگر به ترافیک شهری منجر نشود؛ همچنین جانمایی مدارس در مناطقی باشد که منجر به تشدید ترافیک نشوند.
وی در پایان با اشاره به اینکه خیابان‌های همدان دارای ظرفیت برای اتوبوس نیستند، از شهردار درخصوص ایجاد بی‌آرتی سؤال کرد.
شهردار همدان نیز در این خصوص این‌گونه پاسخ داد: همدان برای به‌وجود آوردن پایانه‌های بی‌آرتی دچار مشکل است و اگر این پایانه‌ها امکان ایجاد داشته باشند، بی‌آرتی در همدان امکان‌پذیر خواهد بود.
سیدمسعود حسینی با بیان اینکه موضوع ترافیک همدان به‌عنوان یک نقطه بحرانی خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: تصمیماتی که در قسمت‌های مختلف گرفته‌اند، موجب شده معضل از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال یابد.
وی درخصوص پارکینگ آقاجانی بیگ نیز گفت: این پروژه درگیر مسائل حقوقی است و سال آینده به کمک ترافیک شهر خواهد آمد.
شهردار همدان با اشاره به اینکه تغییر ساعت شروع به کار ادارات که به‌منظور کاهش مصرف انرژی بوده باعث ترافیک در شهر شده، افزود: بعد از دوران کرونا نیز با بحران ترافیک مواجه بوده‌ایم، هم‌زمانی ورود و خروج کارکنان ادارات و مدارس باعث بروز و ظهور ترافیک شد.
وی با اشاره به اینکه ترافیک جزء دغدغه‌های شهرداری است، تأکید کرد: در بودجه سال آینده همدان این موضوع مهم درنظر گرفته شده تا در بحث‌های زیرساختی و سیاست‌گذاری به آن توجه شود.
حسینی در ادامه یادآور شد: مطالعات خوبی درخصوص مشکلات شهر همدان شده که با راه‌اندازی دو پُل در همدان، این موضوع بهبود می‌یابد؛ البته بعد از اضافه شدن این پُل‌ها نیز گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود که بررسی خواهد شد.
وی تصریح کرد:‌ ناوگان عمومی و تعداد اتوبوس‌های شهر افزایش یافته که البته 40 دستگاه اتوبوس شهری باید اضافه شوند؛ اکنون 12 اتوبوس خریداری‌شده به‌صورت نقدی بوده که سایر شهرها در این امر از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کردند، همچنین بازسازی اتوبوس‌ها با همکاری شرکت شهاب‌خودرو نیز ازجمله اقدامات شهرداری برای ناوگان عمومی بوده است.
شهردار همدان از فرماندار خواست تا پیگیر اوراق مشارکت اختصاص‌یافته به شهرداری همدان باشد و افزود: 200 میلیارد مصوبه استفاده از اوراق مشارکت 50 درصد را داشته‌ایم که از شورا نیز مصوبه آن را دریافت کردیم، کار نهایی شده بود که از تهران اعلام شد تصمیم نهایی با وزیر کشور است و استفاده از ظرفیت اوراق در کشور متوجه حمل‌ونقل ریلی خواهد شد و همدان شاید از این فهرست حذف شود. این مبلغ در کشور آنچنانی نیست، اما برای ما راه‌گشا است و ظرفیت خوبی را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌کند.
حسینی در پایان با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک آماده شده است و ابلاغ خواهد شد، اذعان کرد: در سال آینده پارکینگ‌های آقاجانی‌بیگ و مرمر به فضای پارکینگ‌های شهری اضافه خواهد شد. البته نیاز به همکاری داریم تا از ظرفیت سایر ادارات مانند مدارس آموزش‌وپرورش و مخابرات استفاده کنیم تا حمل‌ونقل شهری تسهیل یابد.
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان نیز با بیان اینکه آمار 9 ماهه تصادفات سال جاری هفت درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است، گفت: 26 فقره تصادف فوتی در همدان رخ داده که با فوت 27 نفر همراه بوده است.
فرخ جمالی با اشاره به اینکه افزایش تصادفات جرحی را شاهد بودیم، تأکید کرد: امسال دو هزار و 168 فقره تصادف جرحی داشته‌ایم که یک‌هزار و 232 فقره نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی از افزایش 29 درصدی تصادفات خسارتی خبر داد و افزود: مجموع تصادفات 9 ماهه همدان نشان می‌دهد در این مقوله افزایش 34 درصدی داشته‌ایم.
جمالی کمترین تصادفات را در منطقه آرامگاه و میدان جهاد برشمرد و اظهار کرد: بیشترین تصادفات نیز به محوطه میدان باباطاهر، میدان عین‌القضات، میدان امامزاده عبدالله (ع)، میدان فلسطین و خیابان‌های منتهی به آن مربوط می‌شود.
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان با اشاره به تصادفات زیاد جرحی در شهرک مدنی، افزود: بیشتر تصادفات خسارتی در میدان پژوهش، بلوار بعثت، بلوار احمدی‌روشن و میدان بیمه است.
وی در ادامه اذعان کرد: بیشترین تصادفات منجر به فوت شامل عابرین پیاده و سپس راکبین موتورسیکلت است؛ جنسیت متوفیان بیشتر مرد بوده، به‌طوری که متوفیان شامل 22 مرد و پنج زن هستند.
جمالی با اشاره به اینکه بیشترین مجروحین عابرین پیاده با تعداد 716 نفر هستند، گفت: بیشترین عامل تصادف عدم توجه به جلو بوده که خودروی سواری با 74 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات طی روز اتفاق می‌افتند، خاطرنشان کرد: بیشترین محل‌های وقوع تصادف در شهر همدان شامل بلوار ارم، خیابان‌ها، میادین و تقاطع‌ها است.
جمالی غالب سن افرادی که تصادف می‌کنند را 35 تا 40 سال برشمرد و گفت: معابری که بیشترین تصادف را داشته‌اند به‌ترتیب بلوار نجفی با پنج فقره تصادف و 6 متوفی و بلوار شهید سلیمانی (بلوار بعثت) با دو فقره تصادف منجر به فوت بوده؛ همچنین بیشتر افراد در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها فوت می‌کنند.
وی ضمن گلایه‌مندی از تغییر ساعت آغاز به‌کار ادارات و مدارس، اظهار کرد: صبح‌ها هم‌زمان کارمندان، دانش‌آموزان و اصناف از خانه خارج می‌شوند که گنجایش برخی خیابان‌ها برای این موضوع کافی نیست و شاهد قفل شدن خیابان‌ها هستیم که خواستاریم این موضوع بررسی شود.
جمالی با تأکید بر اینکه مصوبات شورای ترافیک شهرستان همدان قدرت اجرایی ندارد، ابراز کرد: این مصوبات باید دوباره در شورای همتا مصوب شده و سپس اجرایی شوند.
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان تعداد ماشین‌های درحال تردد استان همدان را 214 هزار دستگاه برشمرد و گفت: معابر ما گنجایش این میزان را ندارد، البته باید بیشتر به فرهنگ ترافیک پرداخته شود تا افراد دقت بیشتری در رانندگی داشته باشند.
وی تأکید کرد: پارک‌های حاشیه‌ای شهر بخش عظیمی از فضای خیابان‌ها را از بین می‌برند؛ همچنین بنکداران باید زودتر تعیین تکلیف شوند.
جمالی تصریح کرد: در همدان هرروز شاهد برگزاری مراسمات مختلف هستیم که بخش عظیمی از ترافیک به این‌ موارد اختصاص دارد و نیاز به سامان‌دهی آن‌ها است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مردم همدان باید ترافیک در شهر را با توجه به این‌همه خودرو، قبول کنند. افزایش ناوگان عمومی هم با وجود ترافیک و بدون تعریف خط جدای اتوبوس مانند بی‌آرتی، حلال مشکل نیست.
وی از مجموعه شهرداری خواست تا برای حضور جرثقیل‌ها در شهر مساعدت کند و افزود: این مهم باید وجود داشته باشد تا ماشین‌های متخلفین را به پارکینگ هدایت کرده و وضعیت را بهبود ببخشیم.
جمالی در پایان ساعت ترافیک را ازسه‌ونیم تا هفت و 45 دقیقه برشمرد و اذعان کرد: برای حل مشکلات میدان مدرس، بلوار رجایی و میدان 13 آبان نیز طرح‌هایی داده شده تا به‌طور مثال میدان 13 آبان به تقاطع تبدیل شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری همدان نیز با بیان اینکه مسائل مختلفی به‌صورت زنجیره‌وار پیش آمده که برای مردم مشکل ایجاد کرده، گفت: طرح جامع ترافیک در مراحل پایانی خود بوده که بهترین نقشه پیش رو برای حل مسئله ترافیک است.
علیرضا ثابت‌مقدم با اشاره به اینکه مصوبات این جلسه در شورای همتا مطرح خواهد شد، اظهار کرد: اکثر کارهای روزمره در ساعت 9 صبح است؛ می‌توان با اقتباس از سایر کشورها و حضور نیروی انسانی، به مسئله ترافیک کمک کرد.
وی تأکید کرد: مدارس در محل‌های مناسب جای‌گذاری شوند.
ثابت‌قدم در پایان وجود پارکینگ را نیز ترافیک‌زا برشمرد و افزود: درصورتی که ظرفیت پارکینگ‌ها از قبل در قالب اپلیکیشن برای مردم مشخص باشد، می‌تواند در کاهش ترافیک کمک‌ کند.
جانشین انتظامی شهرستان همدان نیز گفت: خود ما به همه دفاتر وکالت، مطب‌ها، مؤسسه‌های زبان‌آموزی و مدارس مجوز داده‌ایم که جابه‌جایی آن‌ها در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.
زکریا جباری با اشاره به اینکه محدودیت تردد پلاک‌های زوج و فرد نیز تأثیرگذار نیست، افزود:‌ درحال حاضر تغییر ساعت شروع مدارس و گسترش ساعت فعالیت دفاتر وکلا، مطب‌ها و مراکز آموزشی در ساعات پس از هفت، راه‌گشا خواهد بود.
گفتنی است؛ مصوبات این جلسه پارک حاشیه‌ای دور آرامگاه، انتقال بنکداران از راسته حسین‌خانی به شهرک بنکداران، انتقال مراکز آموزشی و مدارس غیر انتفاعی به مکان‌های مناسب جهت جلوگیری از ترافیک و تغییر ساعت شروع مدارس که با ادارات هم‌زمان است، بود.

شناسه خبر 64535