شناسه خبر:63743
1401/9/23 09:17:12

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: راه اندازی واحد دانش بنیان تولید آلومینای ذوبی ایران در ساوه، صرفه جویی 40 میلیون دلاری را در واردات این کالا به کشور رقم می‌زند.

سید مصطفی سیدهاشمی در آیین افتتاح نخستین کارخانه دانش‌بنیان تولید آلومینای ذوبی ایران در ساوه که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: ویژگی نخست این پروژه این است که ستاد اجرایی فرمان امام به کمک فناور آمده و با سرمایه موجود از زیرساخت‌هایی نظیر سوله برق و... موجود در این مکان که بلااستفاده بوده، استفاده شده است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری 50 میلیارد تومانی برای استفاده از وضعیت موجود در این مجموعه اظهار کرد: ستاد اجرایی در این مجموعه تولیدی سرمایه گذاری کرد تا از این ظرفیت که قبلا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت بهره برداری بهینه شود و یک کار بزرگ رقم بخورد.
سیدهاشمی در ادامه گفت: نزدیکی مکان انتخابی برای تامین مواد اولیه و نزدیکی مصرف کننده برای استفاده از محصولات با به حداقل رسیدن ترانزیت ها، ویژگی دیگر راه اندازی این پروژه است که موجب ارتقای بهره وری کارخانه خواهد شد.
وی استفاده از فناوری را از دیگر ویژگی‌های این کارخانه برشمرد و افزود: در این کارخانه دانش بنیان، آلومینیوم با تکیه بر دانش و فناوری با 2050 درجه سانتیگراد حرارت ذوب شود.
سیدهاشمی در ادامه، جلوگیری از واردات این محصول به کشور را ویژگی دیگر این کارخانه دانش بنیان دانست و افزود: واردات این کالا به کشور حدود 40 میلیون دلار هزینه داشت، علاوه بر آن مشکلاتی در حوزه حمل و نقل، تقلب ها، خروج و مبادله ارز، تحریم‌ها و... وجود داشت که تولید این کالا موجب جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور که از تاکیدات رهبری در حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است شده و راه اندازی این واحد تولیدی دانش بنیان تاکیدی بر درون گرایی و اتکا به توانایی‌های داخلی است.
وی بیان کرد: فعالیت‌های فناورانه دانش بنیان در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به یک رویکرد تبدیل شده و در این میان، واگذاری کار به نسل جوان از رویکردهای مهم ستاد اجرایی است تا با حضور مدیران جسور و توانمند به دنبال ایده پروری در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان باشیم.
سیدهاشمی تصریح کرد: نیروی جوان فناور سرمایه ارزشمند ستاد اجرایی فرمان امام است و راه اندازی اولین کارخانه تمام ایرانی آلومینای ذوبی به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ساوه محصول فعالیت فناورانه و دانش بنیان با بهره گیری از ظرفیت جوانان و اعتماد به نسل جوان است که اقدامی ارزشمند و مبارک برای کشور به شمار می‌رود.

شناسه خبر 63743