شناسه خبر:61248
1401/7/23 09:14:24

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون 170 میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید ادوات کشاورزی در قالب طرح جهش تولید به استان اختصاص یافته است.

پیمان اسکندری در سومین جلسه طرح جهش تولید استان کردستان اظهار امیدواری کرد تا پایان فصل زراعی 311 دستگاه ادوات تخصیص یافته به استان را جذب و در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری سطح ابلاغی کشت محصولات زراعی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان 591 هزار هکتار اعلام شده است، اظهار کرد: تاکنون 221 هزار هکتار کشت زراعی انجام شده است و این روند به‌خوبی در استان ادامه دارد.
وی افزود: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای پیش برد اهداف طرح جهش تولید 160 کارشناس متخصص بخش خصوصی به‌کارگیری خواهند شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: بیش از 111 هزار لیتر بذر مال توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تأمین و وارد استان شده که در بین کشاورزان استان توزیع خواهد شد.
اسکندری با تأکید بر اینکه لازمه افزایش تولید بهره‌گیری از بذور اصلاح شده است، افزود: در سال گذشته 138 هزار تن گندم بذری در طبقات پرورشیسه، مادری و گواهی شده در استان تولید و در اختیار شرکت‌های فراوری بذر قرار گرفته که انتظار داریم کشاورزان از این بذرها در کشت‌های پاییزه خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: هیچ مشکلی در تأمین و توزیع کودهای شیمیایی برای کشت‌های پاییزه نداریم و تاکنون بیش از 50 درصد از سهمیه کودی استان را در بین زارعان توزیع کرده‌ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر استفاده صحیح و مناسب از کودهای شیمیایی در زراعت‌های پائیزه تأکید و به کشاورزان استان توصیه کرد برای افزایش تولید بهتر است از سبدهای کودی (اوره، پتاسه و اذته) که توسط کارشناسان بخش تجویز می‌شود بهره بگیرند.
کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.
جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت‌فرنگی با حدود 62 هزار تن در سال است که 594 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان 32 هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

شناسه خبر 61248