شناسه خبر:60907
1401/7/14 11:26:37

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین ابراز امیدواری کرد بتوان ظرف 6 تا 9 ماه آینده شرایط واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران را در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین فراهم کرد.

 نادر نادری، اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین از قبل در قالب منطقه ویژه اقتصادی فعالیت نموده و از سال 1400 به منطقه آزاد تبدیل شد. به علاوه قبلاً حدود 70 هکتار از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی به 81 سرمایه‌گذار و متقاضی واگذار شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های فراوانی که طی یک دهه برای تبدیل شدن منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری صورت گرفته بود، ادامه داد: در تاریخ 15 اردیبهشت سال گذشته منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با وسعت هفت هزار و 223 هکتار به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید که این منطقه آزاد تجاری محدوده مرز خسروی تا پرویزخان را دربرمی‌گیرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اجرایی شدن این منطقه را نیازمند دو کار اصلی و زیرساختی دانست که شامل تدوین طرح جامع و تصویب اساسنامه آن است که این دو موضوع مهم از ابتدای مرداد ماه امسال با جدیت پیگیری شده است.

نادری معتقد است، تأیید اساسنامه توسط شورای نگهبان و تدوین طرح جامع، لازمه انجام مابقی کارها در منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین است.

وی درباره وضعیت اساسنامه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اظهار کرد: اساسنامه منطقه در تاریخ 29 مرداد امسال پس از تصویب هیئت دولت با امضاء معاون اول رئیس جمهور جهت تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است. پس از تأیید اساسنامه توسط شورای نگهبان، منطقه آزاد وجاهت و جایگاه حقوقی خود را به دست خواهد آورد و می‌توان در مرحله بعد نسبت به تشکیل هیئت مدیره منطقه اقدام کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین درباره آخرین وضعیت تدوین طرح جامع نیز یادآور شد: ما در کشور هفت منطقه آزاد تجاری قدیمی و هفت منطقه جدید داریم و از همین رو هریک از مناطق قدیمی برای تدوین طرح جامع به‌عنوان معین یکی از مناطق آزاد جدید انتخاب شده‌اند که منطقه آزاد تجاری ارس نیز معین منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است و تاکنون جلسات متعددی را چه در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و چه خود منطقه آزاد تجاری ارس برای تدوین طرح جامع منطقه قصرشیرین برگزار کرده‌ایم.

نادری اضافه کرد: در نهایت در دهه پایانی شهریورماه دو بار از طریق روزنامه‌های سراسری آگهی فراخوان مناقصه برای تدوین طرح جامع منتشر شد و فراخوان آن بر روی سامانه ستاد دولت بارگذاری گردید. مشاورین و شرکت‌های ذی‌صلاح در این مناقصه شرکت کردند و در طی هفته جاری جلسه بررسی صلاحیت مشاوران و شرکت‌ها برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که پس از طی تشریفات قانونی، مشاور ذی‌صلاح حداکثر ظرف یک ماه آینده انتخاب و جهت تدوین طرح جامع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین معرفی و مشغول به کار شود.

به گفته این مسئول، در حال حاضر دفتر منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در طبقه پنجم ساختمان سازمان همیاری شهرداری‌های کرمانشاه دایر شده و پذیرای سرمایه‌گذاران جهت ارائه مشاوره و راهنمایی می‌باشد و امیدواریم به محض تأیید اساسنامه و تدوین طرح جامع، بدون فوت وقت کارهای سرمایه‌گذاری در منطقه پیش خواهد رفت.

نادری ابراز امیدواری کرد بتوان ظرف 6 تا 9 ماه آینده با پیشبرد تأیید اساسنامه و تدوین طرح جامع، زمینه واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران را فراهم کرد.

***پیش‌بینی همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین

وی در ادامه با اشاره به استقبال خوب سرمایه‌گذاران از این منطقه، یادآور شد: خوشبختانه حتی سرمایه‌گذارانی از اقلیم کردستان عراق نیز برای حضور در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین همچنین از برنامه‌ریزی برای برپایی یک همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین خبر داد و تأکید کرد: بنا داریم با برپایی این همایش و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه لازم جهت جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.

نادری درباره 81 سرمایه‌گذاری که از قبل در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین پای کار آمده و اکنون بلاتکلیف هستند نیز اظهار کرد: تمام تلاش و پیگیری ما بر این است که بتوانیم شرایط را برای ادامه فعالیت سرمایه‌گذاران دارای اهلیت فراهم کنیم تا بتوانند کار خود را پیش ببرند، زیرا با این شیوه در روند سرمایه‌گذاری منطقه هم جلو خواهیم افتاد.

وی اضافه کرد: اگر ناگزیر به جابجایی زمین سرمایه‌گذاران دارای اهلیت سرمایه‌گذاری شویم، حتما در زون‌بندی جدید واگذاری زمین این سرمایه‌گذاران در اولویت خواهند بود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین مزایای فراوانی برای استان کرمانشاه دارد و با توجه به همجواری با عراق می‌تواند تا سوریه، دریای مدیترانه و اروپا مسیر تجاری را تسهیل کند، افزود: در این منطقه ظرفیت فراوانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های لجستیک، ترانزیت کالا، انبارداری، صادرات مجدد، بسته‌بندی، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنعتی و... وجود دارد.

نادری معتقد است، منطقه آزاد تجاری قصرشیرین دروازه توسعه و تحول استان کرمانشاه به لحاظ اقتصادی خواهد بود و می‌توان امیدوار بود در آینده هزاران نفر در منطقه آزاد قصرشیرین مشغول به کار شوند.

**منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین حفظ می‌شود

وی درباره اینکه با تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، تکلیف منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین چه خواهد شد نیز تأکید کرد: چون منطقه آزاد تجاری مزایا، امتیازات و جاذبه‌های بیشتری نسبت به منطقه ویژه اقتصادی دارد، از همین رو در اولویت قرار گرفته است و مسئولان استان در صددند تا امتیاز منطقه ویژه نیز با جابجایی در مکان دیگری حفظ شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین افزود: افزودن به شعاع منطقه آزاد نیز در آینده قابل پیگیری است، زیرا حق مردم استان است که از این مزیت بهره‌مند شوند.

نادری درباره اعتبارات منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز با بیان اینکه در بودجه سال 1401 ردیف اعتباری برای این منطقه در نظر گرفته نشده، عنوان کرد: اما دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با مجوز هیئت دولت اعتبار لازم را برای بخشی از کارها ازجمله تدوین طرح جامع، فنس‌کشی و... در نظر گرفته و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته در بودجه 1402 نیز ردیف اعتباری برای این منطقه لحاظ شود.

شناسه خبر 60907