شناسه خبر:60812
1401/7/12 08:38:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: سه روستای استان همدان در بین 285 روستا از سراسر کشور جزء 10 برگزیده هشتمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» قرار گرفتند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در هشتمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» سه روستای اشترمل در شهرستان تویسرکان، ویان در شهرستان کبودراهنگ و شاهنجرین در شهرستان درگزین به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند.
وی افزود: دو روستای اشترمل و قدس در جمع برگزیدگان و روستای شاهنجرین در بخش روستای استمرار که فعالیت مستمر کتاب‌خوانی دارد، قرار گرفتند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: استان همدان همواره در سال‌های گذشته نیز در جمع برگزیدگان قرار گرفته و کتابداران کتابخانه‌های عمومی این روستاها مورد تقدیر قرار گرفتند.
وی ادامه داد: پس از انتشار فراخوان این دوره جشنواره 285 روستا از سراسر کشور اعلام آمادگی کرده و آثار و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه ارسال کردند که از این تعداد با بررسی آثار رسیده، 52 روستا به مرحله داوری ملی رسیدند که پس از فرآیند داوری مجدد 10 روستا به‌عنوان روستای برگزیده انتخاب شدند.
زارعی خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی بینش در روستای اشترمل، کتابخانه عمومی قدس در روستای ویان و کتابخانه عمومی آیت‌الله میرزاطاهر ربانی شاهنجرانی در روستای شاهنجرین به‌دلیل فعالیت‌های مختلف فرهنگی که با محوریت کتاب در این روستاها فعالیت داشته، چراغ کتاب‌خوانی را همواره در این مناطق روشن نگه داشته‌اند.
وی گفت: کتابخانه‌های عمومی در روستاها اغلب یگانه مرکز فرهنگی در مناطق روستایی هستند و خدمات گسترده‌ای به روستا به‌ویژه کودکان، نوجوانان و بانوان روستا ارائه می‌دهند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: داشتن کتابخانه و تعداد اعضا، فعالیت‌های جنبی کتابخانه، گروه سنی و جنسیت اعضا، فعالیت‌های فرهنگی روستا (نظیر جشنواره‌ها و مسابقات کتاب‌خوانی) و مشارکت مردم در این برنامه‌ها ازجمله شاخص‌هایی است که براساس آن روستاهای برگزیده مشخص می‌شود.

شناسه خبر 60812