شناسه خبر:60192
1401/6/27 09:02:31
در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان همدان مطرح شد:

نرخ ولادت در استان همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

معاون استاندار همدان: مسئولان باید از اظهارنظر در حوزه‌های غیرتخصصی و نامربوط پرهیز کنند

سپهرغرب، گروه خبر: در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان همدان مطرح شد: نرخ ولادت در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است درحالی‌که نرخ خام ولادت در کشور به ازای هر یک هزار نفر13.6 تولد است این رقم در استان همدان 13 می‌باشد.

شورای هماهنگی ثبت احوال استان همدان روز پنج‌شنبه با حضور معاون سیاسی و مدیران این حوزه برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری همدان گفت: اینکه افراد به صرف داشتن مسئولیت خود را ملزم به اظهارنظر کارشناسی در تمامی حوزه‌ها از جمله مسایل غیر کارشناسی و غیرمربوط می‌دانند، اصلا پسندیده و منطقی نیست و ضرورت دارد از این رویه به صورت جدی پرهیز کنند.

حسن رضانیا اظهار کرد: اینکه فرد بدون داشتن اطلاع کافی و جامع از اقدامات انجام شده در یک حوزه تخصصی که ارتباط کاری هم با حوزه ماموریتی وی ندارد، اظهار نظر کارشناسی و تخصصی می‌کنند، به هیچ عنوان منطقی و پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال اظهارنظر افراد غیرمسئول در خصوص پروژه آبرسانی بدون داشتن اطلاعات تخصصی و دقیق از موضوع، روند اجرای کار، شرایط و زمینه فعالیت، آن‌هم به صورت تخصصی هیچ معنا و وجاهت قانونی ندارد و تنها موجب چندصدایی و تشویش اذهان مردم می‌شود لذا تاکید دارم مسئولان از هرگونه اظهارنظر در حوزه‌های غیر کاری و تخصصی خود جدا اجتناب کنند.

معاون سیاسی استاندار همدان تصریح کرد: دلیلی ندارد فرد به واسطه اینکه در بخش و دستگاه دیگری مسئولیت دارد به خود اجازه دهد در هر حوزه و موضوعی اظهار نظر کرده و با انجام مصاحبه و بیان نکات کارشناسی و تخصصی بدون داشتن اطلاعات و مسئولیت مستقیم، افکار عمومی رو دچار سردرگمی و پریشانی کند.

رضانیا افزود: این گروه از افراد با اعلام نظرهای ناپخته، نسنجیده و غیرکارشناسی در حوزه‌های مختلف فقط موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند در حالیکه پیش از هر گونه مصاحبه باید اطلاعات دقیقی از روند کار و فعالیت‌ها آن‌هم اگر به حوزه کاریشان مربوط است را دریافت کرده و سپس اظهار نظر کنند.

معاون استاندار همدان همچنین بر لزوم انجام فعالیت‌های کارشناسی و فرهنگی در حوزه جوان سازی جمعیت، بر انجام فعالیت‌های موثر فرهنگی، اجتماعی و کارشناسی در راستای تبیین اهداف و مزیت‌های جوانی جمعیت تاکید کرد و گفت: تداوم روند فعلی منجر به پیری جامعه و بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.

معاون سیاسی استاندار همدان همچنین درخصوص زمان آغاز به‌کار ادارات و بازگشایی مدارس شهر همدان در 2 هفته ابتدایی مهرماه، گفت: به منظور پیشگیری از بروز ترافیک و تسهیل تردد شهروندان در فصل بازگشایی مدارس، آغاز به‌کار ادارات ساعت هشت صبح و مدارس نیز هفت و 30 دقیقه برای این مدت(2 هفته نخست مهرماه در شهر همدان) تعیین شده است.

رضانیا افزود: این تغییر ساعت کارکرد تنها برای شهر همدان پیش بینی و در 2 هفته نخست مهرماه اعمال می‌شود

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه نرخ ولادت در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است گفت: نرخ خام ولادت در استان به ازای هر یک هزار نفر 13 تولد و در کشور 13.6 تولد است.

بابک بختیاری اظهار کرد: سال گذشته 23 هزار و 36 ولادت در استان ثبت شده که نسبت به سال 99 حدود 1.8 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: پنج ماهه سال جاری نیز 9 هزار و 356 ولادت در استان همدان ثبت شده که چهار هزار و 953 نفر پسر و چهار هزار و 403 نفر معادل47 درصد دختر هستند و این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 73 نفر معادل چهار درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه نرخ خام ولادت، 60 واقعه در هر شبانه‌روز است ادامه داد: شهرستان همدان با سه هزار و 743 مورد معادل 40 درصد مجموع ولادت‌های ثبت شده بیشترین میزان موالید استان را به خود اختصاص داده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: بیشترین میزان موالید مربوط به مادران 30 تا 34 سال با 28 درصد و ثبت 6 هزار و 442 مورد تولد در سال گذشته است و پنج ماهه امسال این گروه سنی از مادران 27.2 درصد موالید را به خود اختصاص دادند.

وی بیان کرد: پنج ماهه ابتدای سال 1401 میانگین سن بارداری مادران در مناطق شهری 30 سال و در مناطق روستایی 28.2 سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان خاطرنشان کرد: بیشترین نام‌های انتخاب شده برای نوزادان پسر به ترتیب امیرعلی، امیرحسین، حسین، آریا، علی، آراد و سامیار و برای دختران رستا، زهرا، فاطمه و ماهلین بوده است.

  هر شبانه‌روز 30 واقعه فوت در استان همدان ثبت می‌شود

بختیاری اظهار کرد: 14 هزار و 378 واقعه فوت سال گذشته در استان همدان ثبت شده است که 56 درصد فوت‌شدگان مرد بودند همچنین پنج ماهه ابتدایی سال جاری چهارهزار و 736 واقعه فوت ثبت شده که یک هزار و533 نفر معادل 24.5 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه هر شبانه‌روز 30 واقعه فوت در استان ثبت می‌شود که از میانگین کشوری بالاتر است افزود: نرخ خام فوت در کشور 6.3 در هزار و در استان همدان 7.6 در هزار است که در این باره استان همدان رتبه سوم کشور را دارد.

وی تأکید کرد: جایگاه سوم استان در آمار فوت‌شدگان به معنای افزایش فوت نیست بلکه این بدان معناست که در این استان همه فوت‌ها دقیق و به‌موقع ثبت می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان اضافه کرد: 12 هزار و 981 واقعه ازدواج سال گذشته ثبت شده که نسبت به سال ماقبل 462 نفر افزایش داشته است پنج ماهه ابتدایی امسال نیز 6 هزار و 28 واقعه ازدواج ثبت شده که 6.6 درصد کاهش داشته است.

بختیاری بیان کرد: سه هزار و 809 مورد طلاق سال گذشته در استان همدان ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن 159 نفر کاهش یافته است و پنج ماهه امسال یک هزار و 662 طلاق رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19.6 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: نرخ خام ازدواج در کشور 7.3 در هزار و در استان همدان 6.8 در هزار است و از سال 80 تا 90 نرخ ازدواج افزایشی و از سال 90 این رقم کاهشی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان اضافه کرد: نرخ خام طلاق در استان همدان با نرم کشوری یکسان و 2.2 درصد است همچنین میزان طلاق از سال 80 تا 94 افزایشی از سال 94 تا 98 اندکی کاهشی و از سال 98 دوباره افزایشی شد.

بختیاری خاطرنشان کرد: در سال 1380 به ازای هر 11 ازدواج یک طلاق رخ می‌داد این عدد هم اینک از هر چهار ازدواج به یک طلاق رسیده است.

وی ادامه داد: 8.5 درصد از طلاق‌ها در یکسال نخست ازدواج، 24 درصد در یک تا پنج سال نخست زندگی، 24 درصد پنج تا 10 سال اول زندگی، 17 درصد بین 10 تا 15 سال، 10.7 درصد 15 تا 20 سال، 5 درصد 20 تا 25 سال، 2.4 درصد 25 تا 29 سال و 3.3 درصد بالای 30 سال پس از ازدواج رخ داده است.

شناسه خبر 60192