شناسه خبر:60084
1401/6/23 08:58:25

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: راه‌اندازی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند نیازمند تأمین اعتبار است.

محمد احمدی با اشاره به اینکه مکان موزه جانمایی و بررسی شد و ساختمان تاریخی صمصام را برای این موضوع انتخاب کردیم و تاکنون بخشی از این ملک تملک شده است، افزود: در دو سه سال اخیر سه دانگ از خانه صمصام تملک شده است وسه دانگ دیگر آن نیز باید توسط مالک به ما واگذار شود تا بتوانیم موزه را افتتاح کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 1400 بودجه‌ای برای تملک سه دانگ دیگر آن اختصاص یافت، ابراز کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده اعتباری در سال 1400 برای تملک بنا حدود یک میلیارد اختصاص یافته است و امیدواریم بتوانیم کل بنا را تملک و استانداردسازی و مجدداً موزه تاریخ و فرهنگ را در این محل بنا کنیم که اشیا را به نهاوند برگردانده و به نمایش عموم بگذاریم.

این مقام مسئول گفت: با این اعتبار یک میلیارد، از سه دانگ باقی‌مانده یک دانگ و نیم آن را می‌توانستیم خریداری کنیم، اما مالک متأسفانه راضی نشد که مقرر شد در سال جاری برای آن بودجه درنظر بگیرند تا به‌طور کامل خریداری شود.

احمدی با اشاره به اینکه درحال حاضر به حدود پنج میلیارد برای خریداری سه دانگ دیگر ملک وتملک آن نیاز است، افزود: با توجه به اینکه مالک هر زمان یک قیمت می‌دهد و قیمت‌ها نیز بالا است، خریداری کل ملک حداقل به چهار الی پنج میلیارد اعتبار نیاز دارد که اگر تخصیص داده شود، همه ملک را خریداری کرده و موزه را کامل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه وسایل موزه تا زمانی که موزه نهاوند تعیین تکلیف شود در مخزن همدان نگهداری می‌شود، اظهار کرد: وسایل موزه به حفاظت خاصی نیاز دارد که در نهاوند چنین جایی نداشتیم و طبق قانون اجباراً در مخزن همدان نگهداری می‌شود تا زمانی که موزه نهاوند تعیین تکلیف شود.

شناسه خبر 60084