شناسه خبر:59582
1401/6/12 11:48:29

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌ا لاسلام نصرالله‌پور با شرح جلوه‌های مهر و محبت امام زمان(عج)، گفت: امام همه دردهای بشریت را می‌بیند و این درد را بهتر از ما احساس می‌کند و بیشتر غصه می‌خورد؛ علی‌رغم این، بیشتر از قهر حضرت(عج) گفته‌اند نه مهر ایشان.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در آموزشگاه مجازی مباحث معرفت مهدویبه شرح و آموزش مباحث مهدویت می‌پردازد. در ادامه مشروح جلسه نخست از موضوع «جلوه‌های مهر و محبت امام زمان(عج)» مرور می‌شود: این جلوه از ابعاد کمتر مورد بحث قرار گرفته از حیات بابرکت امام زمان(عج) است، متاسفانه برخی دوستان ناآگاه و دشمنان آگاه، ایشان را با خشونت و جنگ و شمشیرزنی معرفی کرده اند در حالی که امام عصر(عج) تجلی رحمت واسعه خدای متعال است و باید جلوه‌های این مهر و محبت را به همه دنیا به ویژه عاشقان حضرت(عج) نشان دهیم.

 قهر امام(عج) هم جلوه مهر است...

در یکی از زیارات ایشان که در مفاتیح آمده، می‌خوانیم: «السلام علیک یا رحمة الله الواسعة»؛ در جلد 53 بحارالانوار علامه مجلسی آورده امام زمان(عج) فرمودند: رحمت پروردگارتان همه عالم را فرا گرفته و من آن رحمت واسعه و بی‌کران الهی هستم؛ در روایات امام رضا(ع) است که فرمودند: امام بر مردم از پدران و مادران‌شان دلسوزتر است (جلد 25 بحارالانوار). در قسمت‌های پایانی دعای ندبه نیز از خدا می‌خواهیم: خدایا! رافت و رحمت و دعا و خیر حضرت مهدی(عج) را نصیب من کن؛... یعنی ایشان تجلی همه اینها هستند.

عشق به انسان‌ها در سینه امام موج می‌زند و اگر امام قهری هم داشته باشند برای دشمنان بشریت است؛ امام رضا(ع) فرمودند: امام پدر مهربان و برادر دلسوز است؛ امام همه دردهای بشریت را می‌بیند و این درد را بهتر از ما احساس می‌کند و بیشتر غصه می‌خورد؛ علی‌رغم این، بیشتر از قهر حضرت(عج) گفته اند نه مهر ایشان، نگفته اند: ایشان همراه بی‌کسان، تذکر غافلان و درمان دردمندان می‌شوند حتی قهر امام(ع) هم جلوه رافت و مهر است چون نسبت به دشمنان بشریت است که علیرغم همه جلوه‌های مهر امام در عصر ظهور، تسلیم عدالت نشده و دنبال فساد در در زمین هستند امام زمان(عج) این خارها را از سر انسانیت برمی دارد.

 جلوه‌های محبت حضرت حجت(عج) در عصر غیبت

نخستین این جلوه‌ها آن است که امام(عج) برخی محبان خود را به اسم صدا کرده اند؛ صدا کردن به نام نشان از محبت و علاقه و صمیمت دارد؛ چنان که خدا در قرآن می‌فرماید: «سَلامٌ عَلی نُوحٍ»، «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ».

امام زمان(عج) هرگز ما را فراموش نمی کنند، در نامه به شیخ مفید(ره) نوشتند:... ما شما را فراموش نکرده ایم...

مرحوم آیت الله العظمی بهاءالدینی در درس اخلاق خود فرموده بودند: امسال در مکه معظمه در مجلسی که امام زمان(عج) تشریف داشتند و جمعی از شیعیان در عرفات بودند، امام زمان(عج) نام برخی افراد موردعنایت را بردند یکی از آنها حاج آقا فخرتهرانی بود!

 مصافحه ای که گشاینده ابواب علم و معرفت است!

از دیگر جلوه‌های محبت امام زمان(عج)، مصافحه بوده است، وقتی میرزای قمی با جمعی از علما به محضر علامه سیدمهدی بحرالعلوم می‌رسد و می‌گوید: من و شما با هم درس می‌خواندیم و من از شما بهتر درس می‌خواندم، چطور شما به جایگاه علامگی رسیدید؟ علامه پاسخ داد: چرا اینگونه نباشد که امام زمان(عج) شبی در مسجد کوفه من را به سینه خود چسباندند و از آن زمان این ابواب پیشرفت‌های علمی و معنوی بر من گشوده شد!

از دیگر جلوه‌های محبت امام عصر(عج)، نظارت بر شیعیان و آگاهی از احوالات آنها است؛ در نامه به شیخ مفید نوشتند: ما به اخبار شما شیعیان احاطه داریم و هیچ خبری از شما بر من پنهان نمی ماند! ما هوای شما را داریم و شما را فراموش نمی کنیم، و اگر چنین نبود، گرفتاری‌ها زندگی شما را نابود می‌کرد و دشمنان کمر شما را می‌شکستند. بنابر روایات، حضرت صاحب الامر(عج) بین شیعیان تردد کرده و در بازارها قدم می‌زند و در مجالس شیعیان می‌نشیند!

 امام(عج) در غم و شادی شیعیان شریک است

از دیگر جلوه‌های محبت، شریک بودن امام زمان(عج) در غم و شادی شیعیان است؛ مومنان در جامعه اسلامی همچون یک پیکر هستند که غم و درد و شادی هم را درک می‌کنند؛ در روایات غمخواری ائمه(ع) نسبت به شیعه تصریح شده و این مایه قوت قلب شیعه در گرفتاری‌ها و سختی‌های زندگی بوده و به مقاومت آنها کمک کرده است.

بنابر نقل بحارالانوار، جلد 65، امام رضا(ع) فرمودند: هیچ شیعه ای محزون نمی شود مگر آنکه ما اهل بیت(ع) هم محزون می‌شویم و هیچ شیعه ای شاد نمی گردد مگر آنکه ما نیز از شادی او شاد می‌شویم.

 دعای امام(عج) در حق محبان و شیعیان

از دیگر جلوه‌های این محبت امام زمان(عج) آن است، که برای محبان و شیعیان خود دعا می‌کنند و این سنتی الهی بین مومنان است؛ رسول خدا(ص) فرمودند: با زبانی دعا کنید که گناه نکرده اید (زبان دیگران).

در روایات است (بحارالانوار، ج 1) یکی از یاران امام رضا(ع) به ایشان عرض کرد: برای من و خانواده‌ام دعا کنید، حضرت(ع) فرمودند: مگر چنین نمی کنم؟ این یعنی شیعیان مشمول دعای امام زمان(عج) خود هستند.

در پاسخ به دعاهایی که شیعیان برای فرج امام زمان(عج) می‌کنند، حضرت(ع) هم برای آنها دعا می‌کنند خدا کند طوری زندگی کنیم که در معرض دعای ایشان باشیم، دعای امام(ع) هم جمعی است و هم به طور خاص برای برخی افراد؛ سیدبن طاووس می‌گوید: در سامرا بودم و شبی هنگام سحر شنیدم که مولایم حضرت مهدی(عج) دعا می‌کنند: خدایا! به حق آنها که با تو مناجات می‌کنند و به حق آنها که در دریا و خشکی تو را صدا می‌زنند بر محمد و آل او درود بفرست و بر فقرای مومنان غنا و ثروت اعطا کن و بیماران مومنان را با شفا عطا کن و بر زندگان مومنان با کرامت عطا کن و بر اموات مومنان با بخشش رفتار کن و خدایا به مسافران و غریبان مومنان با تفضل عطا کن! (مهج الدعوات، ص 523)

بنابر روایات امامان و در روزگار کنونی امام زمان(عج) اعمال ما را می‌بینند و بر اساس اعمال در حق شیعیان دعا می‌کنند؛ شیخ طوسی (الغیبه، ص 320) نقل می‌کند که علی‌بن بابویه نامه ای به امام زمان(عج) نوشت و خواست ایشان برای فرزنددار شدنش دعا کند... حضرت(ع) در پاسخ نوشتند: خدا به زودی دو فرزند به تو عطا می‌کند.

چنین شد، خدا به او دو پسر داد شیخ صدوق که از بزرگان شیعه است و بارها با افتخار گفته من با دعای امام مهدی(عج) متولد شده‌ام و فرزند دیگر او حسین بود.

شناسه خبر 59582