شناسه خبر:59214
1401/6/3 08:52:57
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان خبر داد:

معافیت بیش از 5 هزار مددجوی همدانی از پیش‌پرداخت مسکن ملی

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با اشاره به اینکه خانواده کمیته امداد بهره خوبی از نهضت ملی مسکن خواهد برد، گفت: پنج هزار و 713 مددجوی همدانی در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده بودند که با دستور رئیس‌جمهور از پیش‌پرداخت 40 میلیون تومان اولیه معاف شدند.

کمیته امداد امام خمینی (ره) ازجمله ارگان‌هایی است که از زمان تشکیل همواره خدمات خوبی را به محرومان و مستضعفین ارائه داده است. به‌منظور بررسی فعالیت‌های انجام‌گرفته در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نخستین روز شهریورماه در دفتر روزنامه سپهرغرب میزگردی با حضور مدیرکل این نهاد و همکارانشان برگزار شد که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه هیچ‌کدام از خانه‌های ملکی مددجویان کمیته امداد بدون انشعاب آب نیست، گفت: در قانون به کمیته امداد اجازه داده شده تا انشعابات آب، برق و گاز مددجویان به‌صورت رایگان باشد.

محمدرسول شیخی‌زاده با اشاره به اینکه کمیته امداد فقط می‌تواند به ساخت مسکن‌هایی که قانونی هستند کمک کند، افزود: همه کمک‌هایی که برای ساخت مسکن از سوی کمیته امداد به‌صوت ریالی پرداخت می‌شود، فقط به ساخت‌هایی که از شهرداری یا دهیاری جواز ساخت داشته باشند، تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به مستأجران زیر پوشش کمیته امداد که به‌دلیل افزایش قیمت خرید مسکن جمعیت قابل توجهی هستند، اظهار کرد: به‌دلیل افزایش ودیعه و اجاره مسکن، متأسفانه مستأجران در بدترین نقطه‌های شهر ساکن هستند که برخی نیز از آب شرب شهری بهره‌مند نیستند و از آب چاه مناطق استفاده می‌کنند.

   9 هزار مستأجر زیر پوشش کمیته امداد در سطح استان همدان

شیخی‌زاده با بیان اینکه درمجموع در سطح استان بیش از 9 هزار مستأجر شهری داریم که تعداد قابل توجهی است و 30 درصد آن‌ها در همدان ساکن هستند، افزود: تعداد مستأجران در روستا حدود 700 خانوار است؛ به مستأجرین ودیعه مسکن به‌صورت وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و مبلغ آن امسال تا 50 میلیون تومان است که البته بسته به درخواست مددجو پرداخت خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با اشاره به اینکه با همکاری بنیاد مسکن تمهیداتی درخصوص مسکن مددجوها درنظر گرفته شده است، اذعان کرد: یک‌هزار و 15 خانوار به تفکیک شهرستان و روستا به بنیاد مسکن اعلام شده‌اند که تا جایی که امکان دارد از بنیاد مسکن برای آن‌ها زمین گرفته شود یا رفع مشکل شوند که در مسکن روستایی شاهد مشکل جدی نباشیم.

   همکاری سه‌جانبه جهت تسریع ساخت مسکن‌های روستایی

شیخی‌زاده با بیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که بین کمیته امداد، بنیاد مسکن و بسیج سازندگی منعقد شده است ساخت مسکن‌های روستایی تسریع شود، گفت: با توجه به این تفاهم‌نامه سه‌جانبه مبلغ 60 میلیون تومان بلاعوض از طرف کمیته امداد و مبلغ 200 میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن به هر خانوار تعلق می‌گیرد که با ساخت بسیج سازندگی همه مددجویان روستایی صاحب خانه شوند، زیرا در مسکن روستایی محدودیت منابع اعتباری و سهمیه ساخت مسکن مطرح نیست.

    مانع تهیه مسکن برای مددجویان همدانی، قیمت بالای آن

وی با اشاره به اینکه در بحث مسکن مددجویان شهری که اکثراً مستأجر هستند امکان تهیه زمین وجود ندارد، اذعان کرد: با وجود منابع زیاد مالی، به‌دلیل بالا بودن قیمت مسکن، قادر به خرید آن برای مددجویان نیستیم.

   تهیه مسکن برای مددجویان تویسرکانی به همت کمیته امداد

شیخی‌زاده با بیان اینکه در سفر آقای بختیاری به استان همدان به هفت خانواده سرکشی شد، اظهار کرد: در این بازدید به دو خانواده در قهاوند 400 میلیون تومان بلاعوض کمک شد که کمیته امداد استان نیز به هرکدام 70 میلیون تومان پرداخت؛ همچنین در تویسرکان به سه خانواده و در بهار به دو خانواده هرکدام 350 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شد؛ اما به‌طور مثال برای دو خانواده تویسرکانی به‌سختی دو خانه 600 میلیون تومانی تهیه شد که آن‌هم به صورت خانه‌های آپارتمانی و مسکن مهر محقق شده است.

وی با بیان اینکه خانه‌هایی که توسط کمیته امداد خریداری می‌شوند باید دارای مجوزهای لازم باشند و سال ساخت آن‌ها خیلی قبل نباشد، اذعان کرد: با این تفاسیر خرید مقداری سخت خواهد شد؛ اگر کسی بتواند با 120 میلیون تومان بلاعوض و 50 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه صندوق امداد ولایت در شهر صاحب مسکن شود، کمیته امداد حاضر است به هر تعداد متقاضی موجود تسهیلات ارائه دهد تا صاحب مسکن قانونی شوند، اما به‌دلیل گرانی مسکن، از این تسهیلات خیلی استفاده نمی‌شود.

   تخصیص مسکن به مددجویان از طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در پاسخ به اینکه آیا از 670 هکتاری که برای مسکن ملی درنظر گرفته شده برای مددجویان نیز مسکن مد نظر هست؟ گفت: پنج هزار و 713 خانوار که در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، جزء خانواده کمیته امداد هستند که در سفر دولت و سپس ابلاغیه‌­ ارسالی با دستور رئیس‌جمهور، خانواده‌های زیر پوشش از پیش‌پرداخت 40 میلیون تومانی اولیه معاف شدند و در زمره افرادی که مسکن به آن‌ها تعلق می‌گیرد، قرار گرفتند.

   بسته‌های معیشتی و طبخ غذای گرم 20 میلیاردی در ماه رمضان

شیخی‌زاده در پاسخ به این سؤال که برای تاب‌آوری در برابر تورم و گرانی‌ که مددجویان شما را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد چه اقداماتی انجام شده است؟ اظهار کرد: در ماه رمضان طرح اطعام و احسان مهدوی اجرا شده است و این طرح به‌صورت طبخ و توزیع غذای گرم در سراسر استان و توزیع بسته‌های معیشتی انجام شده که شامل 30 هزار پرس غذای گرم و 40 هزار بسته معیشتی بوده و ارزش ریالی آن بیش از 20 میلیارد تومان است.

   توزیع بسته‌های لبنی600 هزار تومانی توسط بنیاد مسکن

وی اذعان کرد: اخیراً هم از طریق بنیاد مسکن 12 هزار بسته معیشتی شامل انواع لبنیات به ارزش هر بسته حدود 600 هزار تومان توزیع شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه در ماه محرم طرح اطعام و احسان حسینی نیز انجام شده است، اظهار کرد: در این طرح اولویت با طبخ و توزیع غذای گرم بین خانواده‌های سالمند و بیماران صعب‌العلاج بوده که تمام هزینه این طرح به همت خیرین و مردم نیکوکار همدان تدمین شده که تا پایان ماه صفر نیز ادامه دارد و بسته‌های معیشتی هرروزه درحال توزیع هستند.

   قربانی بیش از 1183 رأس دام در محرم

وی افزود: نذر قربانی‌های امسال خیلی قابل توجه بوده و ما به تعداد سال‌های غیبت حضرت مهدی (عج) یک‌هزار و 183 رأس دام سبک و سنگین نذر قربانی داشته و برنامه‌ای پیش‌بینی شده بود که هنوز هم این قربانی‌ها به‌صورت روزانه در همه شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با اشاره به اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید جشن عاطفه‌ها را در پیش خواهیم داشت، گفت: در اواخر شهریورماه تا هفتم مهرماه این طرح با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرا خواهد شد که همه دانش‌آموزان زیر پوشش لوازم‌التحریر مورد نیازشان را در اختیار داشته باشند که به‌صورت نمادین پایگاه‌هایی در سطح استان دایر خواهند شد.

شیخی‌­زاده با بیان اینکه رسالت اصلی کمیته امداد شناسایی افراد نیازمند و دستگیری از آن‌ها است، افزود: هر خانواده که در سطح استان همدان نیازمند باشد و تحت حمایت هیچ دستگاهی نباشد، کمیته امداد آن‌ها را زیر پوشش قرار می‌دهد.

   خیریه‌ها با عضویت در سامانه‌های سخا و امداد هوشمند، به توزیع منصفانه کمک کنند

وی در پاسخ به سؤال مطرح‌شده درخصوص اینکه با توجه به فعالیت سازمان‌های حمایت‌کننده اعم از کمیته امداد و خیریه‌ها در سطح استان افراد چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرند تا توزیع عادلانه‌ای صورت بگیرد؟ گفت: به‌منظور مطلع شدن از حمایت‌های انجام‌شده سامانه سخا درنظر گرفته شده تا مؤسسات خیریه با مراجعه و عضویت در آن، بتوانند با درج کد ملی افراد به میزان کمک‌هایی که توسط کمیته امداد و مؤسسات خیریه به فرد تعلق گرفته، آگاه شوند؛ خیلی از مؤسسات خیریه و سایر دستگاه‌ها عضو این سامانه نیستند، درصورتی که ما هیچ محدودیتی در این خصوص نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به سامانه امداد هوشمند که از سال گذشته اجرا شده است، ابراز کرد: این سامانه به خیلی از وب سرویس‌های دستگاه‌های امداد مثل بهزیستی متصل است.

   هم‌افزایی کمیته امداد و بهزیستی، بهبود حمایت را به دنبال خواهد داشت

شیخی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا تعاملاتی بین کمیته امداد و بهزیستی وجود دارد؟ عنوان کرد: روزهای اخیر تعاملات خوبی بین کمیته امداد و بهزیستی انجام شده است که موجب هم‌افزایی این دو مجموعه می‌شود تا توان و ظرفیت امداد و بهزیستی کنار هم قرار بگیرند و خانواده‌ها بهتر حمایت شوند که دو خروجی داشت؛ نخست آنکه این دو اداره یک کمیته اجرایی با حضور نماینده از هر اداره داشته باشند و دوم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های مختلف مانند فرهنگی، اشتغال، مشارکت‌های مردمی، مسکن و غیره تا با کاهش مراحل اداری، موضوعات در زمان کمی حل شوند.

   وام اشتغال برای بهبود وضعیت زباله‌گردها

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه زباله‌گرد‌ها می‌توانید اقداماتی انجام دهید؟ این‌گونه گفت: درخصوص جمع‌آوری زباله‌گردها قانون این اجازه را به کمیته امداد نمی‌دهد و جمع‌آوری آن‌ها به عهده شهرداری و نیروی انتظامی است و اگر این افراد به ما مراجعه کنند، آن‌ها را زیر پوشش کمیته امداد قرار داده تا از امکانات آن بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: ما برای اینکه به آن شیوه که در شهر می‌بینیم شاهد زباله‌گردی نباشیم، حاضر هستیم به آن‌ها وام اشتغال پرداخت کنیم تا خودرو تهیه و زباله‌های خشک را جمع‌آوری کنند و تحویل دهند که علاوه‌بر کمک به محیط‌زیست و بهداشت شهری، سامان‌دهی نیز می‌شوند؛ البته این افراد علاقه‌ای نسبت به حمایت‌های کمیته امداد نشان نمی‌دهند.

   مددجویان کمیته امداد جزء کارآفرینان و رتبه برترهای کنکور هستند

شیخی‌زاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به شعار سال که به دانش‌بنیان‌ها اشاره دارد آیا در مددجویان مورد حمایت شما افرادی هستند که در حوزه دانش‌بنیان باشند؟ افزود: کمیته امداد حدود سه سال است که مرکز نوآوری‌های اجتماعی که زیر مجموعه پارک علم و فناوری است را راه اندازی کرده تا اگر مددجویی طرح دانش‌بنیانی داشت، بتواند مورد حمایت قرار بگیرد.

وی با اظهار مواردی از موفقیت‌های مددجویان، گفت: افرادی داشته‌ایم که طرح سامانه‌ای مانند دیجی‌کالا برای فروش محصولات مددجویی داشته‌اند. 45 نفر از مددجویان کمیته امداد در کنکور دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شده‌اند و رتبه‌های کنکور خوبی را میان مددجویان شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان تشریح کرد: مورد دیگر واحدی در قهاوند بوده که طرح دانش‌بنیان گارانول را داشته و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مواد و متالوژی است که پلاستیک را تبدیل به گرانول می‌کند و به فروش می‌رساند. دیگر کارآفرین دختر جوانی است در رزن که کارگاه جوراب‌بافی دارد و تسهیلات دو میلیارد تومانی برای خرید دستگاه‌های خود گرفته و آغاز به کار کرده و در هفته دولت معرفی خواهد شد.

شناسه خبر 59214