شناسه خبر:58416
1401/5/11 08:23:43
به همت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری رقم خورد؛

پیشبرد مرکز جامع سرطان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به در جریان بودن 70 پروژه بهداشتی درمانی در استان همدان، از اختصاص اعتبار برای مرکز جامع سرطان در سفر ریاست‌جمهوری و بهره‌برداری از این پروژه در دولت سیزدهم خبر داد.

محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه هموتراپی در مرکز جامع سرطان هم‌اکنون در روزهای غیر تعطیل انجام می‌شود، گفت: رادیوتراپی مرکز جامع سرطان از پیشرفته‌ترین رادیوتراپی‌ها است و در چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و بار مشکلات بسیار زیادی را از دوش مردم برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه فاز یک شیمی‌درمانی در مرکز جامع سرطان راه‌اندازی شده، افزود: رادیوتراپی در چند ماه آینده در مرکز جامع سرطان افتتاح می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به اینکه بخش‌های بستری، بدخیمی، سرطان، پیوند و سل‌درمانی در قالب فاز دو و سه بهره‌برداری می‌شود، گفت: سلول‌درمانی در مرکز جامع سرطان نیز در دو ماه آینده به‌طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص دلایل توقف پروژه مرکز جامع سرطان، اظهار کرد: مدیریت جدید بعد از آغاز فعالیت با خانواده خیر بزرگوار مرحوم فرشچیان دیدار کرد و در این نشست مسائلی مرتبط با تورم و افزایش قیمت مصالح مطرح شد و ضمن اعلام آمادگی دانشگاه برای تزریق منابع، درخواست شد که کار آغازشده توسط دانشگاه و بنیاد فرشچیان، با همکاری هم تمام شود.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود برگزاری جلساتی با حضور استاندار همدان، امام‌جمعه و نماینده ولی‌ فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با هدف ادامه همکاری با خانواده مرحوم فرشچیان و تلاش برای پیشبرد کارها با یکدیگر، این امر محقق نشد و به‌منظور جلوگیری از هدررفت زمان، مناقصه برای تأسیسات برگزار و اعتبار مورد نیاز در سفر ریاست‌جمهوری پیش‌بینی شد و با ابلاغ آن مناقصه ادامه پروژه به‌طور کلان انجام شده و این پروژه در دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود.

   70 پروژه بهداشتی درمانی در سطح استان در دستور کار است

مجذوبی در مورد تکمیل مصوبات بهداشتی درمانی استان و شهرستان همدان و پروژه‌های درحال تکمیل اظهار کرد: هم‌اکنون بیمارستان اکباتان در مرحله محوطه‌سازی است و 95 درصد کار انجام شده و طی یک ماه آینده تکمیل تجهیزات به‌تدریج آغاز می‌شود و در حالت خوشبینانه پایان شهریورماه و در حالت بدبینانه در ماه‌های مهر و آبان افتتاحیه انجام می‌شود.

وی افتتاح بیمارستان 150 تخت‌خوابی رزن را از دیگر اقدامات در دستور کار دانست و افزود: این بیمارستان جایگزین بیمارستان فعلی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از افتتاح بخشی از خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی مجردی خبر داد و گفت: خوابگاه 400 نفره ریحانه در پردیس دانشگاه امسال افتتتاح می‌شود و بخشی از خوابگاه متأهلین نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه حدود 70 پروژه در استان در دستور کار است، ابراز کرد: این موارد متناسب با درصد پیشرفت طی امسال تا سه سال آینده در دولت فعلی افتتاح می‌شود.

مجذوبی با اشاره به درنظر گرفتن ردیف برای بیمارستان یک‌هزار تختخوابی، افزود: بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در مرحله تعیین زمین است و کار به محض تحویل زمین، قابل کلنگ‌زنی بوده که امید است به‌زودی اتفاق بیفتد.

   مشکلی در مورد تخت‌های بستری و دارو برای بیماران کرونایی وجود ندارد

وی درخصوص شیوع مجدد بیماری گزارشی از وضعیت شهرستان‌های مختلف استان ارائه کرد و گفت: هم‌اکنون رزن، درگزین و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، همدان و فامنین در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند و فقط شهرستان تویسرکان همچنان آبی باقی مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه کرونا براساس تغییرات در ویروس به سمت الگویی شبیه به آنفلوآنزا خواهد رفت، ابراز کرد: آنفلوآنزا هرسال یک موج و هر 10 سال نیز یک موج بزرگ دارد و به نظر می‌رسد کووید نیز وارد چنین فازی شده و ممکن است براساس نوع جهش قوی یا ضعیف شود.

وی با تأکید بر اینکه مشکلی ازنظر تخت‌های بستری و دارو برای بیماران کرونایی وجود ندارد، افزود: قابلیت سرایت سویه جدید کرونا زیاد است و شدت آن نسبت به ویروس دلتا ضعیف است؛ اما چون فراوانی زیاد بوده، بنابراین موارد بستری سیر صعودی داشته و تخت‌های بیشتری در اختیار بیماران کرونا قرار گرفت.

مجذوبی درخواست کرد که با توجه به ایام دهه محرم و انجام مراسم‌های مذهبی که برگزار می‌شود، در فضاهای بسته از ماسک استفاده شود و موضوع واکسیناسیون به‌ویژه برای افراد بالای 50 و 60 سال، مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 58416