شناسه خبر:58093
1401/5/3 09:18:08

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان برداشت‌های بی‌رویه آب در مزارع و باغ‌های اطراف تالاب، تأمین آب شرب شهر مریوان از کاسه آبی تالاب را از مشکلات پناهگاه حیات وحش زریوار ذکر کرد و گفت: با اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری گام‌های مؤثری در زمینه پایداری و حفاظت از تالاب برداشته خواهد شد.

خیراله مرادی در دیدار با سمن‌های زیست‌محیطی شهرستان مریوان تصریح کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد با حضور در میانه عامه مردم و ارتباط نزدیکتر با جوامع محلی با عنوان بازویی توانمند در صیانت و نگهداشت سرمایه‌های طبیعی عمل کنند.

وی گفت: انجمن مردمی در حوزه محیط زیست باید با رویکردهای علمی و عملی در حفاظت از محیط زیست اقدام کنند.

وی با تقدیر از فعالیت‌های داوطلبانه این انجمن‌ها در بسیاری از چالش‌های محیط زیست، خاطرنشان کرد: ما نیز سعی خواهیم کرد با توجه به قوانین و آموزش‌های تخصصی برای توانمندسازی انجمن‌ها در مباحث جوامع محلی و محیط زیست همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: تغییر اقلیم، خشک‌سالی و آتش‌سوزی از چالش‌های محیط زیست استان در سال‌های اخیر به‌ویژه شهرستان مریوان و تالاب بین‌المللی زریوار بوده است.

به گفته مرادی، برداشت‌های بی‌رویه آب در مزارع و باغ‌های اطراف تالاب، تأمین آب شرب شهر مریوان از کاسه آبی تالاب، از مشکلات دیگر این پناهگاه حیات وحش است که با اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری مبنی بر راه‌اندازی تصفیه‌خانه آب شرب مریوان به صورت اضطراری و دائمی از خط انتقال آب سد گاران، امیدواریم بر پایداری و حفاظت از تالاب گام‌های مؤثری برداشته شود.

در ادامه نمایندگان انجمن‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط زیستی شهرستان مریوان به مشکلات، چالش‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های محیط زیست در این شهرستان پرداختند.

تالاب و پناهگاه حیات وحش زریوار با مساحت سه هزار و 292 هکتار علاوه بر ارزش‌های زیست‌محیطی، از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می‌شود. همچنین یکی از منحصر به‌فردترین تالاب‌های آب شیرین منطقه است که دارای حیات وحش بسیار متنوع بوده و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر است که آخرین آمار شناسایی 278 گونه پرنده در پناهگاه است.

شناسه خبر 58093