شناسه خبر:57633
1401/4/22 09:50:29

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند با ابراز تأسف از اینکه تأمین منابع مالی مورد نیاز، شیوع کرونا و در پی ‌آن مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه ما را از تولید انبوه باز داشته اذعان کرد: در حالی که به‌صورت محدود شروع به تولید محصول کردیم که در صورت مهیا شدن فضا این امکان وجود دارد که روزانه 30 دستگاه تولید کنیم.

کارآفرینی فرایندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می‌شود، در واقع کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربه‌فردی از منابع به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها؛ دراین‌بین فردی که مسئولیت اولیه‌اش جمع‌آوری منابع لازم برای شروع کسب‌وکار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب‌وکاری را بسیج می‌کند و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرآیند، محصول یا خدمات جدید است همان کارآفرین خواهد بود.

در میان انواع مختلف کارآفرینی، دانش‌بنیان شاخه‌ای از کارآفرینی است و با توجه به تعریف و کارکردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها، به‌عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در ساختار این نوع اقتصاد ایفا می‌کنند چراکه در حال حاضر ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارند.

این شرکت‌ها با توجه به ویژگی‌های خود یعنی پویایی، تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی در عرصه تولید دانش‌محور و ایجاد ارزش افزوده از محل علم به‌حساب می‌آیند، همچنین توزیع عادلانه‌تر ثروت بر اساس شایسته‌سالاری در چنین شرکت‌هایی، تأثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر، با توجه به توانمندتر بودن این شرکت‌ها، در مقایسه با شرکت‌های سنتی، سبب افزایش بهره‌وری و کارآمدی شرکت‌های دولتی واگذارشده خواهد شد.

از طرفی با توجه به این‌که یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ ملی، اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان محسوب می‌شود، همچنین یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این میان یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی این شرکت‌ها، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

در این میان در استان همدان نیز شماری از کارآفرینان در بخش فناوری فعالیت دارند و مسعود جنانی یکی از آن‌ها است که در قالب مرکز رشد با تشکیل واحد شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند و ساخت دستگاه تست، شستشوی تعویض و تزریق مایعات در خودروهای سبک و سنگین و دیگر صنایع مشابه با تولید دستگاهی منحصربه‌فرد کشور را از واردات این‌چنین دستگاهی بی‌نیاز کرده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص گفت‌و‌گویی را وی با ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر عامل شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند که فارغ‌التحصیل رشته صنایع هوایی از کشور امریکا است با تأکید بر اینکه از سال 94 کار خود را در قالب یک شرکت فنی مهندسی آغاز کردیم، گفت: این شرکت در بدو امر کار خود را با تحقیق، توسعه، برآورد نیاز بازار و تولید محصول فراخور این فرایند آغاز کرد.

مسعود جنانی با بیان اینکه در این شرکت ایده‌های بی‌شماری عمدتاً در زمینه خودرو‌سازی مطرح و خوشبختانه به نتیجه رسید، تصریح کرد: ازجمله آن‌ها علامت خطر پایدار تلسکوپی و نیز تولید یکسری محصول برای ناحیه جلوی خودرو است.

وی با بیان اینکه آخرین محصول این شرکت که بسیار کاربردی است دستگاه پنج کاره ساکشن گیربکس اتوماتیک برقی خودرو است، ابراز کرد: این دستگاه در تعویض روغنی‌ها و تعمیرگاه‌های خودرو کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه این محصول گواهی ثبت اختراع دارد، تشریح کرد: بررسی و تأییدیه نهایی این دستگاه از طریق پارک علم و فناوری همدان صادر شده است.

مدیر عامل شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند در ادامه تصریح کرد: تعویض روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک، تعویض روغن کهنه موتور از داخل کارتر به طریق ساکشن و مکش، تزریق واسکازین در گیربکس‌های دنده‌ای، تعویض روغن هیدرولیک فرمان و نیز مدار کنترل کیفیت ظاهری روغن گیربکس اتوماتیک قبل از شستشو و تعویض از جمله کارکردهای این دستگاه است.

جنانی با اشاره به اینکه آخرین کارکرد این دستگاه از آنجا اهمیت دارد که گاهی گیربکس‌های خودروها فرسوده می‌شود و لازم است قبل از تست نسبت به تعویض آن اقدام کنند تشریح کرد: در حال حاضر این دستگاه در کارگاه مستقر در روستای گراچقا در حال تولید است.

وی با ابراز تأسف از اینکه تأمین منابع مالی مورد نیاز، بروز کرونا و در پی ‌آن مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه ما را از تولید انبوه باز داشته اذعان کرد: این در حالی است که اکنون به‌صورت محدود شروع به تولید محصول کردیم که در صورت مهیا شدن فضا این امکان وجود دارد که روزانه 30 دستگاه تولید کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تغییر شرایط با صندوق کارآفرینی امید رایزنی‌هایی انجام دادیم و تأییدیه لازم در راستای پرداخت 30 میلیون تومان تسهیلات برای خریداران را این صندوق تضمین کرده اما متأسفانه با تغییر مدیریت‌ها در پی تغییر دولت، این فرایند نیز دچار تزلزل شد انتظار می‌رود طی روزهای آتی شاهد تحقق این مهم باشیم تشریح کرد: این محصول با توجه به کارکردهای مختلف در قالب یک دستگاه دارای نمونه خارجی نیست حال آنکه در نمونه‌های خارجی یک دستگاه با کارکرد مشخص و با قیمت بالاتر و کارایی کمتر تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند با بیان اینکه قیمت این محصول در حال حاضر برای مصرف‌کنندگان چیزی حدود 35 میلیون تومان است تشریح کرد: تسهیلات نهایی شده شامل 30 میلیون تومان این مبلغ شده و می‌تواند راهکار مناسبی پیش روی بهره‌برداران برای تأمین منابع لازم این دستگاه بگذارد.

جنانی با تأکید بر اینکه قیمت دستگاه‌های وارداتی بالا و کارآیی آن پایین بود، ادامه داد: جالب است بدانید پس از تولید اولیه چهار دستگاه، تولیدی را در مراکز تعمیر خودروها مستقر کردیم تا ضمن استفاده از آن‌ها تغییرات جزئی احتمالی که کارایی دستگاه را بهتر می‌کرد شناسایی و بر روی آن اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه تولیدی بنده پنج بخش را دربرمی‌گیرد درحالی‌که دستگاه وارداتی تنها به یک بخش می‌پرداخت، گفت: اکنون در مراکز تعمیر خودرو برای هر یک از این پنج بخش یک دستگاه جداگانه استفاده می‌شود که قیمت آن‌ها در مجموع همانطور که پیشتر عنوان شد حداقل 35 میلیون تومان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه تولیدی بنده طرح نو و جدید است و تولید هر یک عدد از آن حداکثر 10 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: این دستگاه فضای کمتری را در تعمیرگاه به خود اختصاص می‌دهد.

این کارآفرین به مزایای استفاده از این دستگاه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به استفاده از دستگاه کمپرس باد نیست، گفت: مخازن تخلیه روغن نو و کهنه نیز در بالای دستگاه مستقرشده و مشتری می‌تواند تعویض و جایگزینی روغن را مشاهده کند.

مدیر عامل شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند با اشاره به اینکه ظرفیت تولید انبوه این دستگاه و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد اظهار کرد: همانطور که پیشتر عنوان شد این دستگاه قابلیت شست‌و‌شوی مدار کنترل کیفیت روغن ماشین را نیز انجام می‌دهد.

جنانی با بیان اینکه اگر به تولید انبوه برسیم مصرف داخل را در فاز نخست جوابگو خواهیم بود چراکه مدیریت تولید اولویت است اظهار کرد: برای تولید از ظرفیت بازار ایران استفاده می‌کنیم و قطعات مورد نیاز را از داخل تهیه خواهیم کرد تا ضمن اشتغال‌زایی برای عده‌ای هزینه اضافه‌تری برای واردات پرداخت نکنیم.

وی در توضیح انتظاراتش از جامعه و دولت، لیزینگ دستگاه‌های تولیدی را خواستار شد و با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است اما دولت می‌تواند دستگاه‌ها را از ما خریداری و به‌صورت اقساطی در اختیار تعمیرگاه‌های خودرو قرار دهد، گفت: این اتفاق تأمین سرمایه در گردش ما را به همراه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند با تأکید بر اینکه متأسفانه هنوز این شرکت نتوانسته عنوان دانش‌بنیانی را کسب کند تصریح کرد: متأسفانه ازآنجاکه امروز جو فضای فناوری کشور به‌دنبال تولیدات هایتک و بر مبنای اینترنت‌محور است و توجه شرکت‌ها با فضاهای تخصصی در این زمینه اندک است.

مع‌الوصف با توجه به گفته‌ها آنچه مسلم است اینکه با توانمند کردن، تشویق و زمینه‌سازی فعالیت کارآفرینان در قالب شرکت‌های فناورمحور، کشور توان رویارویی با هرگونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت بنابراین باید حمایت از این گروه در اولویت باشد.

شناسه خبر 57633