شناسه خبر:56496
1401/3/23 08:45:37

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره اجرای استاندارد و رئیس اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های استان مرکزی گفت: 90 درصد تجهیرات پارک‌ها و بوستان‌های این استان شامل سرسره‌ها، تاب‌ها و تجهیزات ورزشی استاندارد نیستند.

ملیحه قنبری روز یکشنبه افزود: اطلاعات 683 محل نصب تجهیزات در تمام پارک‌ها، بوستان‌های بازی، شهربازی، پارک‌های آبی و تجهیزات ترامپولین به‌صورت جداگانه در پارک‌های سطح استان جمع‌آوری و در سامانه ثبت شده است.

وی تأکید کرد: این امکان وجود دارد دستگاه‌های متولی برخی از این محل‌ها، همچون شهربازی‌های سرپوشیده استان در دو سال اخیر اقدام به جمع‌آوری و غیر فعال‌سازی کرده باشند، اما اطلاعات آن‌ها در سامانه باقی مانده باشد و در آخرین گزارش‌ اکنون 302 محل فعال است و مابقی مراکز همچون مهدهای کودک، تجهیزات سرپوشیده، سرسره‌های آبی و برخی از پارک‌ها از سوی شهرداری غیر فعال هستند.

مسئول بخش خدمات استاندارد استان مرکزی درخصوص فعالیت تجهیزات تفریحی سطح استان اظهار کرد: زمانی که شهروندان به مراکز تفریحی می‌روند باید بررسی کنند در کنار این تجهیزات برگه‌ای که نشان‌دهنده دریافت گواهینامه ایمنی است، وجود داشته باشد؛ چراکه ارائه این گواهینامه به‌صورت بنری که قابل رؤیت باشد، الزامی است و باید در معرض دید عموم قرار گیرد.

قنبری ادامه داد: اداره کل استاندارد استان مرکزی برای نخستین‌بار شناسایی تجهیزات تفریحی را در اولویت قرار داده و بازرسی‌ها به‌صورت مداوم ادامه دارد؛ چراکه ممکن است مرکز تفریحی به‌تازگی تأسیس شده باشد و اقدام به نصب تجهیزات کند که این مهم باید در سامانه ثبت شود.

وی تصریح کرد: آن‌دسته از تجهیزات که از سوی واردکنندگان مجاز خریداری و نصب می‌شود، از سوی واردکنندگان در سامانه ثبت شده و بارکد دریافت می‌کنند که به‌عنوان شناسه آن تجهیزات تلقی می‌شوند و هرگونه جابه‌جایی، تعمیر، فعال و یا غیر فعال بودن آن‌ها در سامانه قابل رصد است.

سرپرست اداره اجرای استاندارد و رئیس اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های استان مرکزی گفت: در دوونیم سال گذشته به‌واسطه شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از تجهیزات مراکز تفریحی تعطیل بود، اما با توجه به اینکه فصل کاری پس از فروردین‌ماه است، اسفندماه هرسال اطلاع‌رسانی لازم به تمام دستگاه‌های اجرایی متولی درخصوص دریافت گواهینامه استانداردهای لازم صورت می‌گیرد و این مهم باید مد نظر باشد که صدور گواهینامه مربوطه برای یک بازه زمانی یک‌ساله است؛ ضمن اینکه براساس قانون، از تجهیزات مراکز تفریحی هر سه ماه یکبار بازرسی دوره‌ای انجام می‌شود، در غیر این‌ صورت از درجه اولیه اعتبار ساقط هستند.

قنبری بیان کرد: در بازرسی که پیش از آغاز سال جدید در قالب طرح طاها با هزینه اداره کل استاندارد انجام شد، به‌طور تقریبی 236 دستگاه از تجهیزات پارک‌های سطح استان مورد بازرسی قرار گرفتند و گزارش مربوطه به بهره‌برداران، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری ارائه شده و استانداردسازی تجهیزات یا جمع‌آوری تجهیزات فاقد استاندارد باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئول بخش خدمات اداره کل استاندارد استان مرکزی عنوان کرد: مهلت قانونی اجرای طرح استاندارد‌سازی تجهیزات تفریحی یک تا سه ماه است که در ماه نخست نسبت به ثبت درخواست بازرسی اقدام و بازرسی انجام می‌شود.

قنبری اظهار کرد: اکنون پس از اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم، شهرداری‌ها تجهیزاتی که استاندارد ندارند را خریداری نمی‌کنند و بسیاری از بوستان‌های استان کف‌سازی را انجام داده و تجهیزات لازم را از مراکز مجاز و دارای استاندارد خریداری می‌کنند.

وی گفت: اکنون در سطح شهر اراک سه شهربازی لاله، پامچال در پارک آزادی و شهربازی کودک امیرکبیر در پارک امیرکبیر فعال هستند و در مراجعات بازرسان اداره کل استاندارد، برخی تجهیزات غیر استاندارد این مراکز مهروموم شدند.

قنبری بیان کرد: آموزش اپراتورها و رعایت نکات ایمنی در بازرسی‌ها بسیار مهم است و تنها صدور گواهینامه کافی نیست؛ چراکه در صورت بروز حادثه اقدامات لازم باید صورت گیرد و هر مجموعه یک ناظر فنی دارد که به تمام تجهیزات نظارت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اداره استاندارد با محدودیت نیروی انسانی مواجه است و بازرسی 302 بوستان با دو هزار و 346 دستگاه تجهیزات کار دشواری است و از دستگاه‌های متولی انتظار می‌رود این نهاد نظارتی را همراهی کنند.

شناسه خبر 56496