شناسه خبر:56209
1401/3/16 10:25:08

سپهرغرب، گروه انتظار: آیت‌الله مجدهاشمی با بیان اینکه زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) از قرآن آغاز شده است، گفت: اگر بخواهیم زمینه‌های ظهور را فراهم کنیم باید نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشیم و به کمک امام زمان(عج) شتافته و با ایشان همراه شویم.

این روشن است که هر انقلابی برای اینکه ابعاد آن شناخته شود و یا با شکست روبه رو نگردد نیاز به زمینه سازی دارد و قیام و انقلاب حضرت مهدی(عج) اگرچه محکوم به شکست نمی باشد، اما برای اینکه ابعاد آن برای همگان روشن شود، بدین جهت باید پیشاپیش برای آن زمینه سازی کرد.

البته این زمینه سازی از قرآن شروع شده، سپس پیامبر(ص) و معصومین(ع) به ابعاد آن پرداخته اند. قرآن مجید در چند آیه، وراثت صالحان را نسبت به زمین نوید داده و همچنین حکومت روی زمین را که در آینده به آن‌ها واگذار خواهدکرد بیان داشته است، آنجا که می‌فرماید: ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون پس از تورات در زبور نوشتیم که وارث نهایی زمین، بندگان نیکوکار من خواهند بود. و همچنین فرموده: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم. و فرموده: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً».

آیات فوق مردم را به فکر و اندیشه واداشته که این صالحان کیانند که هم وارث زمین خواهند بود و هم حکومت را به دست می‌گیرند و هم اسلام را فراگیر و جهانی کرده و بدون هیچ ترس و وحشتی و در امنیت کامل به عبادت خدا می‌پردازند. لذا با توجه به اهمیت موضوع، راه‌های ارتباط بیشتر با امام زمان (عج) را در گفتگو با آیت الله «سیدجلال مجد هاشمی»، استاد حوزه علمیه بررسی کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

 اهتمام به چه دعاهایی به طور خاص در زمان غیبت امام زمان (عج) توصیه شده است؟

دعاهای منتسب به امام زمان (عج) و زیارت‌های مربوط به ایشان در کتب ادعیه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دعای ندبه که مهمترین دعا در عصر غیبت است و سفارش فراوانی به خواندن آن شده، اشاره کرد.

علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق (ع) نقل می‌کند قرائت دعای ندبه در اعیاد چهارگانه روز جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر مستحب است. دعا برای ظهور امام زمان(عج) در روز جمعه، صلوات ضراب اصفهانی، صلوات بر امام زمان(عج)، دعای فرج، دعای افتتاح، دعای غریق، دعای عهد، زیارت آل یاسین و دعای سلامتی امام(عج) از جمله دعاهای منسوب به امام زمان(عج) و خواندن آن از وظایف منتظران است.

 چه راه‌هایی برای انس و ارتباط بیشتر با امام زمان(عج) وجود دارد؟

برای آنکه بتوانیم با امام زمان(عج) انس داشته باشیم و با ایشان ارتباط برقرار کنیم باید ابتدا وظایف خود به عنوان انسان را بشناسیم و وظایف خود در قبال جامعه و خدا ار شناسایی کرده و به آن عمل کنیم. در این مسیر دو وظیفه داریم یکی خودسازی و دیگری کمک به تعالی مردم و جامعه اسلامی است. زمانی که این دو وظیفه را به خوبی انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم که در راه حق قدم برداشته ایم و خدا و ائمه اطهار از ما راضی است. انس با ائمه معصوم به ویژه امام زمان میسر نمی شود مگر آنکه سبک زندگی خود را برگرفته از زندگی ائمه اطهار (ع) تدوین کنیم و افکار، صفات و اعمال خود را مطابق با سیره و منش اهل بیت (ع) انجام دهیم.

ما به عنوان پیرو اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای آنکه به امام زمان نزدیک شویم و با ایشان ارتباط بگیریم باید کیفیت اعتقاد، باورها، صفات، کمالات، نوع منش و کنش آن حضرت را بشناسیم و تلاش کنیم تا زندگی خود را نزدیک به منش و زندگی ایشان قرار دهیم. طهارت نفس، کسب فضایل اخلاقی، انس با قرآن، انتظار فرج حضرت مهدی موعود (عج) در دل و ظاهر، خواندن دعاها و زیارت‌های منتسب به امام زمان(عج) از جمله اقداماتی است که می‌توانیم برای نزدیکی به امام زمان (عج) و ارتباط با ایشان انجام دهیم.

 چگونه می‌توانیم محبت حضرت مهدی (عج) را در قلب‌مان ایجاد کنیم؟

حفظ شئونات اسلامی، تقوا و پرهیز از محرمات، برپا کردن مجالسی که از حضرت ولیعصر(عج) در آنها یاد می‌شود، رعایت ادب درباره امام معصوم(ع)، سلام روزانه به امام زمان(عج)، انجام اعمال نیک، خواندن نماز و ادعیه و هدیه به امام زمان (عج)، زیارت امام حسین(ع) و گریه برای سیدالشهداء(ع)، پرداخت صدقه برای سلامتی حضرت(عج)، شناخت و معرفت نسبت به حضرت مهدی موعود(عج) و آمادگی برای ظهور ایشان از جمله کارهایی است که می‌توانیم با آنها ارادت خود را به امام زمان (عج) اعلام و محبت ایشان را در قلب‌مان ایجاد کنیم.

 برای زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر (عج) چه راهکارهایی وجود دارد؟

زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) از قرآن آغاز شده است و سپس پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) به ابعاد مختلف آن پرداخته اند. خداوند در آیات قرآن پیامبر و مسلمانان را به حکومت جهانی به رهبری یکی از فرزندانش که هم نام و هم کنیه اش خواهد بود، خبر می‌دهد و روایات زیادی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که مردم و مسلمانان را با این چهره مقدس و این حکومت الهی بیشتر آشنا می‌کند اما وظیفه ما برای فراهم کردن زمینه‌های ظهور چیست و چگونه می‌توانیم زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنیم؟ شناخت امام زمان و شناساندن ایشان یکی از مسایل ارزشمندی است که باید به آن توجه داشته باشیم، به طوری که گفته شده است اگر کسی امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است و شناخت بقیه الله از این رو است که اگر او را نشناسیم نه تنها عمل ما باطل است بلکه منحرف و گمراه خواهیم شد. امام موسی کاظم (ع) در این باره می‌فرمایند: امام حجت بندگان است، هر کس او را رها کند، گمراه می‌شود و هر کس با او باشد، نجات می‌یابد و رستگار می‌شود.

مبارزه با انحرافات و کج روی‌ها یکی دیگر از عوامل زمینه ساز برای ظهور امام عصر (عج) می‌باشد؛ بنابراین اگر بخواهیم زمینه‌های ظهور را فراهم کنیم باید نسبت به مسایل جامعه بی تفاوت نباشیم و به کمک امام زمان شتافته و با ایشان همراه شویم یعنی تبیین اهداف امام زمان (عج) از دیگر عوامل موثر در زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) می‌باشد. انتظار فرج، شناخت وظایف و عمل به آن از دیگر راه‌های زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی موعود (عج) است.

هر جا فساد باشد باید فریاد زد و نباید ساکت شد. امروز که حکومت را در اختیار داریم باید بیشتر به این مباحث توجه داشته باشیم. نسبت به مسایل جامعه بی تفاوت نباشیم چرا که بی تفاوتی از گناهان کبیره است.

شناسه خبر 56209