شناسه خبر:55235
1401/2/22 09:36:49

سپهرغرب، گروه خبر: حوزه هنری کردستان با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های هنری و معرفی استعدادها و توانمندی‌های منظر فرهنگی هورامان، اولین دوسالانه عکاسی بین‌المللی «مان» در کردستان را برگزار می‌کند.

رئیس حوزه هنری کردستان روز چهارشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: بهره‌مندی از زبان هنر عکاسی به‌عنوان یک زبان بین‌المللی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و تلاش در راستای جلوگیری از تخریب فضای بکر و طبیعی منطقه و ثبت آیین، رسوم و مناسبت‌های مختلف مردم ساکن در منطقه هورامان در کنار ثبت جهانی منظر فرهنگی این منطقه در یونسکو، از دلایل اصلی برگزاری دوسالانه عکاسی بین‌المللی مان است.

امین مرادی افزود: هورامان می‌تواند نقش ارزنده‌ای در صنعت توریسم بین‌المللی داشته باشد و این مهم علاوه بر رشد و ارتقا مسائل اقتصادی و معیشتی مردم محلی، زمینه‌ای برای توسعه اقتصادی استان و کشور نیز خواهد بود.

وی به صنایع دستی هورامان اشاره کرد و گفت: معرفی این توانمندی‌ها و زیبایی‌ها در قاب دوربین عکاسان و گردشگران داخلی و خارجی می‌تواند در رونق گردشگری و توسعه استان بسیار مهم باشد.

رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: عید سعید فطر امسال رویداد بسیار مهمی با اجرای گروه هزار دف‌نوای رحمت حوزه هنری در پالنگان رقم خورد که صحنه‌ها و تصاویر ماندگاری را به ثبت رساند و این رویداد، یکی از محورهای این دوسالانه را به خود اختصاص داده است.

مرادی کردستان را مهد هنر و فرهنگ عنوان کرد و گفت: رویدادهای هنری و فرهنگی صورت گرفته در کردستان که برگرفته از باورها و ظرفیت‌های بومی این مردم است در نوع خود بی‌نظیر بوده که با فراهم‌سازی بسترهای لازم و معرفی و اجرای منظم آن در بخش صنعت توریسم بین‌المللی می‌توان گام‌های اساسی برداشت و این منطقه را به قطب صنعت گردشگری در کشور تبدیل کرد.

وی به بخش‌های این دوسالانه اشاره کرد و افزود: عکاسی حرفه‌ای، عکاسی با تلفن همراه و اجرای گروه هزار دف در پالنگان بخش‌هایی است که در این دوسالانه در نظر گرفته شده است و علاقه‌مندان و عکاسان داخلی و خارجی می‌توانند آثار خود را تا پایان خرداد 1401 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی در زمینه مقررات این دوسالانه نیز گفت: همه افراد در هر رده سنی می‌توانند در بخش‌های سه‌گانه این رویداد با ارسال اثر حضور داشته باشند که در بخش حرفه‌ای و آماتور، آثار به دو صورت تک عکس و مجموعه توسط داوران مطرح و شناخته شده مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت در هر بخش نفرات برتر معرفی و تجلیل می‌شوند.

رئیس حوزه هنری کردستان افزود: در بخش اجرای گروه هزار دف در پالنگان نیز علاقه‌مندان و عکاسان می‌توانند جدا از دو بخش دیگر، در بخش تک عکس پنج فریم و در مجموع هفت فریم را ارسال کنند که داوری این بخش نیز جداگانه انجام و نفرات برتر معرفی می‌شوند.

مرادی یادآور شد: درج نام و نام خانوادگی به همراه نام استان و شهر و عنوان عکس برای تمام شرکت‌کنندگان در این دوسالانه ضروری است و هرگونه مسوولیت در قبال آثار ارسالی به عهده شرکت‌کننده است.

وی با بیان اینکه آثار برتر این دوسالانه در قالب نمایشگاه و کتاب در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، گفت: از 20 اردیبهشت تا 30 خرداد 1401 فرصت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره وجود دارد و 24 تیر 1401 نفرات برگزیده معرفی و تجلیل می‌شوند.

رئیس حوزه هنری کردستان در خصوص نحوه ارسال آثار گفت: متقاضیان حضور در این دوسالانه می‌توانند آثار خود را در بخش‌های مختلف اعلام شده به آدرس ایمیل info@artsanandaj.ir ارسال کنند.

شناسه خبر 55235