شناسه خبر:52941
1400/12/9 09:22:15

سپهرغرب، گروه خبر: عملیات اجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور آغاز شد.

عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان با حضور سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور آغاز شد.

طرح لایحه مناطق آزاد سقز و بانه در ادوار مختلف مطرح شد و چندین بار لایحه منطقه آزاد این دو شهرستان به صحن علنی کمیسیون تخصصی به‌ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس کشیده شد و بعد از تأیید در مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از رفع ایرادات اولیه، 15 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به تصویب رسید.

پرونده هشت منطقه آزاد تجاری، صنعتی ازجمله بانه- مریوان در استان کردستان در جلسه 15 اردیبهشت‌ سال جاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد که به غیر از منطقه جاسک در هرمزگان، با تأسیس هفت منطقه آزاد جدید موافقت شد.

پیگیری‌های استاندار کردستان در راستای تسریع در عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نتیجه داد و به‌صورت رسمی عملیات اجرایی این مهم آغاز می‌شود.

ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان سال‌هاست که در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته و خوشبختانه بعد از پیگیری‌های متعدد همزمان با سال نخست دولت سیزدهم، بالاخره به نتیجه رسیده و وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است.

راه‌اندازی این منطقه آزاد که گامی مهم در ایجاد تحول و تسریع در توسعه پایدار استان کردستان به شمار می‌رود، یکی از آرزوهای دیرینه مردم این دیار به‌شمار می‌رفت.

  مناطق آزاد ایران در نسل اول مانده است/ قوانین متضاد با تولید در این مناطق هستند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی با اشار به مناطق آزاد دیجیتال به‌عنوان نسل هفتم این مناطق در دنیا، گفت: قاعده بازی در مناطق آزادی در کشور اجرا نمی‌شود و قوانین در تضاد با تولید در مناطق آزاد لحاظ می‌شود.

سعید محمد اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران و در کل سرمایه‌گذاری لازمه تحقق توسعه در هر منطقه‌ای است اما وقتی موضوعات امنیتی می‌شود سرمایه‌گذاران از حضور در اینگونه مناطق پرهیز می‌کنند، این در حالی است که کردستان نیروی سرافراز و خوبی دارد و در طول تاریخ همیشه پرچم اعتلای نظام را بلند کرده بنابراین لازم است یک رویکرد جدید نسبت به این استان لحاظ شود.

وی با عنوان اینکه دشمنان همواره در صدد ضربه‌زدن به کشور هستند اما نباید این مسایل به توسعه استان خدشه وارد کند گفت: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که می‌شود در اینجا یک حرکت خوب اقتصادی پایه‌ریزی کرد و قطعاً کمک جدی به اقتصاد استان می‌کند.

وی به فلسفه و تأثیرگذار بودن ایجاد مناطق آزاد در رونق اقتصادی در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و گفت: در دنیا معمولا چیزی که شاهد هستیم اکثر کشورهایی که مناطق آزاد تأسیس کرده و قواعد آن را رعایت کرده‌اند از فواید آن بهره برده و موتور پیشران آن‌ها همان مناطق آزاد بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: مناطق آزاد همواره موتور پیشران بوده و با توجه به مشوق‌هایی که در آن لحاظ می‌شود بستر را برای فعالیت تولیدکننده و سرمایه‌گذار فراهم کرده است.

محمد ادامه داد: ما با هفت نسل از مناطق آزاد در دنیا مواجه هستیم که نسل هفتم آن، مناطق آزاد دیجیتال است.

به گفته وی، علی‌رغم اینکه 30 سال از عمر مناطق آزاد در ایران می‌گذرد ما در همان نسل اول هستیم و توسعه چندانی در مناطق آزاد نسل‌های بعدی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: شاخصه‌ها در مناطق آزاد در کشور ما بسیار پایین است و علت آن هم درک پایین مسئولان از ماهیت و فلسفه مناطق آزاد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: قاعده بازی در مناطق آزاد در کشور اجرا نمی‌شود و قوانین در تضاد با تولید در مناطق آزاد لحاظ می‌شود.

محمد اضافه کرد: اگر قواعد مناطق آزاد رعایت شود امکان سرمایه‌گذاری‌های خوب در این مناطق فراهم شده و اشتغال‌زایی و صادرات در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ منطقه آزاد کردستان با سه شرط تراز اقتصادی، عدم وجود سکونتگاه و محصورکردن منطقه آزاد از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بتواند شروع یک فعالیت پویای اقتصادی در این استان باشد.

وی افزود: منطقه آزاد بانه و مریوان در پنج هزار و 500 هکتار اجرا خواهد شد و وجود دو مرز تجاری که مرز باشماق از مبادلات بالایی برخوردار است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی عنوان کرد: دنبال این هستیم که هم سرمایه‌گذاران ایرانی و هم سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه از اقلیم کردستان عراق را دعوت به همکاری کنیم که البته آن‌ها هم بسیار مشتاق هستند.

محمد با بیان اینکه طرح مطالعات جامع برای منطقه آزاد بانه و مریوان تدوین خواهد شد، گفت: مشاوری برای پیگیری و تدوین طرح جامع در استان تعیین شده و اعتبارات برای آن مهم اختصاص پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد کردستان از دستگاه‌های مختلف انتظار داریم همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار کردستان گفت: یکی از برنامه‌هایی که به دولت ارائه کردم توسعه ارتباط مرزی و دیپلماسی اقتصادی است و در همین راستا ایجاد منطقه مشترک اقتصادی بین کردستان و اقلیم کردستان عراق مورد توجه قرار گرفت.

اسماعیل زارعی‌کوشا در این‌باره اظهار کرد: امروز روز بزرگی برای استان کردستان است و مجموعه تلاش‌هایی که در دوره‌های مختلف انجام گرفته، با آغاز اجرای منطقه آزاد بانه و مریوان به بار نشست.

وی تصریح کرد: از بیش از 80 منطقه آزاد و ویژه در کشور، 7 منطقه آزاد تصویب شد و بدون هیچ تعصب کردستانی بودن معتقدم یکی از استان‌هایی که از جهت توجیه دارای بهترین موقعیت و شرایط بود منطقه آزاد بانه و مریوان بود چراکه تا امروز قریب به هفت میلیارد دلار مبادلات تجاری فقط در مرز باشماق در این شرایط تحریم رقم خورده است.

استاندار کردستان اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد علاوه بر اینکه بر ظرفیت‌های استان می‌افزاید یک فرصت و ظرفیتی برای توسعه کل کشور خواهد بود.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که به دولت ارایه کردم توسعه ارتباط مرزی و دیپلماسی اقتصادی است، افزود: در همین راستا ایجاد منطقه مشترک اقتصادی بین کردستان و اقلیم کردستان عراق مورد توجه قرار گرفت و خدا را شکر این ایده نیز در مسئولان کشور وجود داشت و در جلسه فردا این موضوع با حضور نمایندگان دو کشور در مریوان رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: توقع ما از خودمان این است که منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در بین هفت منطقه‌ای که در حال ایجادشدن هستند با فاصله زیاد اول باشد، عزم اراده و ظرفیت داریم که با همراهی و کمک همه عزیزان به‌ویژه نمایندگان مجلس شاهد تحقق این مهم در استان باشیم.

وی با تأکید براینکه قدرت چانه‌زنی استان را در دولت و مجلس باید تقویت کنیم گفت: معتقدیم باید ظرفیت‌های استان را از تریبون‌های مختلف معرفی کنیم و برای شکوفاکردن این ظرفیت‌ها از تمام بسترها بهره بگیریم.

استاندار کردستان اضافه کرد: بیشترین اعتبار مدیریت بحران در بین استان‌های درگیر برف و بارندگی به استان کردستان و اردبیل رسید و استان‌های دیگر با 50 درصد کمتر از ما در ردیف دوم قرار گرفتند.

زارعی‌کوشا افزود: در اعتبارات خشک‌سالی هم استان کردستان با کسب رتبه اول، از مجموع سه هزار میلیارد تومانی که برای مدیریت خشک‌سالی در نظر گرفته شده بود بهترین جذب را به خود اختصاص داد.

شناسه خبر 52941