شناسه خبر:51700
1400/11/7 09:34:46

سپهرغرب، گروه خبر: مسئله اشتغال از اولویت‌های دولت در استان کردستان است

استاندار کردستان گفت: مسئله اشتغال برای جوانان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار و از اولویت‌های دولت سیزدهم در استان است.

اسماعیل زارعی‌کوشا در هشتمین جلسه کارگروه اشتغال استان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد اظهار کرد: کارگروه اشتغال از مهم‌ترین کارگروه‌های استان است که هر دو هفته یکبار باید تشکیل شود.

وی افزود: مسئله اشتغال برای استان مسئله‌ای عمده و از اولویت‌های دولت در کردستان است.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه صرف تسهیم اعتبارات نباید هدف کارگروه اشتغال در استان باشد، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده است جدا از هرگونه تخصیص اعتبار بر اساس ظرفیت‌های شهرستان طرح‌های اشتغال‌زایی را ایجاد کند.

زارعی‌کوشا گفت: حوزه صنایع تبدیلی حوزه معدن و کشاورزی می‌تواند از اهم طرح‌های ایجاد اشتغال در استان باشد.

وی بیان کرد: مهم‌تر از ایجاد اشتغال تثبیت اشتغال موجود است که می‌توان با راهکارهای بسیار ساده‌تری آن را انجام داد.

وی با بیان اینکه تسهیم اعتبارات به شهرستان‌های استان و جذب آن از مرکز بسیار مهم است، عنوان کرد: اگر شهرستانی موفق به جذب اعتبار نشد سایر شهرستان‌ها بتوانند در جذب اعتبارات فعال عمل کنند.

استاندار کردستان به سهم استان در تعهد در رشد شاخص اقتصادی استان اشاره و تاکید کرد: از همین امروز باید با برنامه‌ریزی، آمادگی لازم را برای سال آینده داشته باشیم.

زارعی‌کوشا یادآور شد: حتماً از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های استان در ایجاد اشتغال استفاده شود.

  کردستان در جایگاه دهم بیکاری کشور قرار دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: به‌صورت میانگین نرخ بیکاری در استان کردستان 2.1 دهم درصد در سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش دارد و این بیانگر اقداماتی است که انجام شده است.

بهرام نصراللهی‌زاده خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده، نرخ بیکاری کردستان در پاییز امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: در بهار سال 99 استان با نرخ بیکاری 12.9 درصد رتبه پنج کشور و در بهار امسال با روند کاهشی به 9.9 درصد رسیده و رتبه 12کشوری در نرخ بیکاری داشت و در تابستان امسال به رتبه 14 رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان همچنین عنوان کرد: نرخ بیکاری کردستان در پاییز سال گذشته 13.9 درصد و در پاییز امسال به 10.9 درصد رسید و کردستان به جایگاه دهم کشوری در نرخ بیکاری رسید.

نصراللهی‌زاده اضافه کرد: به‌صورت میانگین نرخ بیکاری در استان کردستان 2.1 دهم درصد در سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش دارد و این بیانگر اقداماتی است که انجام شده است.

  اختصاص 47 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به کردستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: در مجموع 48 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مشاغل خانگی به استان اختصاص یافته است که تا کنون 27 میلیارد تومان از این میزان در قالب یک‌هزار طرح به بانک‌های عامل معرفی شده است.

برهان صلواتی اظهار کرد: 33 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار به حوزه مشاغل خانگی در استان کردستان اختصاص یافته که تاکنون 27 میلیارد تومان از این میزان در قالب یک‌هزار طرح به بانک‌های عامل معرفی شده است.

وی اضافه کرد: 9 میلیارد تومان از 27 میلیارد تومان تسهیلات معرفی به بانک‌ها در بخش مشاغل خانگی در استان پرداخت شده و امیدواریم با توجه به مکاتباتی که صورت گرفته بتوانیم اقدامات مناسبی در این حوزه طی هفته پیش‌رو در استان داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اضافه کرد: به جز سهم 33 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار مشاغل خانگی استان، 14 میلیارد و 400 میلیون تومان دیگر در بخش مشاغل خانگی با نرخ چهار درصد به‌صورت ویژه به استان اختصاص پیدا کرده است.

صلواتی عنوان کرد: چهار میلیارد تومان این اعتبارات به ساماندهی موضوع کولبری در مریوان اختصاص یافته که در قالب دو طرح برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار کولبر کارسازی می‌شود.

وی افزود: 10 میلیارد تومان اعتبار هم با اولویت پشتیبان‌ها در استان کارسازی خواهد شد که این مهم کتباً به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اضافه کرد: در مجموع 48 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مشاغل خانگی به استان اختصاص یافته است که تاکنون نظیر آن را در این سرفصل نداشته‌ایم.

صلواتی در ادامه خواستار ایجاد بازارچه صنایع دستی در استان شد و افزود: زنان سرپرست خانواری در کردستان هستند که با دریافت تسهیلات به‌عنوان تولیدکنندگان موفق در استان فعالیت دارند اما نبود بازارچه عرضه به چالش جدی در مسیر فعالیت این افراد تبدیل شده است.

  بانک توسعه تعاون کردستان را از دستیابی به تسهیلات تبصره 18 محروم می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تبصره 18 کاملا اولویت‌ها را مشخص کرده است اما با وجود مشخص شدن این اولویت‌ها خود بانک توسعه تعاون اولویت‌بندی می‌کند که با این رویه استان کردستان از دستیابی به این ظرفیت محروم خواهد شد.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: در تبصره 18 تنها با بانک توسعه تعاون و بانک صنعت و معدن قرارداد منعقد شده و 400 میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن به بانک‌ها معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در قالب این تبصره هنوز اعتباری به بانک‌ها داده نشده و کار کند پیش می‌رود، گفت: در این خصوص تنها توقع ایجاد شده است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی اذعان کرد: تبصره 18 کاملاً اولویت‌ها را مشخص کرده است اما با وجود مشخص شدن این اولویت‌ها خود بانک توسعه تعاون اولویت‌بندی می‌کند که با این رویه استان کردستان از دستیابی به این ظرفیت محروم خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان هم گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی باید یک وحدت رویه در بین بانک‌ها وجود داشته باشد تا بتوانیم به یک نتیجه و خروجی برسیم.

سیدکمال حسینی با بیان اینکه در راستای عملیاتی کردن مصوبات تبصره 18 12 جلسه تخصصی در استان برگزار شده است، افزود: سرجمع اعتبارات مصوب شده 886 میلیارد تومان در قالب اجرای 494 طرح اشتغالزایی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع دستی و پارک علم و فناوری است.

وی تعیین زمان در پرداخت تسهیلات را ضروری خواند و گفت: اگر طرحی در بازه زمانی مشخص شده موفق به دریافت تسهیلات نشد طرح‌ جایگزین به بانک معرفی تا بتوانیم از ظرفیت ایجاد شده در فرصت زمان باقی مانده بیشترین بهره را به نفع استان ببریم.

شناسه خبر 51700