شناسه خبر:51460
1400/11/2 10:07:33

سپهرغرب، گروه فرهنگی: در بخشی از این پژوهش تأکید شده است که با این حال، هنوز نامشخص است که آیا ارادت خاص به یک سلبریتی علت کاهش هوش است یا از پیامد آن و به همین دلیل انجام تحقیقات دیگری لازم است.

پژوهش جدیدی نشان داد افرادی که روی سلبریتی‌ها وسواس پیدا می‌کنند از هوش کمتری برخوردارند. این پژوهش توسط اساتید دانشگاهی در مجارستان بر روی افرادی که شایعات هالیوود و سلبریتی‌ها را دنبال می‌کنند صورت گرفته و نشان داده است که این گروه از انسان‌ها که تمایل بیشتری به نشریات زرد و برنامه‌های ریلیتی دارند چندان باهوش نیستند.

در این پژوهش که نوامبر گذشته در «بی‌ام‌سی سایکولوژی» منتشر شده، آمده است که «رابطه مستقیمی میان پرستش سلبریتی و عملکرد ضعیف‌تر در آزمون‌های شناختی وجود دارد.»

بیش از 1700 فرد بالغ مجار در این پژوهش مشارکت کرده و پاسخ‌های بله یا خیر به پرسش‌هایی نظیر «من به جزئیات زندگی سلبریتی محبوبم وسواس پیدا کرده‌ام» و یا «اگر به قدری خوش شانس باشم که با سلبریتی محبوبم ملاقات کنم، و او از من بخواهد عملی غیرقانونی به عنوان یک لطف انجام دهم، احتمالاً انجام می‌دهم» داده‌اند.

محققین از مشارکت‌کنندگان در این پژوهش در مورد میزان درآمد، ثروت و سطح تحصیلات نیز پرسیده‌اند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند. در بخشی از این پژوهش تأکید شده است که با این حال، هنوز نامشخص است که آیا ارادت خاص به یک سلبریتی علت کاهش هوش است یا از پیامد آن و به همین دلیل انجام تحقیقات دیگری لازم است.

هرچند عده‌ای این تحقیق را توهین به شخصیت خود خواهند دانست، اما بعضی از کاربران توییتر از یافته‌های پژوهشگران غافلگیر نشده‌اند. یکی از این کاربران می‌نویسد: «فکر نمی‌کنم برای تشخیص این موضوع به تحقیق نیازی بوده باشد.» کاربری دیگر می‌گوید:‌ «مسئله نگران‌کننده برای من این است که افرادی که سلبریتی‌ها را می‌پرستند این مقاله را نخواهند خواند.»

شناسه خبر 51460