شناسه خبر:51290
1400/10/28 10:30:37

سپهرغرب، گروه خبر: کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان رزن گفت: امسال تاکنون 15 طرح مرتعداری در شهرستان‌های رزن و درگزین از توابع استان همدان شامل کپه‌کاری، بذرکاری، کنتور فارو، بذرپاشی، کشت و توسعه گیاهان دارویی اجرا شده است.

«مصطفی فیروزروز» روز دوشنبه اظهار کرد: طرح‌های مرتعداری صورت‌گرفته در شهرستان‌های رزن و درگزین شامل 150 هکتار کپه‌کاری در روستای حکان، 6 هکتار بذرکاری در روستای کرفس، 30 هکتار کپه‌کاری با گیاه دارویی باریجه در روستای دمورچی، 50 هکتار کپه‌کاری با بذر گیاه باریجه، 150 هکتار برنامه قُرق در روستای عین‌آباد، 6 هکتار بذرکاری با موسیر و 100 هکتار برنامه قرق در روستای سنگرانکوه درگزین است.

وی اضافه کرد: همچنین 150 هکتار کپه‌کاری در روستای لاله‌دان، 40 هکتار بذرکاری در روستای غلامعلی، 45 هکتار بذرکاری در روستای قاطراولن، 30 هکتار کپه‌کاری با بذر گیاه باریجه در بابانظر، 6 هکتار بذرکاری با بذر موسیر در روستای گرمک به همراه 200 هکتار برنامه قرق در روستاهای نینج، قرایلر و تخت اجرا شده است.

کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان رزن تصریح کرد: وجه تمایز طرح‌های مرتعداری سال جاری نسبت به سال‌های قبل، افزایش مشارکت مجریان طرح یا بهره‌برداران روستایی است؛ این مشارکت‌ها باعث افزایش کیفیت و کمیت کار و میزان موفقیت شده است.

به گفته وی در این روش با رعایت معیارهای علمی، از دانش بومی نهایت استفاده به عمل آمده و با توجه به شیوه‌های بهره‌برداری هر روستا و سیستم چرایی که دارد، برنامه‌ریزی‌های مدیریتی و اصلاحی به اجرا درمی‌آید.

فیروزروز اظهار کرد: این طرح‌ها با هدف کاهش فرسایش و افزایش نفوذپذیری خاک، تقویت و افزایش تنوع پوشش گیاهی، ذخیره نزولات آسمانی، کاهش وابستگی مرتعداران به دام و افزایش درآمد ذینفعان محلی صورت می‌پذیرد.

کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان رزن ادامه داد: ازجمله اقداماتی که قبل از انجام این‌گونه طرح‌ها صورت گرفته، استفاده از دانش بومی روستاییان بوده که کمک شایانی در میزان موفقیت طرح‌ها داشته است؛ همچنین انجام صحیح عملیات مدیریتی ازجمله قرق منطقه طرح و جلوگیری از چرای بی‌رویه باعث به ثمر نشستن هرچه بهتر این طرح‌ها می‌شود.

فیروزروز خاطرنشان کرد: طبق قانون انجام طرح‌های مرتعداری برعهده مجریان طرح بوده و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیشتر مسئولیت نظارتی بر جانمایی و حُسن انجام طرح‌ها را برعهده دارد؛ همچنین اولویت انجام چنین طرح‌ها با روستاهایی است که شورای اسلامی، دهیاران و مجریان طرح‌های فعال‌تری داشته و پیگیری بیشتر دارند.

شناسه خبر 51290