شناسه خبر:48723
1400/9/1 09:45:56
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور؛

تکمیل کنارگذر غربی راهی برای نفس کشیدن همدان

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور با اشاره به ضرورت اجرای کنار گذرهای غربی و شرقی همدان،گفت: اتمام پروژه کنارگذر غربی در همدان و هدایت ترافیک استان‌های غربی و به ویژه خودروهای سنگین ترانزیتی از داخل شهر به این محور مواصلاتی ( کنار گذر غربی )در واقع امکان تنفس دوباره به شهر همدان را خواهد داد.

استان همدان به عنوان یکی از مراکز مهم سیاحتی و کشاورزی در کشور محسوب می‌شود؛ همجواری این استان با استان‌های قزوین، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، کردستان و زنجان عملاً استان همدان را به عنوان مرکز اصلی پخش ترافیک و درواقع کریدور مواصلاتی تبدیل کرده است.

به همین منظور کنارگذر شرقی و غربی از سال‌ها پیش یعنی چیزی نزدیک به دو دهه گذشته مورد مطالعه و اجرا قرار گرفته است اما علیرغم گذشت این مدت هنوز خبری از این زیرساخت‌ها در استان نیز همچنان این زیرساخت‌های شهری همدان است که بار ترافیکی شهرهای غربی و جنوبی کشور را بر دوش می‌کشد حال آنکه احداث کنارگذرها ترافیک عبوری همدان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده و کنارگذر غربی پل ارتباطی بین محور تهران- قزوین- همدان، قزوین- همدان، همدان- کرمانشاه و همدان- سنندج است و کنار گذر شرقی نیز مرکز را با گذشتن از ملایر به جنوب متصل می‌کند

بنابراین با پیگیری مجدانه پروژه کنار گذر غربی بنا به ضرورت طی سالجاری توسط حجت الاسلام فلاحی در دستور کار مجدد اجرا قرار گرفته علیرغم آن‌که پروژه پیشرفت 60 تا 70 درصدی دارد اما تاسف‌بارتر اینکه پروژه کنارگذر شرقی از دستورکار خارج شده است. این‌درحالی است که این مهم بارها ازسوی این رسانه مورد بررسی قرار گرفته است براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را محسن صادقیان عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور با بیان اینکه در دوره سوم شورای اسلامی شهر همدان که بنده عضو این نهاد بودیم طی بررسی‌هایی که در عرصه ترافیک شهر همدان صورت پذیرفت مشخص شد احداث کنارگذر شر قی و غربی نقش مهمی در عرصه هدایت ترافیکی و کاهش استهلاک معابر زیرساخت‌های شهر همدان در پی عبور خودروهای سنگین دیگر استان‌ها خواهد داشت، گفت: از جمله مزایای احداث کنارگذر می‌توان به کاهش زمان سفرهای برون‌شهری، ماندگاری و کاهش استهلاک زیرساخت‌های شهر همچون آسفالت بزرگراه‌ها و تقاطع‌ها، کاهش آلودگی‌های صوتی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، کاهش تصادفات، کاهش طول مسیر، آرامش‌خاطر در هنگام سفر و جلوگیری از ایجاد گره ترافیکی در داخل شهر همدان اشاره کرد

محسن صادقیان افزود: براین اساس احداث دو کنار گذر شرقی و غربی در دستورکار شورا و دیگر دستگاه‌ها متولی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بالاخره با پیگیر‌ی‌ها وزارت راه و شهرسازی نیز با احداث این دو زیرساخت در شهر همدان موافقت کرد ابراز کرد: خوشبختانه عملیات عمرانی در کنارگذر غربی در همان مقطع زمانی (سال 88) آغاز شد و طبق اطلاعاتی که بنده در اختیار دارم میزان پیشرفت کار حدود 70 درصد است.

صادقیان ادامه داد: طبق مستندات موجود در خصوص کنارگذر غربی همدان می‌توان گفت این محور مواصلاتی 29 کیلومتر است و از سه‌راهی صالح‌آباد با امتدادی به سمت شمال شرقی آغاز شده که ابتدای این کنارگذر در محور کرمانشاه- همدان واقع شده و محور مذکور از شرق بهار، شرق روستای کریم‌آباد، شمال لالجین و شمال دستجرد عبور می‌کند و سپس با امتداد جنوب شرقی به محور همدان- تهران در محدوده پلیس راه متصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنار گذر شرقی نیز پس از آغاز به کار عملیات اجرایی متوقف باقیمانده بود که به نظر می‌رسد طرح دیگری که توسط حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شور ای اسلامی پیگیری می‌شد در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است ابراز کرد: طبق اطلاعات بنده این طرح جایگزین از کیلومتر 15 جاده ملایر به سمت قهاوند و از آنجا به ازاد راه همدان-ساوه متصل خواهد شد.

صادقیان با تاکید براینکه کنار گذر شرقی کریدور اتصال به جنوب کشور به حساب می‌آید،اذعان کرد: اجرای دو کنار گذر غربی و شرقی برای شهر همدان از ضرورت بالایی برخوردار است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور با بیان اینکه اتمام پروژه کنارگذر غربی در همدان و هدایت ترافیک استان‌های غربی و به ویژه خودروهای سنگین ترانزیتی از داخل شهر به این محور مواصلاتی در واقع امکان تنفس دوباره به شهر همدان را خواهد کرد اظهارکرد: دراین بین یک مسئله حائز اهمیت است و آن اینکه برخی‌ها در توجیه ضرورت اجرای این پروژه‌ها عنوان می‌کنند که تقاطع‌ها غیر همسطح در شهر همدان به دلیل نبود این کنارگذرها و هدایت خودروهای عبوری دیگر استان‌ها در شهر احداث شده حال انکه اینگونه نیست و اجرای و احداث این پروژه‌ها در اسناد بالادستی و طرح‌های شهری از قبل پیش‌بینی‌شده و برای هدایت ترافیک شهر همدان یک ضرورت بوده است.

صادقیان ادامه داد: البته درحال حاضر این خودروها نیز از این تقاطع‌ها عبور کرده و در استهلاک این زیرساخت‌ها تاثیر گذار هستند.

وی درخصوص حجم خودروهایی که از این محورهای مواصلاتی در صورت احداث بهره‌مند خواهد شد گفت: اطلاعات من دراین خصوص به‌روز نیست اما در زمانی‌که بزرگراه همدان- ساوه ساخته می‌شد طبق بررسی ‌ها در هر دقیقه دو هزار خودرو وارد همدان و از آن خارج می‌شدند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد فقدان جاده «کنار گذر یا کمربندی» یکی از نگرانی‌های مردم شهر همدان طی دو دهه گذشته بوده و هست زیرا همانطور که پیشتر عنوان شد در نبود کمربندی، خودرو‌های سنگین از داخل شهر عبور می‌کنند و از آنجاکه همدان یکی از شهر‌هایی است که به دلیل قرار گرفتن در شاهراه‌های ارتباطی محل تردد حجم قابل توجهی از وسایل نقلیه سبک و سنگین است، تاکنون مشکلات عدیده‌ای برای مردم این شهر به وجود آمده است که در تکرار آن حذر می‌کنیم اما آنچه مسلم است اینکه کاهش بار ترافیکی شهر همدان درپی این پروژه‌ها تنها بخش کوچکی از مزیت اجرای این پروژه‌ها کلان کشوری است زیرا اصلی‌ترین هدف آن تماما در جهت ایجاد یک نظام حمل‌ونقلی و یک جریان ساری برای ترافیک عبوری به غرب و جنوب کشور است لذا انتظار می‌رود مدیران استان به دقت نظر بیشتری نسبت به ضرورت اجرای این پروژه‌ها و تکمیل آن‌ها اقدام کنند

شناسه خبر 48723