شناسه خبر:40611
1400/2/25 09:45:04

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از تصویب 724 میلیارد ریال اعتبار توسط ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور جهت اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی و عمرانی تالاب بین‌المللی زریوار در یک برنامه میان‌مدت 5 ساله خبر داد.

فریبا رضائی از تصویب 724 میلیارد ریال اعتبار توسط ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور جهت اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی و عمرانی تالاب بین‌المللی زریوار در یک برنامه میان‌مدت 5 ساله خبر داد.

وی اظهار کرد: این میزان اعتبار در جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور جهت اجرای برنامه میان مدت 5 ساله در راستای ساماندهی، رفع مشکلات و اجرای پروژه‌های عمرانی در تالاب بین‌المللی زریوار اختصاص یافته است که بنا به شرح وظایف تعریف شده ی ادارات، باید این اعتبار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه تالاب زریوار جذب و برای اجرای پروژه‌های عمرانی این تالاب مورد استفاده قرارگیرد.

رضایی ادامه داد: تهیه برنامه جامع پایش کمی و کیفی آب تالاب و اجرای آن، برنامه مطالعات جامع اکولوژیک و لیمنولوژیک تالاب زریوار با هدف ارائه راهکارهای اجرایی احیای تالاب و تکمیل و اتمام سیستم فاضلاب شهری و روستاهای حاشیه تالاب، از جمله پروژه‌های مد نظر در این مدت خواهد بود.

نجات عقاب طلایی در سنندج

فؤاد مصطفی‌نژاد هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: سرگرد سورنی و ستوان سراب یاسینی این پرنده شکاری را مشاهده کرده که دارای ضعف جسمی بوده و توان پرواز ندارد؛ آنها پرنده را زنده‌گیری کرده و به این اداره انتقال دادند.

مصطفی‌نژاد تصریح کرد: عقاب طلایی مدت کوتاهی در اداره نگهداری شد و پس بررسی‌ها و انجام معاینات پزشکی و حصول اطمینان از سلامت جسمی در زیستگاه‌های مناسب شهرستان سنندج رهاسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه برای نگهداری پرندگان شکاری فضای آزاد و تغذیه مناسب لازم است و حتی امکان حمله آنها نیز به انسان وجود دارد از هموطنان عزیز درخواست می‌شود در صورت برخورد با چنین مواردی از نگهداری آنها بپرهیزند و سریعا با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان یا با سامانه 1540 تماس گرفته تا در صورت امکان پس از بهبودی به دامان طبیعت بازگردانده شوند و یا در مراکز مجاز با شرایط مناسب نگهداری شوند.

عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی Aquila chrysaetos، از خانواده Accipitrida است و یکی از باشکوه‌ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می‌رود و از گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد که جریمه شکار یا نگهداری غیرمجاز آن مشمول مجازات کیفری می‌باشد. اندازه طول بدن این پرنده 75 تا 83 سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین 190 تا 230 سانتیمتر است.

زیستگاه این نوع پرنده کوهسارهای کم گیاه و خشک و گاهی جنگل‌های کوهستانی، صخره‌های ساحلی و دشت‌هاست و روی لبه پرتگاه‌ها و گاهی روی درخت آشیانه می‌سازد و از جمله پرندگان در معرض انقراض است و بیشتر از خرگوش، سنجاب زمینی و حتی پستانداران بزرگ مانند روباه یا گربه وحشی و در بعضی مواقع از خزندگان تغذیه می‌کند.

تلف شدن تعدادی از کپورماهیان در سد سیازاخ دیواندره

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیواندره هم از تلف شدن تعدادی از کپورماهیان در سد سیازاخ خبر داد.

مسعود عسکری گفت: در گشت و کنترل و پایش سد سیازاخ توسط مأموران یگان حفاظت و کارشناسان تعدادی ماهی کپور که به دلایل نامشخصی تلف شده بودند را مشاهده کردند.

وی ادامه داد: در مرحله اولیه بازدید و پایش میدانی تلفات کپورماهیان در بخش‌هایی از سد محرز شده و کارشناسان این اداره ضمن جمع‌آوری، از لاشه‌های تلف شده نمونه تهیه کرده و جهت بررسی به شبکه دامپزشکی شهرستان ارسال کرده‌اند.

عسکری تصریح کرد: بررسی میدانی حاشیه سد ادامه دارد و تلفات بعدی و علت آن در حال تحقیق و بررسی است و به محض مشخص علت، اطلاع رسانی خواهد شد.

شناسه خبر 40611