شناسه خبر:35427
1399/10/29 11:20:46

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان با اشاره به اینکه سه سال از کلنگ‌زنی معدن قلقله سقز می‌گذرد، گفت: با درخواست تعطیلی موقت این معدن موافقت نمی‌شود و یک ماه مهلت برای رفع مشکلات معدن یادشده به بهره‌بردار آن داده می‌شود.

بهمن مرادنیا در نهمین جلسه شورای معادن کردستان اعلام کرد: معدن طلای قلقله سقز به‌طور جدی پای کار نیست و تاکنون روند قابل قبولی از خود ارائه نکرده است.

وی با اشاره به اینکه سه سال از کلنگ‌زنی طرح معدن طلای قلقله سقز می‌گذرد و هنوز حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با درخواست تعطیلی موقت این معدن در سال 99 با توجه به مشکلات پیش روی احداث واحد فرآوری از سوی بهره‌بردار، موافقت نمی‌شود.

این مقام مسئول اعلام کرد: یک ماه به این بهره‌بردار فرصت داده می‌شود تا به بررسی مشکلات آن به‌طور جدی بپردازد و درصورت حل مشکل، درخواست تعطیلی موقت این معدن در سال‌جاری بررسی می‌شود.

استاندار کردستان ابراز کرد: معادن کردستان وضعیت یکسانی ندارند و معادنی که فعالیت آن‌ها درحال حاضر توجیه اقتصادی ندارد، مشمول بند قانون برنامه ششم در استان نمی‌شوند.

مرادنیا با اشاره به اینکه بند پنج ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه درخصوص جبران خسارت از سوی بهره‌برداران معادنی بوده که موجب خسارت به اهالی ساکن در منطقه شده‌اند، عنوان کرد: معادن طلا، سنگ آهن و مرمر باید این موضوع را اجرایی کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت هم آن را پیگیری و در جلسات آینده نتیجه را اعلام کند.

وی سازمان صمت استان را موظف به اطلاع‌رسانی، هزینه‌کرد حقوق دولتی معادن که به استان بازگشته، دانست و گفت: مردم باید در جریان اقدامات زیرساختی و بهسازی، مسیر و جاده‌های موجود در محدوده معادن قرار گیرند.

این مقام مسئول اضافه کرد: معادن باید به کسانی داده شود که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند تا به این شیوه از خام‌فروشی در استان جلوگیری شود.

عملیات اجرایی بهره‌برداری از معدن طلای قلقله سقز هفتم دی‌ماه سال 96 کلنگ‌زنی شد.

در این جلسه علاوه‌بر بررسی درخواست تعطیلی موقت معدن طلای قلقله سقز، همچنین درخواست تعطیلی معادن سنگ تزئینی شهرستان‌های قروه، سقز، سه معدن سنگ لاشه کامیاران و معدن سنگ لاشه دهگلان و معدن سنگ لاشه چنگ الماس بیجار بررسی شد.

این معادن به‌دلیل رکود بازار درخواست تعطیلی موقت در سال 99 را اعلام کرده‌اند.

 

شناسه خبر 35427