شناسه خبر:27415
1399/6/4 00:05:12
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

توزیع بیش از 45000 تن نهاده دامی در کردستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت: از ابتدای سال تا پایان مردادماه 45 هزار و 145 تن نهاده دامی شامل 20 هزار و 255 تن کنجاله سویا و 24 هزار و 890 تن ذرت تأمین شده با ارز دولتی، در استان کردستان توزیع شده است.

سیداحمد ذکریایی‌نژاد روز گذشته در جلسه توزیع نهاده‌های دام‌وطیور استان که با حضور مدیرکل پشتیبانی امور دام، مدیر توسعه بازرگانی سازمان، مدیر طیور و زنبور عسل سازمان و نمایندگان اتحادیه‌های مرغداران، دامداران و واحدهای مرغ مادر گوشتی و تخمگذار و کارخانجات خوراک دام‌وطیور در سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد، با بیان اینکه آرامش خوبی در مبحث تأمین و توزیع نهاده‌های دام‌وطیور در استان حاکم شده است، اظهار کرد: با متخلفان و افراد سودجویی که در نحوه توزیع و تأمین این نهاده در استان، خللی ایجاد کند به‌شدت برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: نهاده‌های دام‌وطیور تأمین شده توسط سازمان جهادکشاورزی استان، با ارز دولتی وارد استان شده و به همین جهت با حساسیت و دقت بیشتری روند توزیع آن توسط اتحادیه‌های و تعاونی‌های دام‌وطیور در استان انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان حمایت و صیانت از تولیدکننده در استان را یک وظیفه همگانی دانست و بیان کرد: در هر شرایطی به‌جد از تولیدکننده واقعی به‌خصوص در حوزه دام‌وطیور، حمایت خواهیم کرد و با سوءاستفاده‌کنندگان احتمالی به‌شدت برخورد خواهد شد.

وی ملاک تحویل نهاده‌های دام‌وطیور به تولیدکنندگان را فعال بودن واحد دانست و افزود: کنجاله سویا تنها به گاوداری‌های شیری که تولیدی برابر با دستورالعمل‌های ابلاغی دارند، تحویل داده خواهد شد و به دامداری‌هایی که در حال حاضر فاقد دام باشد، به هیچ‌وجه نهاده دامی اختصاص داده نخواهد شد.

ذکریایی‌نژاد خاطرنشان کرد: مرغداری‌هایی هم که جوجه‌ریزی نکرده یا سن مرغ آن‌ها از 45 روز بیشتر شده، تحت هیچ شرایطی سهمیه نهاده طیور به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در کشور تنها چهار نهاده ذرت، کنجاله سویا و جو ارز دولتی دریافت می‌کنند و باید با حساسیت و نظارت بیشتری، توزیع این نهاده‌ها انجام شود تا در اختیار تولیدکننده واقعی قرار بگیرد.

وی ذکر کرد: در راستای تأمین نهاده‌های موردنیاز دامداران و مرغداران استان، مکاتباتی با متولیان امر صورت گرفته که از انبارهای استراتژیک، سهمیه مشخصی برای تولیدکنندگان دام‌وطیور در سطح استان اختصاص داده شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان هم با تأکید بر اینکه توزیع نهاده‌ها در پنج‌ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد بیش از 50 درصدی داشته است، گفت: تاکنون بیش از 22 هزار تنریال انواع نهاده دامی هم توسط اداره کل پشتیبانی امور دام در سطح استان توزیع شده است.

گفتنی است؛ در حال حاظر سه میلیون واحد دامی (دام سبک و سنگین) در استان وجود دارد که سالیانه معادل 27 هزار و 800 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند و سه واحد بزرگ صنعتی گاو شیری در شهرستان‌های قروه، دهگلان و مریوان فعال بوده، همچنین تعداد 734 واحد مرغ گوشتی با توان تولید بیش از 100 هزار تن گوشت مرغ در سال، 14واحد مرغ مادر گوشتی و 13 واحد مرغ تخمگذار در استان فعال است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 27415