شناسه خبر:27361
1399/6/3 00:18:33

سپهرغرب، گروه کشاورزی:عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام‌وطیور گفت: بی‌توجهی به نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها و تدوین آیین‌نامه‌ها موجب شده تا در تمامی حلقه‌های تأمین تا مصرف، حس رضایتمندی ایجاد نشود.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام‌وطیور ایران (آوندا)، داوود رنگی با اعلام این مطلب اظهار کرد: سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری با هدف تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور و واگذاری امور اجرایی و مدیریتی به این بخش ابلاغ شد، اما اجرای ناصحیح این قانون مترقی مانع تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد شد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام‌وطیور ایران ادامه داد: اگر سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به‌صورت صحیح و با واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی و افراد دارای اهلیت صورت می‌گرفت، امروز شاهد بروز مشکلات جدی در مدیریت بنگاه‌های برون‌سپاری شده نبودیم.

وی افزود: بخش خصوصی در اشتغال‌زایی سهم بسزایی دارد، اما مسئله اساسی این است که در تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها هیچ جایگاهی ندارد. به همین دلیل شاهد اتخاذ تصمیماتی هستیم که به‌جای تسهیل شرایط، منجر به ایجاد مانع در مسیر فعالان اقتصادی می‌شود.

این فعال اقتصادی با تأکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی تصریح کرد: نشنیدن صدای فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و انجمن‌ها در سیاست‌گذاری‌ها موجب شده تا شاهد تدوین برنامه‌های به ظاهر خوبی باشیم که در عمل دچار اشکالات جدی می‌شوند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام‌وطیور ایران خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی در زمینه توزیع نهاده‌های دام‌وطیور است که موجب شده تمامی صنوف مرتبط با این کالا از واردکننده تا مصرف‌کننده به نارضایتی برسند و در بازار با چالش‌های جدی روبه‌رو باشیم.

رنگی اظهار کرد: در تدوین سازوکار اجرایی سامانه بازارگاه نظرات بخش خصوصی و فعالان صنفی مرتبط با حلقه‌های از تأمین تا مصرف نهاده‌های دام‌وطیور شنیده نشد و با طراحی سامانه‌ای ناکارآمد بستر ایجاد نارضایتی برای واردکننده، توزیع‌کننده و تولیدکننده مهیا شد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام‌وطیور ایران گفت: سامانه بازارگاه و نحوه توزیع نهاده‌های دامی از طریق آن، بدون شنیدن نظرات کارشناسی بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط ایجاد شد و همین امر موجب نارضایتی در تمامی بخش‌های مرتبط شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: واردکنندگان در طراحی سامانه بازارگاه و حتی در توزیع نهاده‌ها، و قیمت این اقلام در بازار دخالتی ندارند، ولی مدیران با دادن آدرس‌های غلط به سایر بخش‌های اقتصادی که مصرف‌کننده این کالا هستند، موجب شده تا در اذهان عمومی و حتی فعالان اقتصادی واردکننده مساوی با توزیع‌کننده قرار بگیرد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران تصریح کرد: واردکنندگان تمامی کالاهای خود را در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب عرضه می‌کنند که مستندات آن نیز موجود است، ولی متأسفانه تلاش می‌شود تا ناکارآمدی یک سامانه‌ای که از سوی بخش دولتی طراحی شده، بر عهده بخش خصوصی نهاده شود.

این فعال اقتصادی گفت: اگر صدای تشکل‌ها در تدوین قوانین و سیاست‌های کلان کشور شنیده شود، دیگر شاهد پایه‌ریزی‌های اشتباه در بخش‌های مختلف اقتصادی نخواهیم بود.

شناسه خبر 27361