شناسه خبر:17115
1398/11/15 08:53:23
سپهرغرب با نگاهی به پل‌های عابر پیاده در شهر همدان مطرح کرد:

پل‌های مکانیزه یا غول‌های فلزی ناکارآمد

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: خرابی‌‌ هر روزه آسانسور‌ها و پله‌برقی‌ها و در عین حال عدم نظافت و استاندارد پله‌های این پل‌ها، آن‌ها را به آرایه‌های غول‌پیکری در شهر همدان بدل کرده که کارایی چندانی ندارند، این در حالی است که به گفته مدیران شهری، سالانه 600 میلیون تومان هزینه برای نگهداری و تجهیز آن‌ها پرداخت می‌شود.

ترافیک و پیامد‌های منفی آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همواره مدیران شهری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان، حذف پارکینگ در ساخت‌وسازهای شهری و کمبود خیابان‌‌ها را علت اصلی بروز این پدیده می‌دانند، اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده، عبور افراد از عرض خیابان، آن‌هم درست زیر پل عابر پیاده به‌عنوان امری عادی است.

حال آنکه بر اساس آمارها طی سال گذشته، 61 نفر در سوانح درون‌شهری استان همدان جان خود را از دست داده‌اند که متأسفانه شهرستان همدان با 35 نفر بیشترین کشته را به خود اختصاص داده‌است. دراین‌بین عابران پیاده با سهم 56 درصدی از متوفیان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و تأسفبارتر اینکه به گفته مدیران شهری بیشتر این تصادف‌ها درست زیر پل‌های عابر رخ داده که از نگاه عابران، این مسئله به نبود زیرساخت‌‌ها برمی‌گردد.

درواقع خرابی‌‌ هر روزه آسانسور‌ها و پله‌برقی‌ها و در عین حال عدم نظافت و استاندارد نبودن ارتفاع پله‌های این پل‌ها، آن‌ها را به آرایه‌های غول‌پیکری در شهر بدل کرده که کارایی چندانی ندارند و تأسفبارتر اینکه طبق ماده 333 قانون مجازات‌های اسلامی اگر عابر پیاده از معابری که برای وی ممنوع است عبور کند و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود، و اگر در این شرایط راننده با سرعت مطمئنه و مجاز در حرکت بوده و همچنین وسیله‌ نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کند، راننده ضامن دیه و خسارت واردشده نیست؛ پس در صورت تصادف و صدمه شخص ثالث و یا فوت وی، دیه و هزینه‌های درمان توسط بیمه پرداخت می‌شود و در صورتی که وسیله نقلیه فاقد بیمه باشد، دیه و هزینه‌های درمانی از محل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد که این چیزی جز بار مالی مضاعف بر دوش دولت نیست.

از طرفی 16 دی‌ماه سال جاری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با ابراز نارضایتی از وضعیت نگهداری و تجهیز پل‌های مکانیزه، گفت: به ادعای مدیران شهرداری، سالانه حدود 600 میلیون تومان به پیمانکار برای نگهداری از این پل‌ها پرداخت می‌شود این در حالی است که بیش از 95 درصد این پل‌ها فعال نیستند؛ البته برای حل این مشکل پنج نشست مجزا با حضور مدیران متولی در شورا برگزار کردیم. خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع دراین‌باره گفت‌وگویی با سید مسعود عسگریان، رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه متولی پیگیری این مسئله کمیسیون خدمات شهری شورا است که بنده نیز در آن عضویت دارم، گفت: نمی‌توان از ما به‌عنوان ناظر فنی انتظار داشت، اما نظارت‌ها از سوی کمیسیون صورت می‌پذیرد.

سید مسعود عسگریان با تأکید بر اینکه در سه مرحله این مشکل در کمیسیون خدمات شهری مطرح و هرگونه توجیه منطقی از سوی مدیران، پذیرفته و در عین حال دلایل غیرمنطقی نیز رد شده و خواهان تسریع در تعیین تکلیف نواقص شده‌ایم، اظهار کرد: یکی از راهکار‌های ارائه شده در راستای اعمال نظارت بیشتر از سوی شهرداری تجهیز این پل‌ها به دوربین‌های کنترل تصویری است.

به گفته وی می‌بایست این دروبین‌ها روی این پل‌ها نصب شود که بر ضرورت اجرای آن نیز تأکید شده‌است.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه طبق پیگیری‌ها مقررشده به‌سرعت نسبت به رفع معایب این پل‌ها اقدام شود، یادآوری کرد: حتی برای نگهداری از این پل‌ها پیشنهاد شد که شرایط خاصی ایجاد و بر اساس آن پیمانکار در قبال بهره‌برداری از تابلو‌های تبلیغات نسبت به نگهداری و نظافت از این پل‌ها از طریق به‌کارگیری افراد اقدام کند.

عسگریان با اشاره به اینکه متأسفانه مسؤولیت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در یک‌ بازه چندماهه توسط مدیری دنبال می‌شد که مسؤولیت مجموعه دیگری را نیز بر عهده داشت، تصریح کرد: خوشبختانه فرد دیگری از سوی شهردار برای این مسؤولیت انتخاب شده‌است.

وی با اشاره به اینکه لزوم رفع مسائل و مشکلات پل‌های مکانیزه به مدیر جدید و شهردار نیز گوشزد شده، ادامه داد: در این راستا یکسری از عیوب فنی پله‌برقی‌ها و در برخی نقاط آسانسور‌ها مرتفع شده‌است.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان، اذعان کرد: طبق وعده داده شده، قرار است تا پایان بهمن‌ماه همه عیوب فنی پل‌های مکانیزه مرتفع شود.

عسگریان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است بخشی از عدم اجرای تعهد پیمانکار در خصوص تعمیر، تجهیز و نگهداری به عدم پرداخت به‌موقع پول به وی بازگردد؟ عنوان کرد: در شهرداری گزینه پرداخت پول‌پهلو برای پروژه‌ها وجود ندارد.

وی گفت: شاید پول به پیمانکار با تأخیر پرداخت شود، اما زمانی که او قراردادی را امضا می‌کند انتظار می‌رود حداقل برای یک‌ سال بتواند به تعهدات خود به‌صورت کامل عمل کند.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در غیر این صورت شهرداری خود نسبت به اجرای امانی پروژه اقدام می‌کند، اضافه کرد: بنابراین رها شدن پروژه به این بهانه قابل قبول نیست.

عسگریان با بیان اینکه تأکید شورا بر این است که شهرداری متناسب با مفاد قرارداد منعقد شده به تعهدات خود در قبال پیمانکار عمل کند، تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که با تأخیر چندماهه در پرداخت‌ها، پیمانکار به تعهدات خود عمل نکند.

وی با اشاره به اینکه دیون اکثر پیمانکاران با تأخیر از سوی شهرداری پرداخت می‌شود، افزود: بر این اساس اگر پیمانکاری به بهانه تأخیر در پرداخت‌ها به تعهد خود عمل نکند در زمان تسویه سالیانه از سوی شهرداری، مستوجب جریمه است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در برخورد با عدم تعهد پیمانکار به وظایف تعریف‌شده در راستای تعمیر و نگهداری از پل‌های مکانیزه، همچون گذشته نباید به‌ هیچ‌گونه حربه و اهرم فشاری از سوی شورا امیدوار بود زیرا چنانچه گفته شد وعده‌های داده شده بیشتر به ضرب‌المثل «بُزک نمیر بهار میاد» شباهت دارد و همچنان در تسلسل وعده‌ها این غول‌های آهنی همچون سال‌های گذشته در همدان با عدم کارایی فقط دید بصری را در شهر مخدوش کرده‌اند و بس.

حال آنکه از شورانشینان به‌خصوص اعضای دو کمیسیون مرتبط یعنی خدمات شهری و نظارت انتظار می‌رود حداقل در پی روشن شدن عدم تعهد پیمانکار در خصوص نگهداری از پل‌های مکانیزه، مدیران و فرد خاطی را مورد مؤاخذه قرار دهند، چراکه تخصیص 600 میلیون تومان هزینه برای نگهداری و تعمیر از جیب شهروندان همدانی و عدم نتیجه‌بخش بودن این پرداخت‌ها در تأمین امنیت تردد شهروندان، عقلانی نیست.

شناسه خبر 17115