شناسه خبر:17081
1398/11/14 10:08:12

سپهرغرب، گروه اجتماعی: زندگی مادران شاغل مملو از سختی‌ها و مشکلات متعدد است. همان‌طور که لازم بوده کارمند فوق‌العاده، مسئولیت‌پذیر و سخت‌کوشی باشید، همچنین باید درعین‌حال همسر دوست‌داشتنی و زیبا، مادر دلسوز و دختر قدرشناسی محسوب شوید. در این مطلب شما را با رازهای موفقیت زنان شاغل در خانه‌داری آشنا می‌کنیم.

راز موفقیت زنان شاغل در فرزندپروری و خانه‌داری چیست؟

     با فرزندتان بازی و کار کنید:

زمانی که از محل کارتان به خانه برمی‌گردید اما هنوز مجبور هستید برخی وظایف کاریتان را در خانه انجام دهید، سعی می‌کنید هرچه سریع‌تر آن‌ها را به اتمام برسانید اما کودک شما به این صورت فکر نمی‌کند. فرزندتان توجه شما را می‌طلبد و نمی‌توانید از همسرتان بخواهید همیشه با او بازی کند و سرگرم نگهش دارد؛ پس به فرزندتان چند کار دهید و از او بخواهید وظایف خودش و شما را با یکدیگر انجام دهد، یک مادر شاغل حتی اگر بسیار پُرمشغله است، باید قادر باشد فرزندانش را سرگرم کند.

      فقط بگویید «نه»:

مادر شاغل کاملاً حق دارد زمانی که لازم است، بگوید «نه». دوستانتان هم مطمئناً این موضوع را درک می‌کنند که حتی اگر بخواهید به جمع آن‌ها ملحق شوید و با آن‌ها به تفریح بروید، سبک زندگیتان هم‌اکنون متفاوت است و نمی‌توانید هر زمان که بخواهید با آن‌ها به تفریح بروید. میهمانی‌ها و مسافرت‌های دوستانه به اندازه خانواده و شغلتان مهم نیستند و فکر می‌کنید «نه» گفتن به آن‌ها بسیار سخت است؛ همچنین باید «نه» گفتن در محل کارتان را نیز یاد بگیرید.

      خودتان را برای سختی‌ها و مشکلات آماده کنید:

زندگی مادران شاغل مملو از سختی‌ها و مشکلات متعدد است. همان‌طور که لازم بوده کارمند فوق‌العاده، مسئولیت‌پذیر و سخت‌کوشی باشید، همچنین باید درعین‌حال همسر دوست‌داشتنی و زیبا، مادر دلسوز و دختر قدرشناسی محسوب شوید.

شما همیشه سرتان شلوغ است. حتی اگر کار سختی باشد، سعی کنید بدون آه و ناله و گریه و زاری هرکدام از مسائل زندگیتان را حل کنید؛ بله شاید الآن احساس استرس و فشار زیادی داشته باشید، اما زندگیتان به‌اندازه‌ای که فکر می‌کنید بد نیست. شما یک مادر هستید، اگر شغلتان را دوست ندارید می‌توانید تغییرش دهید، اما فرزندتان را هرگز ترک نمی‌کنید. پس مطمئن باشید صرف‌ نظر از اینکه چقدر سرتان شلوغ باشد یا موفق باشید، خانواده‌تان اولویت شما است.

داشتن چندین وظیفه، خصوصاً زمانی که بچه ‌دارید، کار سختی است. برای زندگی هرروزتان برنامه‌ریزی داشته باشید و مسائل منفی را خیلی جدی نگیرید. به خاطر داشته باشید افراد زیادی هستند که نمی‌توانند بچه‌دار شوند و بسیاری از مردم هم نمی‌توانند یک شغل برای خودشان پیدا کنند؛ قدر زندگیتان را بدانید و جلوی رشد و ترقی خودتان را نگیرید.

      هویتتان را فراموش نکنید:

مادر، همسر و یک زن شاغل بودن نباید موجب تبدیل شدن شما به یک برده شوند. شما باید زنانگی خود را همیشه حفظ کنید؛ بسیاری از زنان عادت دارند از خود بزنند و فداکاری کنند تا دیگران در آسایش باشند، اما این کار چندان صحیح نیست. لذت‌های زنانه را همیشه در خود زنده نگاه دارید، هرچندوقت یک‌بار به آرایشگاه بروید و برای خودتان هم لباس‌های شیک بخرید. شما یک زن هستید و سعی کنید با غرور یک زن باقی بمانید.

خودتان را مقصر ندانید، هیچ زنی قادر نیست هم کارهای منزل و هم کارهای اداری خود را بدون هیچ کم‌وکاستی باهم هماهنگ کند. خود را مقصر ندانید، اگر امروز خسته‌اید و قادر نیستید آشپزی کنید، اشکالی ندارد اگر هر چندوقت یک‌بار پیتزا سفارش دهید و یا غذای حاضری بخورید.

      زمان شخصی داشته باشید:

اگر کار، انجمن اولیا و مربیان و یا وقت دکتر برایتان مهم است، باید به همان اندازه برای زمان شخصی خودتان هم ارزش قائل شوید. برای روابط با دیگران حتماً وقت خاصی درنظر بگیرید و نگذارید کار مانع شود. اگر دائماً کار، ساعات شخصی شما را بهم می‌زند، در کارتان تغییر ایجاد کنید؛ ساعت، حجم و مسئولیتتان را کمتر کرده و هر تغییری که به نفع ساعات شخصی است، انجام دهید. چون حفظ زمان شخصی باعث رضایت بیشتر در کار و زندگی شخصی شده، خلاقیت و تولید را بالا می‌برد.

تفریح و آرامش به برنامه‌ریزی احتیاج دارد. این دو جزء اصول ضروری یک زندگی متعادل هستند؛ این موضوع برای هرکس اختصاصی تعریف می‌شود، کلاس موسیقی، کارهای هنری، یوگا، صرف عصرانه با همسر یا دوست قدیمی بیرون از منزل. ورزش را فراموش نکنید، چون تأثیر آن عالی است. اگر باور داشته باشید که مهم‌ترین موضوع در زندگی شادی است، برای این کارها وقت درنظر می‌گیرید.

بخش نخست این مقاله در روزنامه سپهرغرب مورخ هفتم بهمن‌ماه به چاپ رسیده است.

شناسه خبر 17081