شناسه خبر:14487
1398/9/9 09:56:15

سپهرغرب، گروه خبر: یک جوان کردستانی دارای دکترای ریاضی محض و عضو هیئت علمی دانشگاه‌های کردستان یکی دو سالی می‌شود که در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی وارد حرفه زنبورداری و کار پرورش ملکه اصلاح‌نژاد شده کارنیکا شده است.

توجه به ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در جوامع کمک می‌کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون‌رفت از رکود تورمی است از این‌رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

بهمن عسگری با 37 سال سن یکی از جوانان قروه‌ای است که با داشتن دکترای ریاضی محض و عضو هیئت علمی دانشگاه‌های استان کردستان یکی دو سالی می‌شود که در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی وارد حرفه زنبورداری و کار پرورش ملکه اصلاح‌نژاد شده کارنیکا شده است.

برای آشنایی بیشتر با این کارآفرین بسیجی که برای شروع کار خود از تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کرده است گفت‌وگویی شده که در زیر مشروح آن را می‌بینید.

     به نظرم جای سوال است که شما به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه و داشتن دکترای ریاضی محض به کار پرورش ملکه روی آورده اید؟

به دلیل علاقه‌ای که به حرفه زنبورداری پیدا کردم در کلاس‌های آموزشی پرورش ملکه زنبورعسل در پارک علم و فناوری همدان شرکت کردم و در حال حاضر تعدادی کلونی زنبورعسل دارم.

درحال حاضر 5 لاین مادری از این نوع ملکه‌ها را تهیه کردیم، تمام تجهیزات و دستگاه‌های تلقیح مصنوعی ما آماده است و برای شروع از تسهیلات بسیج سازندگی هم کمک گرفتیم و قرار است از فروردین و اردیبهشت‌ماه شروع به تولید ملکه کارنیکا به روش تلقیح مصنوعی کنیم و ملکه‌های تولید شده را در اختیار زنبورداران قرار می‌دهیم.

     کار تلقیح مصنوعی به مکان خاصی نیاز دارد؟

نه، مکان خاصی لازم ندارد کلونی‌های زنبورعسل در بیرون از شهر هستند اما بحث تلقیح مصنوعی را خودم به تنهایی در اتاقی در پشت بام خانه‌ام انجام می‌دهم.

با توجه به تعداد زیاد کلونی‌هایی که در سراسر کشور داریم شاید افراد زیادی باید وارد فعالیت پرورش ملکه اصلاح نژادشده شوند تا شاهد یک تغییر اصولی در حوزه زنبورداری کشور شویم در واقع هر چه تعداد این افراد بیشتر شود باز هم کمبود نیرو داریم، زیرا ایران دارای اقلیم‌های متفاوت بوده و عمر یک ملکه هم سه سال بیشتر نیست.

      بیشتر در مورد تلقیح مصنوعی برای مخاطبان توضیح دهید.

زنبورهای عسل میلیون‌ها سال بدون کمک انسان در طبیعت زنده مانده‌اند ولی این بقا به معنای بهره‌وری بالای آنها نیست، مثلاً نژاد زنبور ایرانی یک نژاد مقاوم و با توانایی بالا برای همه اقلیم ایران بوده که میلیون‌ها سال زنده مانده، ولی مناسب برای زنبورستان‌های صنعتی و کسب درآمد نیست.

زنبور ایرانی به گونه‌ای طراحی شده که به هیچ وجه از گل بهاره عسل ذخیره نمی‌کند و با شکوفه زدن گل سنجد و گل‌های تابستانه به تولید عسل و ذخیره می‌پردازد ولی کشور آلمان با گذشت 129 سال اصلاح نژادی که انجام داده و مدت 70 سال تلقیح مصنوعی زنبور ملکه توانسته به نژادی از زنبور برسد که از تک تک گل‌های بهاره هم عسل ذخیره می‌کند،

     ملکه‌های اصلاح‌نژاد شده کارنیکا با ملکه‌های بومی ایرانی چه تفاوتی دارد؟

ملکه‌های کارنیکا تفاوت بسیار چشمگیری با ملکه‌های ایرانی دارند حدود 120 سال است که کشور آلمان روی این نوع ملکه‌ها بصورت تخصصی تحقیق می‌کند و تمام ژن‌های خوب از سراسر دنیا را جمع کرده و این نوع ملکه را تولید کرده است.

عسل‌آوری ملکه کارنیکا نسبت به نژاد ایرانی بسیار بالا است بطوری که حدود 200 درصد افزایش عسل در کندوهایی که این نوع ملکه را استفاده می‌کنند وجود دارد یعنی از یک کندوی ایرانی در طی 6 ماه حداکثر 15 کیلوگرم عسل برداشت می‌شود ولی در کلونی که این نوع ملکه را دارد 85 کیلوگرم عسل برداشت می‌شود.

در بحث نیش‌زنی هم به هیچ عنوان این نوع زنبورها تمایلی به نیش زدن ندارند و هیچگونه حالت تهاجمی ندارند این است که بازدید از کندوها و این نوع زنبورستان‌ها بسیار راحت است و حتی به دلیل همین ویژگی می‌شود در پشت بام‌ اکثر خانه‌ها اقدام به پرورش زنبورعسل کرد.

طول خرطوم این نوع زنبورها خیلی بزرگتر از طول زنبورهای ایرانی است و همین باعث می‌شود که بهتر و راحتر بتوانند از شهد درختان و گیاهان استفاده کنند اما طول خرطوم زنبورهای ایرانی کوتاه است و همین کوتاهی مانع شهدآوری بیشتر زنبور می‌شود.

در کندوهای ایرانی تا قبل از تیرماه به هیچ عنوان برداشت عسل نداریم اما در زنبورهای کارنیکا در خردادماه به راحتی می‌توانیم برداشت عسل داشته باشیم چون در همان فروردین و اردیبهشت به دلیل خرطوم درازتری که دارند به راحتی می‌توانند از شهد شکوفه درختان استفاده کنند.

      اگر کسی بخواهد وارد حوزه پرورش زنبورعسل شود به چقدر سرمایه نیاز دارد؟

با حدود 10 میلیون تومان می‌شود شروع به زنبورداری کرد که البته اگر کلونی‌های آن از نوع زنبور کارنیکا باشد هر 10 کندوی ایرانی معادل 100 کندوی کارنیکا است لذا عسل‌آوری و سایرفرآورده‌های زنبور هم در آنها بیشتر است و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه‌تر است.

      آیا شرایط آب و هوایی استان کردستان برای پرورش زنبورهای کارنیکا مناسب است؟

استان کردستان شرایط بسیار خوبی برای پرورش زنبور نژاد کارنیکا دارد هرچند این نژاد در کشورهای دیگر هم وجود دارد اما در این کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی فقط سه ماه می‌تواند کار و عسل تولید کنند و بقیه سال به دلیل سردی هوا و بارندگی و...فرصت انجام کار را ندارند اما در استان کردستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب این نوع زنبور از اوایل فروردین تا اواخر مهرماه فرصت فعالیت دارد و البته مهمتر از همه وجود تنوع گونه‌های گیاهی، باغی، زراعت و صیفی‌جات در کردستان ظرفیت مناسبی برای شهدآوری و تولید فرآورده بیشتر از این نوع زنیور وجود دارد.

شناسه خبر 14487