شناسه خبر:11466
1398/6/9 08:59:43

سپهرغرب، گروه خبر: کشمکش چهارساله شهرداری و سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد درنهایت با رأی شورای شهر به اجرای یک توافق‌نامه منتهی شد تا بازی چهارساله «بچرخ تا بچرخیم» پایان یابد.

هفتادوسومین جلسه رسمی و فوق‌العاده شورای شهر خرم‌آباد برای رسیدگی به وضعیت شهربازی خرم‌آباد که به‌دلیل اختلافات میان شهرداری خرم‌آباد و سرمایه‌گذار شهربازی تعطیل شده است، برگزار شد؛ اما این اختلافات از کجا شروع شد و چرا تاکنون حل نشده بود؟

      ماجرای تعطیلی شهربازی خرم‌آباد چه بود؟

شهرداری خرم‌آباد براساس قراردادی شهربازی کیو را به مدت هفت سال به مستأجر واگذار می‌کند و پس از انقضای مدت قرارداد یعنی تا پایان سال 92، به روش‌های مختلف به‌صورت ضمنی و سالیانه و به مدت دو سال این قرارداد اجاره را تمدید می‌کند.

در پایان سال 94 شهرداری خرم‌آباد دادخواستی برای تخلیه شهربازی در محاکم حقوقی مطرح می‌کند که این دادخواست پس از ارجاع به شعبه پنجم دادگاه، بررسی و رأی بر تخلیه شهربازی به لحاظ انقضای مدت اجاره صادر می‌شود و مقرر می‌شود دستگاه‌های نصب‌شده توسط مستأجر نیز تا تعیین تکلیف وضعیت شهربازی باقی بمانند.

پس از صدور حکم، مستأجر نسبت به رأی مذکور اعتراض می‌کند و دوباره همین حکم ارائه می‌شود. در طی این سال‌ها بارها شهرداری خرم‌آباد قصد تخلیه شهربازی را می‌کند که به‌خاطر اختلاف در اجرا و تفسیر رأی دادگاه، این اقدام به تعویق می‌افتد.

درنهایت مورخ 25 / 5 /96 توافقی میان شهرداری خرم‌آباد و مستأجر شهربازی منعقد می‌شود که براساس آن شهرداری خرم‌آباد مبلغی بیش از یک میلیارد تومان را به مستأجر شهربازی بابت نصب دستگاه‌ها و ایجاد فضاهای جدید در شهربازی پرداخت کند و این مبلغ نیز به‌صورت اوراق پرداخت شود تا در مقابل سرمایه‌گذار مذکور کل شهربازی را تسلیم شهرداری کند. در اجرای این توافق‌نامه نیز شهرداری خرم‌آباد خلف وعده می‌کند و نسبت به پرداخت اوراق مذکور اقدام نمی‌کند.

در ادامه جدال میان شهرداری و مستأجر شهربازی خرم‌آباد بار دیگر شهرداری دادخواستی برای جمع‌آوری وسایل شهربازی به دادگاه ارائه می‌کند و شعبه هشتم دادگاه نیز رأی بر جمع‌آوری دستگاه‌ها به نفع شهرداری می‌دهد، پس از اعتراض مستأجر شهربازی در دادگاه تجدید نظر رأی اولیه نقض می‌شود و دادگاه اعلام می‌کند که اگر شهرداری مدعی جمع‌آوری دستگاه‌ها است، باید تقاضای ابطال توافق‌نامه قبلی خود را کند؛ در این میان مطلب دیگری مطرح می‌شود که توافق‌نامه میان شهرداری و مستأجر شهربازی به تصویب شورای شهر نرسیده و وجاهت قانونی ندارد. از سوی دیگر استاندارد نبودن وسایل بازی بر مشکلات می‌افزاید تا درنهایت همه این تعلل‌ها در حل یک مشکل به تعطیلی چهارساله شهربازی خرم‌آباد منجر شود.

      4 سال است شهروندان خرم‌آباد از مجموعه شهربازی محروم هستند

رئیس شورای شهر خرم‌آباد در سخنانی با اشاره به اینکه حدود چهار سال است بین شهرداری خرم‌آباد و سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد اختلاف ایجاد شده و این مجموعه ارزشمند تعطیل بود و شهروندان ما از مزایای آن مجموعه محروم بودند، اظهار کرد: پیگیری موضوع از زمانی که شورای شهر کار خود را آغاز کرد، ادامه یافت و روند کار از مجاری دستگاه قضا با توجه به صدور آرای متفاوت در سنوات گذشته، به نتیجه لازم نرسید.

علی ماکنعلی تصریح کرد: پیگیری اعضای شورا در چند روز گذشته و سرپرست شهرداری خرم‌آباد و همکاری علی زنجی بیرانوند، سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد ما را به نقطه‌ای رسانده که درصورت تصویب اعضای شورا شهردار بتواند طبق موافقت‌نامه‌ای که با سرمایه‌گذار داشته، این مجموعه را در اختیار بگیرد و درنهایت رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد.

      سرمایه‌گذار شهربازی: یک‌هزار و 500 متر ابنیه در شهربازی ایجاد کرده و 80 دستگاه جدید خریداری کرده‌ام

سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد در سخنانی با اشاره به اینکه قرارداد شهربازی مربوط به سال 85 است، در توضیح اختلافات ایجادشده گفت: در بند 20 ماده پنج این قرارداد به‌صراحت آمده است که مستأجر اگر وسایل و امکانات جدیدی در بازار وجود داشته باشد، موظف به خرید و تجهیز شهربازی است؛ ما نیز در طول هفت سال وسایل جدیدی را خریداری و نصب کرده‌ایم.

علی زنجی بیرانوند با بیان اینکه قرارداد تمام شد و مستند به من اعلام کردند یک سال قرارداد را با 20 درصد افزایش اجاره تمدید کنیم سال دوم هم همین‌طور و سال سوم شهرداری طرح دعوی علیه ما کرد، افزود: در سال 94 دستگاه‌های جدیدی که به مجموعه شهربازی اضافه کرده بودیم به مبلغ دو میلیارد و 160 میلیون تومان کارشناسی شد و ما 750 میلیون تومان از این مبلغ را به شهرداری هبه و در عوض یک میلیارد و 450 میلیون تومان اوراق مشارکت با سررسید 97/12/27 را از شهرداری طلب کردیم، اما شهرداری به هر دلیلی این مبلغ را پرداخت نکرد.

      بی‌تدبیری شهرداری باعث تعطیلی شهربازی شد

وی با تأکید بر اینکه توافقی که صورت گرفته را خود شهرداری باید پیگیری کند که اگر توافق غیر قانونی با من منعقد کرده‌اند خود باید برای آن راه حل پیدا کنند، افزود: اگر دید بسته برخی کارکنان شهرداری نبود، شهربازی چهار سال تعطیل نمی‌شد.

زنجی بیرانوند با اشاره به اینکه یک‌هزار و 500 متر ابنیه در شهربازی ایجاد کرده‌ام و 80 دستگاه آورده‌ام، ادامه داد: امروز اگر از حقم گذشت می‌کنم، به‌خاطر اعضای شورا و مردم شهرم است که چهار سال با بی‌تدبیری شهرداری یک شهربازی تعطیل شد.

      عمل به توافق میان شهرداری و سرمایه‌گذار شهربازی به ‌صرفه و صلاح شهر است

سرپرست شهرداری خرم‌آباد نیز در سخنانی با اشاره به اینکه طی این چند وقت انتصابم در شهرداری خرم‌آباد چندین‌بار با سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد تماس گرفتم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم، اظهار کرد: سعی ما بر این بود که به دور از حاشیه مشکل را حل کنیم.

رضا بردبار با بیان اینکه در آخرین حکم صادرشده از سوی دادگاه آمده که به درخواست شهرداری رأی رد استماع داده می‌شود یعنی خواسته ما قابلیت شنیده شدن در دادگاه را ندارد، تصریح کرد: پرداخت مبلغ توافق‌شده بین سرمایه‌گذار و شهرداری در سال 96 تعارضی با اصل قضیه ندارد و یک توافق قانونی است.

سرپرست شهرداری خرم‌آباد با تأکید بر اینکه براساس این توافقنامه یک میلیارد و 300 میلیون تومان باید بدهیم و شهربازی همراه با وسایل تحویل شود، یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت‌ها این مبلغ به ‌صرفه و صلاح شهرداری است و درست نیست بار دیگر قرارداد را به‌روز کنیم.

بردبار خاطرنشان کرد: تنها بحث استانداردسازی وسایل بازی باقی می‌ماند که باید پیگیری شود.

      برای قبول توافق‌نامه میان شهرداری و سرمایه‌گذار شهربازی قانع شده‌ایم

عضو شورای شهر خرم‌آباد نیز در سخنانی با اشاره به اینکه روند تعطیلی شهربازی خرم‌آباد طولانی بوده و شهر هم متضرر شده است، اظهار کرد: آنچه مُر قانون بوده، همین رأی دادگاه است. شاید ما ادعاهایی هم داشته باشیم یا سرمایه‌گذار ادعاهایی داشته باشد، اما مطابق آنچه رأی دادگاه و توافق‌نامه‌ بوده، عمل کنیم.

علی‌محمد صالحی‌نسب یادآور شد: عمل به توافق‌نامه صورت گرفته میان شهرداری و سرمایه‌گذار شهربازی به صرفه و صلاح شهر است.

      خرم‌آباد یک شهر گردشگرپذیر بوده و حیف است شهربازی در حد شهر نداشته باشیم

این عضو شورای شهر خرم‌آباد با تأکید بر اینکه خرم‌آباد یک شهر گردشگرپذیر بوده و حیف است شهربازی در حد شهر نداشته باشیم، افزود: همه این مسائل ما را هدایت می‌کند که به توافق برسیم. ما هم برای اجرای این توافق‌نامه قانع شده‌ایم؛ ما بیشتر به دنبال آن هستیم که این مجموعه راه‌اندازی شود.

صالحی‌نسب خاطرنشان کرد: پس از عمل به توافق‌نامه نیز در کوتاه‌ترین زمان و در نخستین زمان باید شهرداری برای شهربازی خرم‌آباد اعلام مزایده عمومی کند و سرمایه‌گذاری را بیاورند و قرارداد حقوقی محکمی برای واگذاری آن منعقد شود.

      از مردم به‌خاطر تأخیر در راه‌اندازی شهربازی خرم‌آباد عذرخواهی می‌کنیم

دیگر عضو شورای شهر خرم‌آباد نیز در سخنانی با اشاره به اینکه از مردم به‌خاطر تأخیر در راه‌اندازی شهربازی خرم‌آباد عذرخواهی می‌کنیم، اظهار کرد: اگر همان موقع و در زمان توافق صورت‌گرفته میان شهرداری و سرمایه‌گذار شهربازی اوراق را می‌دانند، این تأخیر رخ نمی‌داد.

زهرا نظری با بیان اینکه سوء تدبیرها مزید بر علت شد تا شهربازی خرم‌آباد چهار سال تعطیل شود، تصریح کرد: سه هفته است که خود ما مستقیماً با زنجی بیرانوند، سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد ارتباط گرفته‌ایم و درنهایت نتیجه مذاکرات به نفع مردم شد.

این عضو شورای شهر خرم‌آباد خاطرنشان کرد: حکم قطعی برای تخلیه شهربازی پرداخت دو میلیارد و 160 میلیون تومان به سرمایه‌گذار شهربازی بود که شهرداری باید پرداخت می‌کرد، اما طی توافقی که شد با پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان، سرمایه‌گذار شهربازی راضی شد این مجموعه را تحویل دهد.

براساس این گزارش درنهایت با 9 رأی مثبت اعضای شورای شهر خرم‌آباد، با اجرای توافق‌نامه مذکور یعنی پرداخت مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان به سرمایه‌گذار شهربازی، موافقت شد؛ همچنین بر این اساس سرمایه‌گذار شهربازی خرم‌آباد باید از به شکایاتی که علیه شهرداری داشته، رضایت داده و همه وسایل را تحویل شهرداری دهد. همچنین مقرر شد استاندارد‌سازی وسایل بازی نیز با همکاری شهرداری و سرمایه‌گذار شهربازی انجام شود.

شناسه خبر 11466