در گفتوگو با نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی مشخص شد روند کُند پروژه چهاربانده همدان- گلتپه- علیصدر، بیانگر نیاز مالی است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :
بر این اساس تعریض مسیر حادثهخیز مذکور و تبدیل آن به یک محور چهاربانده از سالهای قبل بهعنوان یک خواسته از سوی مردم و گردشگران مطرح بوده است؛ اما طی این سالها بنا به دلایل مختلف ازجمله هزینهبر بودن، مورد بیمهری قرار گرفته بود. با این وجود بنا به پیگیری مستمر نماینده این شهرستان بهدلیل حادثهخیز بودن و نیز بیان مسئله به دفعات از سوی رسانهها، سرانجام عملیات اجرایی ایمنسازی و چهاربانده شدن این مسیر بهعنوان یکی از محورهای پُرتردد و حادثهخیز استان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان اجرایی استانی و محلی، چهارشنبه 11 مردادماه سال 1402 آغاز شد. درحال حاضر مسیر همدان- گلتپه- علیصدر جادهای فرعی است که با عرض 60 متر و یک متر شانه خاکی، بار ترافیکی سنگینی را تحمل میکند که همین عرض کم، نداشتن شانه خاکی، فراوانی تردد، وجود پیچها و قوسهای زیاد، آن را به مسیری پُرحادثه تبدیل کرده است.
بر این اساس با توجه به گذشت تقریباً 22 ماه از کلنگزنی پروژه، بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت آن گفتوگویی را با فتحالله توسلی، نماینده مردم شهرستانهای کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما سه پروژه مهم در حوزه راه در منطقه انتخابی داریم که یکی از آنها محور همدان- گلتپه- علیصدر است، گفت: دو مسیر دیگر شامل خلعتآباد- سلطانیه و دیگری مسیر کبودراهنگ به سوباشی است.
فتحالله توسلی با بیان اینکه این مسیرها پیشتر هیچ بودجه یا برنامه مشخصی نداشتند که خوشبختانه بنده پیگیری کردم و برای آنها ردیف اعتباری ملی در قالب ماده 23 را گرفتم، عنوان کرد: خوشبختانه دو پروژه از این سه پروژه بهلحاظ عملیات اجرایی، کارشان آغاز شده است؛ یعنی کار در پروژه خلعتآباد- سلطانیه و همدان- گلتپه- علیصدر شروع شده، پیمانکار آنها انتخاب شده و درحال فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه در مسیر اجرای این پروژهها بهویژه پروژه چهاربانده کردن مسیر همدان- گلتپه- علیصدر مشکلاتی که درحال حاضر داریم بیشتر مربوط به تأمین اعتبار است، عنوان کرد: مسئله این است که دولت منابع مالی کافی در اختیار ندارد.
توسلی با بیان اینکه امسال حدود 44 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این پروژه درنظر گرفته شده است، گفت: علاوهبر این چیزی بالغبر 30 تا 40 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات در اختیار نماینده به این پروژه تزریق شده است و درکل میزان اعتبار را به 50 میلیارد تومان میرساند که با توجه به حجم و وسعت پروژه، رقم اندکی است.
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوهبر مشکلات اعتباری در روند اجرا نیز با مسائلی مواجه هستیم که ازجمله آنها میتوان به حجم زیاد خاکبرداری که در نوع خود قابل توجه و چالشبرانگیز است اشاره کرد، افزود: در آن منطقه نوع خاک نیز مسائل خاص خود را دارد که بر روند کار تأثیر گذاشته است.
توسلی ادامه داد: همچنین مسائلی مانند تملک اراضی، انجام برخی پُلسازیها و تأمین آب مورد نیاز نیز ازجمله مواردی هستند که باید حلوفصل شوند؛ بر این اساس در این زمینه جلسات متعددی با مدیران مرتبط در شهرستان و استان برگزار کردهایم.
وی ابراز کرد: طی چندماه اخیر بنا به فرا رسیدن فصل زمستان و برودت هوا، امکان کار اجرایی نیز محدودتر شده بود که خوشبختانه با فرا رسیدن فصل کاری، عملیات اجرایی از سر گرفته شده و پروژه با جدیت بیشتری درحال اجرا بوده و پیمانکار هم کار خود را شروع کرده است.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در هفته سوم اردیبهشتماه نیز هماهنگی لازم صورت پذیرفته تا یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی به شهرستان بیاید و از پروژه بازدید کند، افزود: هدف از این بازدید، پیگیری برای تأمین اعتبار و تقویت روند اجرای پروژه است.
توسلی در مورد برآورد مالی این پروژه نیز اذعان کرد: باید عرض کنم که پروژه چند فاز دارد و هر فاز برآورد مالی متفاوتی دارد. از طرفی بنا به تورم حاکم بر اقتصاد، این برآوردها سال به سال تغییر میکنند؛ برای مثال سال گذشته برآورد هزینهها حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان بود، اما امسال ممکن است این رقم به بیش از سه هزار میلیارد تومان برسد.
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در خانه ملت با تأکید بر اینکه اکنون پیمانکار درحال انجام فاز نخست پروژه است و پس از آن کار قطعه دوم و سپس قطعه سوم نیز آغاز خواهد شد، تشریح کرد: این پروژه بهصورت مرحلهای اجرا میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به پیگیریهایی که از ابتدای آغاز این پروژه انجام دادهاید تاکنون چه میزان اعتبار ملی برای آن جذب شده است؟ گفت: فکر میکنم تاکنون چیزی بیش از 200 میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده که البته همانطور که عرض کردم، اکنون پیمانکار از ما طلب دارد، اما بهتدریج درحال تزریق اعتبار از منابع مختلف هستیم.
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اجرایی کردن این پروژه، خاطرنشان کرد: در بحث چرایی لزوم کار همین بس که این مسیر یک راه بین استانی است و برای اتصال مناطق شمال غرب کشور اهمیت زیادی دارد؛ از آن گذشته این مسیر یک محور گردشگری مهم هم نیز به حساب میآید، زیرا چهار مرکز گردشگری بزرگ در این منطقه قرار دارند که یکی از آنها غار علیصدر است. در ادامه مسیر به لالجین، شهر جهانی متصل شده و از سمت کردستان نیز به امامزاده باباگورگور و نهایتاً تالاب شیرینسو ختم میشود که همگی این مراکز اماکن گردشگری با تردد بالا به حساب میآیند؛ بهطوری که درمجموع حدود یک میلیون گردشگر سالانه از این مسیر تردد میکنند.
توسلی ادامه داد: از طرف دیگر منطقه دارای معادن بسیار مهمی است؛ بخشی از این معادن در خاک ما و بخشی هم در منطقهای نزدیک به کردستان قرار دارند و جالبتر اینکه اخیراً یک معدن طلا نیز کشف شده که بخشی از مسیر پروژه از این منطقه عبور میکند. به همین دلیل این پروژه ازنظر راهبردی برای استان همدان و کل منطقه غرب کشور، اهمیت زیادی دارد.
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمام اعتبار مورد نیاز این پروژه قرار است از منابع ملی تأمین شود، تصریح کرد: درعینحال ما پیگیر هستیم که از طریق ماده 56 هم منابع بیشتری جذب کنیم. حال آنکه ماده 56 به معنای استفاده از مشارکت بانکها است؛ یعنی بانکها را وارد پروژه کنیم تا در تأمین مالی نقش داشته باشند. البته تاکنون این بخش اجرایی نشده و به نتیجه نرسیده، چون منابع دولتی محدود است و با این مبالغ زیاد بهتنهایی نمیتوان پروژه را پیش برد.
معالوصف؛ از آنجایی که اجرای این پروژه در دست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور است، بر آن شدیم تا با زمانی، مدیر طرحهای این شرکت در استان همدان نیز گفتوگویی ترتیب دهیم که متأسفانه همچون گذشته اینبار هم موفق نشدیم. این درحالی است که بخش اعظمی از پروژههای استان در دستان این شرکت بوده، اما مدیر مربوطه حتی در مقام توضیح عملکرد ضعیف خود نیز برنمیآید و به کسی پاسخگو نیست! تأسفبارتر اینکه مردم بیشترین ضرر را در ارتباط با این اهمال و کمتوجهی متحمل میشوند...
شناسه خبر 93933