شناسه خبر:81915
1403/2/10 09:39:06

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: مشکل واگذاری زمین‌های هفت آسیاب سنندج مربوط به کارکنان این اداره کل، با تعیین اراضی معوض در زمین های ۱۳۰ هکتاری ارتش رفع شد.

 

بهزاد شریفی پور روز دوشنبه درباره اعتراض کارکنان اداره کل منابع طبیعی نسبت به عدم واگذاری زمین های هفت آسیاب سنندج به آنان اظهار کرد: سال ۱۳۷۲ دستور وزیر وقت جهاد سازندگی مبنی بر واگذاری اراضی ملی و مراتع به سنگرسازان بی سنگر، صادر شد که در همین راستا، واگذاری زمین هایی در منطقه هفت آسیاب سنندج به تعاونی مسکن کارکنان جهاد سازندگی وقت و منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد اراضی به کارکنان منابع طبیعی و ۷۰ درصد کارکنان جهاد سازندگی تعلق داشت، افزود: سال ۷۶ زمین ها از طرف منابع طبیعی به اعضای تعاونی جهاد و کارکنان منابع طبیعی واگذاری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: اسناد این زمین ها از سال ۷۶ تا ۸۲ به اسم اعضای تعاونی در قالب مرتع و قواره های ۵۰۰ متری به هر یک از اعضا صادر شد.

شریفی پور ادامه داد: سال ۸۸ با رای صادره از یک مرجع قضایی در مشهد، اسناد این زمین‌ها باطل و به موقوفه معتمدوزیری و اوقاف واگذار شد و اعضای تعاونی از آن بی‌بهره شدند.

وی تاکید کرد: از آن پس، این موضوع به کلاف سردرگم ۳۰ ساله تبدیل شد و اراضی به دست افرادی خرید و فروش شده و حقی ایجاد کرده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: از سال ۹۲ نیز اراضی هفت آسیاب در طرح جامع شهری خارج از محدوده در نظر گرفته و این زمین ها به عنوان لکه فضای سبز مصوب شد و این مشکل همچنان باقی ماند.

به گفته شریفی پور، از سال گذشته مسئولان استان و شورای حفظ حقوق بیت المال همت کردند تا حقی برای اعضای تعاونی ایجاد و مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: در شورای حفظ حقوق بیت المال مصوب شد که بخاطر اینکه هفت آسیاب در دامنه کوه آبیدر واقع شده و کنشگران مردم نهاد با توجه به گردشگری بودن منطقه، مخالف واگذاری آن بودند، زمین هایی معوض در نظر گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال به این نتیجه رسید که زمین های معوض ۵.۷ هکتاری در اراضی ۱۳۰ هکتاری ارتش به اعضای تعاونی منابع طبیعی واگذار شود.

شریفی پور در پاسخ به این سوال که آیا زمین های معوض از لحاظ ارزش و مساحت، با زمین های کنونی در هفت آسیاب برابری می کند یا نه، اظهار کرد: سال ۷۲، زمین های واگذار شده به اعضا، ۲۳ هکتار بود اما موقعیت اراضی به گونه ای است که مصوبه شورای عالی شهرسازی را اخذ کرده و امکان واگذاری ندارد.

وی به این هم اشاره کرد که اگر بخواهیم زمین‌های معوض در همان سطح به اعضا واگذار شود، این کار نیازمند مرور زمان است و ممکن است یکی ۲ سال دیگر زمان ببرد و مشکلات دیگری متعاقب آن ایجاد شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به تلاش استاندار کردستان، دستگاه های قضای و نظارتی برای رفع این مشکل، ادامه داد: با توجه به اینکه زمین ۵.۷ هکتاری به محدوده شهری ملحق شده و شهرداری اجازه صدور مجوز دارد، اعضا می توانند به حق خود برسند.

شریفی‌پور از متقاضیان زمین‌های ذکر شده خواست مخالفت با واگذاری زمین‌های معوض(۵.۷ هکتاری) را کنار بگذارند و یکدست باشند تا این مشکل چند ساله برطرف شود.

شناسه خبر 81915