شناسه خبر:81203
1403/1/21 18:00:33
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اسدآباد اعلام کرد:

آبگیری کامل تالاب «پیرسلمان»

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد از خروجی 10 لیتر بر ثانیه آب از تالاب پیرسلمان این شهرستان خبر داد.

مجید اسکندری اظهار کرد: خوشبختانه تالاب پیرسلمان از وضعیت خروجی آب خوبی برخوردار بوده و به‌صورت کامل آبگیری شده و هم‌اکنون 10 لیتر بر ثانیه دارای خروجی آب است.

وی افزود: درصورت رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت دوم و نیز عدم برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های پیرامون تالاب به‌طور قطع این تالاب طبیعی زیبا در تابستان و پاییز خشک نخواهد شد و به‌علت وجود چشمه در بستر تالاب از کف آن آب می‌جوشد، اما اگر الگوی کشت و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های پیرامون رعایت نشود، باید منتظر خشک شدن مجدد تالاب باشیم.

اسکندری یادآور شد: هم‌اکنون در این تالاب گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان ازجمله پرندگانی چون کشیم، حواصیل و چنگر قابل مشاهده بوده و پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت خود از این تالاب استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه در سد نعمت‌آباد و تصفیه‌خانه شهر اسدآباد نیز پرندگان مهاجر هنوز مشاهده می‌شوند.

* تبدیل تالاب چم‌شور به نقطه‌ای کویری و کانون ایجاد ریزگرد

وی در ادامه با اشاره به تالاب فصلی چم‌شور اسدآباد، گفت: با بارش‌های اخیر تاحدودی کف این تالاب آب جمع شد، اما با گذشت پنج سال همچنان به‌علت خشک‌سالی‌های مداوم و تبخیر بالای بارش‌ها و کاهش نزولات جوی، خشک بوده و آبگیری نشده است.

اسکندری با بیان اینکه این تالاب آخرین‌بار در سیل سال 98 آبگیری شده است، تصریح کرد: این تالاب فصلی با وسعت کل 500 هکتار واقع در 25 کیلومتری اسدآباد بوده که به‌علت خشک‌سالی‌ چندسال اخیر و کاهش بارندگی‌ها طی چندسال گذشته آبگیری نشده و به نقطه‌ای کویری تبدیل شده است و به‌عنوان یکی از کانون‌های مستعد ایجاد و تولید گردوغبار در این شهرستان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه با اندک باد و طوفان خاک‌های فرسوده و گردوغبار از کف تالاب به سمت روستاهای منطقه چهاردولی و همچنین شهر اسدآباد بلند می‌شود، افزود: این تالاب فصلی در سال‌های گذشته زیستگاه پرندگان و جانوران بسیاری بوده و هرسال در بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو بوده است.

اسکندری ادامه داد: خشک‌سالی‌های مداوم، چاه‌های غیر مجاز و برداشت بی‌رویه کشاورزان از تالاب و چرای بی‌رویه دام‌ها را می‌توان ازجمله عوامل فرسایش خاک و تخریب بستر این تالاب فصلی دانست.

وی با اشاره به اینکه تالاب فصلی چم‌شور زیستگاه مناسبی برای پرندگان بود و از طرفی آب تالاب نیازهای آبی زمین‌های کشاورزی اطراف را تأمین می‌کرد، یادآور شد: با توجه به خشک بودن تالاب درحال حاضر در این تالاب فصلی پرندگان و جانورانی که هرساله در حوضه آبی تالاب درحال زیست بودند، وجود ندارد.

اسکندری گفت: قورباغه، لاک‌پشت خزری، مار آبی، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سرسبز، خوتکا، زنبورخور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب‌پا، خروس کولی، آبچلیک پاسرخ، کاکایی سرسیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک‌لک و انواع کرم از پرندگان و جانورانی بودند که از این تالاب به‌عنوان زیستگاه استفاده می‌کردند.

* افتتاح و راه‌اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سبک اسدآباد در اردیبهشت

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد در ادامه از افتتاح و راه‌اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سبک این شهرستان در اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: شهرستان اسدآباد فاقد مرکز معاینه فنی خودروهای سبک بوده که راه‌اندازی این مرکز یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این شهرستان در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: به‌علت نبود مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهرستان، مردم اسدآباد به‌ناچار به سایر شهرستان‌ها و مرکز استان مراجعه داشتند که در همین رابطه اتلاف وقت، خطرات راه و صفوف طولانی نوبت معاینه فنی موجب نارضایتی مردم اسدآباد شده بود.

اسکندری بیان کرد: راه‌اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سبک شهرستان اسدآباد از نقش مؤثری در کاهش مشکلات آلودگی هوا به‌ویژه در فصول سرد سال برخوردار خواهد بود.

تالاب پیرسلمان یکی از سه تالاب طبیعی استان همدان بوده که در مجاورت امامزاده پیرسلمان واقع شده و جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است. این تالاب ازجمله منابع آبی دائمی بوده که علاوه‌بر تأمین آب کشاورزی منطقه زیستگاه ارزشمندی برای جانوران آبزی مختلف و دوزیستان و پرندگان مهاجر و ساکن به‌شمار می‌رود.

به استناد بند (و) ماده 6 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و مطابق آگهی رسمی شماره 22474 اردیبهشت‌ماه سال گذشته تالاب پیرسلمان به مدت پنج سال با حدود مشخص به‌عنوان منطقه شکارممنوع ارتقای سطح حفاظتی یافته و هرگونه شکار، صید و تیراندازی در آن ممنوع است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81203